Dobrá Voda u Hartmanic
Ambona, św. Gunter i ołtarz ze szkła

Tutejszy kościół jest jedynym na całym świecie, poświęconym św. Gunterowi, który był niemieckim mnichem zmarłym w roku 1045 r. w Dobrej Wodzie. To jednak nie jedyne kuriozum tego kościoła.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Ondřej Koníček (dolne), Richenza (górne) / Wikipedia
Dobrá Voda u Hartmanic. Ambona, św. Gunter i ołtarz ze szkła
Autorką wystroju kościoła jest artystka plastyk w dziedzinie szkła artystycznego Jaroslava Tesařová.

Kościół jest miejscem, w którym wielu z nas po raz pierwszy zobaczyło na własne oczy prawdziwe dzieła sztuki. Ale czy komuś przyszło do głowy wytworzyć nastawę ołtarzową (retabulum) wyłącznie ze szkła? Ten z pozoru szalony pomysł zrealizowano w prawie ateistycznych Czechach.   

Na terenie Parku Narodowego Szumawa w zachodnich Czechach, leży malownicza miejscowość Dobrá Voda u Hartmanic. Z przejścia granicznego w Kudowie -Zdroju, można tutaj dojechać samochodem przez Pragę, w ciągu czterech godzin. Tutejszy kościół jest jedynym na całym świecie, poświęconym św. Gunterowi (po czesku sv. Vintíři), który był niemieckim mnichem zmarłym w roku 1045 r. w Dobrej Wodzie (Gutwasser). To jednak nie jedyne kuriozum tego kościoła. Nad szklanym ołtarzem znajduje się wyjątkowa nastawa ołtarzowa ze szkła.

W opowieści autorki

Artystka plastyk w dziedzinie szkła artystycznego Jaroslava Tesařová, która pochodzi z Pragi i aktualnie już długo mieszka z mężem w uroczej miejscowości Dobrá Voda u Hartmanic, tak mówi o powstaniu tego wspaniałego dzieła: kiedy o swoim zamiarze powiedziałam w domu, to się ze mnie wszyscy śmiali. Ponoć jestem szalona. Jednak ja uważam, że Bóg oczekuje od ludzi rzeczy wzniosłych i nieprzeciętnych. Ze szkłem pracuję już długo i wiem jaka to ciężka praca dla kobiety, biorąc pod uwagę masę prawie 5 ton całej nastawy ołtarzowej. Wielokroć byłam u kresu sił, to przerywałam pracę i modliłam się. Bóg zawsze mnie wysłuchał. Moja praca na nastawie ołtarzowej trwała 8 miesięcy, co w mojej branży jest naprawdę szalenie krótkim terminem. Zaczynałam w kwietniu 2001r. i musiałam dopilnować parę terminów, które wymagali urzędnicy, ponieważ projekt był częściowo finansowany z programu Phare. Pracowałam całymi dniami i nocami, tylko w niedzielę pozwalałam sobie na odpoczynek. Niektóre rzeczy miałam już oczywiście przygotowane przed oficjalnym rozpoczęciem prac. Najbardziej czasochłonne jest wyrzeźbienie glinianych modeli, które później służą do odlania form gipsowych. Odlewanie dużych szklanych posągów wymaga bardzo dużo cierpliwości, ponieważ szklany artefakt musi po odlaniu stać w piecu hutniczym przez około 2-3 tygodni i stopniowo razem z całym piecem stygnąć. Taki proces jest konieczny, żeby zminimalizować możliwość powstania w dużej masie szkła naprężeń termicznych. Z tym się wiążą olbrzymie koszty wynajmu trzech pieców, które przez cały czas schładzania musiały niestety stać bezczynnie.

Warto wiedzieć

Nie ma drugiego takiego kościoła na świecie, który ma ambonę, 14 obrazów plastycznych drogi krzyżowej i posąg św. Guntera i cały ołtarz ze szkła.

 

tabernakulum

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Obserwuj stronę na Google+
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij