Ateny
Złote mozaiki w klasztorze Dafni

Widać na tym przykładzie, jak w kościele bizantyńskim współgrają ze sobą struktura architektoniczna z ikonograficzną. Zasada ważności przyjęta jest również w odniesieniu do treści przedstawionych epizodów.
fot: Halina Puławska
Ateny. Złote mozaiki w klasztorze Dafni
Dafnejski Chrystus Pantokrator, którego powstanie datuje się na lata 1090-1100, uznawany jest za jedno z najdoskonalszych dzieł sztuki bizantyńskiej.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Dafnejski Chrystus Pantokrator, którego powstanie datuje się na lata 1090-1100, uznawany jest za jedno z najdoskonalszych dzieł sztuki bizantyńskiej.

Trochę tłoczno…

Na czterech trójkątnych wysklepkach pod kopułą widać sceniczną narrację ewangelicznych zdarzeń przed Męką Pańską: Zwiastowanie (bardzo pogodny obraz z dwiema postaciami ? piękny jest Archanioł Gabriel podchodzący do Marii), Narodzenie, Chrzest i Przemienienie. W tematyce, przedstawionych w narteksie i nawach obrazów pojawiają się treści mariologiczne, jak sceny z Joachimem i Anną, rodzicami Marii i błogosławieństwo Miriam w Świątyni Jerozolimskiej, Narodzenia Matki Boskiej i Zaśnięcia Matki Boskiej (zachowana we fragmentach). Sceny z ewangelicznej narracji z życia Chrystusa: wielkoczwartkowe (Umywanie nóg, Zdrada Judasza i nieczytelna, prawie całkowicie zniszczona Ostatnia Wieczerza). Zachowały się pięknie sceny Zmartwychwstania, Zejścia do Otchłani, Wątpiącego Tomasza, Wjazdu do Jerozolimy i Ukrzyżowania, Adoracja Mędrców i Ofiarowanie Dzieciątka w Świątyni. Czas nie był łaskawy dla zupełnie zniszczonej sceny Wskrzeszenie Łazarza.

W Dafnejskich mozaikach występuje wiele postaci proroków, archaniołów i aniołów, świętych i męczenników, biskupów. Jest (a na pewno było) tłoczno. Patrząc na te fragmenty mozaik w Dafni, które przetrwały przez 900 lat, można sobie jednak wyobrazić wypełnione mozaikami wnętrze i ten nadzwyczajny przepych. Nie był wynikiem pychy, lecz wyrazem głębokiej wiary. I te skrawki scen, okaleczone i poszarpane, przemawiają.

Warto wiedzieć

Do wykonania bizantyńskich mozaik używano różnych materiałów: marmuru, barwnych kamieni, ceramiki i szkła. Złote i srebrne płytki powstawały przez położenie cienkiej warstwy złota lub srebra na pokryte klejem szkło. Powierzchnie z tego drogocennego kruszcu glazurowano. Mozaiki wykonywane były oddzielnie i umieszczano je na kilkakrotnie tynkowanej powierzchni ścian zaprawą odporną na wilgoć.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij