Paryż
Autolib – autko tylko na moment

Autor: Anna Derecki
250 elektrycznych samochodzików i tyleż samo stacji. Na każdej stacji kilka „słupków” do których doczepione jest auto. Do maja liczba pojazdów ma wzrosnąć do 1740, a stacji do 1100, będzie około 5000 słupków.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Anna Derecki
Paryż. Autolib – autko tylko na moment
Autolib ma na imię Bluecar i tak się prezentuje na stronie internetowej – błękitny. W realu, na ulicy, ma kolor szary. Sarkastyczni, jak zawsze, Paryżanie już stwierdzili ze to kolor „szary NRD” (gris Allemagne de l’Est), pasujący do asfaltu.
  • Paryż. Autolib – autko tylko na moment
  • Paryż. Autolib – autko tylko na moment
  • Paryż. Autolib – autko tylko na moment
  • Paryż. Autolib – autko tylko na moment
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Po rowerach – VELIB – w Paryżu można teraz wynająć na chwilę czy na dłużej auto, nazwane AUTOLIB. Inauguracja miała miejsce 5 grudnia i cały Paryż o tym mówi.

250 elektrycznych samochodzików i tyleż samo stacji. Na każdej stacji kilka „słupków” do których doczepione jest auto. Do maja liczba pojazdów ma wzrosnąć do 1740, a stacji do 1100, będzie około 5000  słupków. Założenie całej operacji to mniej spalin, mniej korków, mniej stresu.

Można żyć bez samochodu

Roczny abonament dla użytkowników miejscowych kosztuje 144 euro dla jednej osoby a 132 euro dla rodziny mieszkającej pod tym samym adresem. Abonament tygodniowy to 15 euro a 10 euro kosztują 24 godziny. Za pierwsze pół godziny jazdy zapłacimy 5 euro przy rocznym abonamencie i 7 euro przy okazjonalnym użyciu.  Drugie pół godziny 4 i 6 euro a trzecie – 6 i 8 euro. Nie chodzi o to żeby sobie jeździć, tylko dojechać w konkretne miejsce. Połowa Paryżan nie posiada  samochodu, bo po co?  Życie auta w Paryżu toczy się głownie na parkingu. Transport miejski jest na tyle dobry, że każdy przemieszcza się do pracy, szkoły czy na uczelnię metrem i autobusami. Ponadto obliczono, że roczny koszt utrzymania samochodu to 5500 euro. Rowery, Velib, pozostały praktycznie w Paryżu intra muros, Autolibem będzie można jeździć po całym regionie paryskim, do akcji dołączyło 45 gmin, bliskich przedmieść.

Błękitny czy szary

Autolib ma na imię Bluecar i tak się prezentuje na stronie internetowej – błękitny. W realu, na ulicy, ma kolor  szary. Sarkastyczni, jak zawsze, Paryżanie już stwierdzili ze to kolor „szary NRD” (gris Allemagne de l’Est), pasujący do asfaltu. Firma Pinifarina, włoski specjalista od elegancji aut, jest autorem designe. Auto ma 4 miejsca i system podnoszonego siedzenia dla dziecka. Stalowo-aluminiowe, waży 1120 kg, mierzy 3,65 metra, jego akumulator nie wymaga żadnej troski. Ma wspomaganą kierownicę, airbag,  jest czyste i ciche. Specjalny sygnał pozwala zawiadomić pieszych ze nadjeżdżamy, bo samochód jest tak cichy, że może być niebezpieczny. Autolib osiąga maksymalną prędkość 130 km/godzinę i może przejechać bez doładowania 250 km. Specjalny guzik pozwala nawiązać kontakt z centrum operacyjnym, czyli w razie problemu nie jesteśmy sami.

Wolny jak ptak

Jak widać na zdjęciach, Autolib jest pokryty sloganami. Są krótkie i sympatyczne: „cool”, „zéro odeur”, czyli zero zapachu, „soyez libre comme l’air” – bądźcie wolni jak powietrze, po polsku – jak ptaki… Jedno jest pewne: Bluecar jest dziś unikalny w świecie.

Dodano: 12 grudnia 2011; Aktualizacja 8 lutego 2012;

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: 4

    halina, 12 grudnia 2011 @ 19:29

    Muszę się nim przejechać, może nawet gdzieś konkretnie dojechać. Zrobię to! Halina

    mara, 14 grudnia 2011 @ 13:31

    To, fascynujący pomysł. Ciekawe ile osób z tego korzysta. Bo na przykład: idę pod słupek, a tam samochodu nie ma. A ja mam spotkanie i muszę dojechać. No i co? Taksówka. Próbuję sobie wyobrazić też, jak by to działało u nas. I nie potrafię!

    maurycy, 14 grudnia 2011 @ 19:31

    U nas? Nie wyobrażam sobie!

    kasienka.te, 14 maja 2012 @ 20:02

    ale dlaczego zaraz konkretnie gdzieś dojechać? Ot, tak, przed siebie! A dokąd konkretnie?

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Obserwuj stronę na Google+
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij