Bayreuth
Teatr Festiwalowy Wagnera

Najdroższe bilety, jakich cenę znalazłem w festiwalowym folderze były w cenie 400 €. Najtańsze, w 9 rzędzie balkonów bocznych, 95 €. Praktycznie jednak kupować je trzeba z… 10-letnim wyprzedzeniem...
fot: Cezary Rudziński
Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
Wagner, mający już duże doświadczenie także dyrygenckie, zaprojektował m.in. podnoszące akustykę ściany boczne oraz schowanie orkiestry w bardzo głębokim kanale.
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
  • Bayreuth. Teatr Festiwalowy Wagnera
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Projekt realizował architekt Otto Buchwald, a praktycznie jego współpracownik Carl Runkwitz. Premiera festiwalu, na którym po raz pierwszy wystawiono pełny cykl tetralogii ?Pierścien Nibelunga? (Der Ring des Nibelungen), pod batutą Hansa Richtera, odbyła się 13 sierpnia 1876 r. Poprzedziła ją próba generalna w dniu 6 sierpnia, którą zaszczycił król Bawarii Ludwig II. Na premierę przybyło wielu gości z najwyższych kręgów politycznych, arystokracji, kulturalnych i muzycznych.

Koronowane głowy i wybitni goście

Był więc cesarz Prus Wilhelm I, cesarz Brazylii Pedro II, filozof Friedrich Nietzsche oraz sławni kompozytorzy. A wśród nich Piotr Czajkowski z Rosji, Anton Bruckner z Austrii i Camille Saint-Saëns z Francji. Później w festiwalu uczestniczyli także norweski kompozytor  Edvard Grieg i francuski Charles Gounod. W sumie do miasta przybyło około 3 tysiące widzów i uczestników spektakli. Skarżyli się na warunki zakwaterowania, a zwłaszcza wyżywienie. Mało brakowało, by pierwszy festiwal nie okazał się ostatnim. Zakończył się bowiem deficytem około 150 tys. marek.

Znaczną jego część spłaciło bawarskie ministerstwo skarbu, w zamian za prawo bezpłatnego wystawiania ?Parsifala? w Monachijskim Teatrze Dworskim. Wystawienie tej opery na festiwalu w 1882 r., a więc na kilka miesięcy przed śmiercią Richarda Wagnera, przyniosło pierwsze dochody z tej imprezy w wysokości ponad 140 tys. marek. Ale nie tylko problemy finansowe stawiały pod znakiem zapytania przyszłość Festiwalu Wagnerowskiego. Kompozytor był niezadowolony z oprawy scenicznej spektakli. Przede wszystkim zaś rozczarowany efektami wystawienia w jednym cyklu wszystkich czterech oper ?Pierścienia?.

Zachwyty i druzgocąca krytyka

Rozczarowany był tak dalece, że tetralogia ta w całości nie była później wystawiana przez 20 lat. Po pierwszym festiwalu rozpętała się burza bezgranicznych zachwytów, a równocześnie druzgocącej krytyki. Opery Wagnera nadal zresztą budzą kontrowersje. Dla jednych są niemal najwyższym osiągnięciem tego rodzaju sztuki, dla innych ciężkim łomotem ze starogermańską mitologią. W 1876 r. tak skrajne opinie zaczęły się już w trakcie festiwalu, z którego zdegustowany Nietzsche wyjechał po kilku dniach.

A po nim runęła lawina sprzecznych opinii i ocen. Festiwal jednak przetrwał i odbywa się nadal. I stanowi jedno z najważniejszych dorocznych wydarzeń muzycznych oraz artystycznych w Europie. W sumie odbyły się 2662 spektakle 10 oper Wagnera.

10 lat w kolejce po bilet

Przygotowania do tegorocznego festiwalu idą pełną parą. Odbędzie się on od 25 lipca do 29 sierpnia. W sumie zaplanowano 32 spektakle 6 oper Wagnera.  Najdroższe bilety, jakich cenę znalazłem w festiwalowym folderze były w cenie 400 ?. Najtańsze, w 9 rzędzie balkonów bocznych, 95 ?. Praktycznie jednak kupować je trzeba z? 10-letnim wyprzedzeniem, słyszę od polskiego przewodnika Ryszarda Sokoła, który w Bayreuth mieszka już kilkanaście lat. Ja już czekam ? dodał ? 6 lat, pozostało więc zaledwie 4. Z tym, że nie wiadomo, na który dzień, operę i miejsce będzie to bilet.

Wagnerowski Teatr Festiwalowy na Zielonym Wzgórzu można zwiedzać przez cały rok, z wyjątkiem okresu przygotowywania i trwania tej imprezy, a więc od początku czerwca do końca sierpnia. Zwiedzanie jest ciekawym przeżyciem. Spacer z przewodnikiem po pustych pomieszczeniach daje pojęcie o niezwykłości konstrukcji tego teatru  przebudowywanej i modernizowanej kilkakrotnie. Pierwotnie nie było w nim na przykład ani toalet dla widzów, ani kawiarni, ani nawet foyer. Przebudowy wynikały zarówno z konieczności modernizacyjnych, w tym unowocześniania się techniki teatralnej i maszynerii scenicznej, jak i utrzymywania w dobrym stanie całego gmachu, budowanego ? przypomnę ? przez Richarda Wagnera jako ?prowizorycznego?.  Tymczasem służy on muzyce tego kompozytora już ponad 140 lat

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 29 czerwca 2018; Aktualizacja 4 lipca 2018;
 

Komentarze: 1

    Beata, 24 lipca 2018 @ 13:18

    Bardzo ciekawy post – dodam tylko, że z biletami to nie do końca tak jest. W tym roku w internecie można było kupić bez większego problemu bilety na wszystkie spektakle poza premierowym Lohengrinem, bo te rozeszły się najszybciej. Kupiłam bez żadnego specjalnego wysiłk, a na pewno bez 10 lat czekania tylko d ręki – np. bilet na Parsifala.

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij