Bochnia
Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika

Autor: Marek Nowak
Nowością ? w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii ? jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Marek Nowak
Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
Wnętrze budynku zostało przebudowane w latach 1969-70 oraz gruntownie wyremontowane w latach 2012-13. Jest wreszcie ładnie.
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Stacja kolejowa Bochnia jest pamiątką po C.K. Uprzywilejowanej Drodze Żelaznej Karola Ludwika. To linia kolejowa prowadząca z Krakowa do Lwowa przez Tarnów i Przemyśl.

Jej budowa w latach 1955-61 była przedsięwzięciem komercyjnym, ale inwestycję wspierało państwo. Stworzenie połączenia wschód-zachód, zwłaszcza w obliczu wojny krymskiej, jaką Rosja toczyła z Turcją niemal na obrzeżach habsburskiego imperium, było ważnym przedsięwzięciem strategicznym. Trzy dekady później linię zdublowała państwowa Galicyjska Kolej Transwersalna.

Dwa dworce

Linię do Bochni otwarto w 1955 r., a wkrótce zbudowano pierwszy dworzec, składający się z dwu piętrowych budynków połączonych parterowym łącznikiem i z werandą dla podróżnych. W latach 1904-06 przebudowano go gruntownie nadając kształt istniejący do dziś. Gmach zaprojektował w Wiedniu Jan Bonnier według szablonu przewidzianego dla galicyjskich dworców kolejowych, nadając mu charakter secesyjny w wiedeńskim wydaniu. Jednak nowością ? w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii ? jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem. Na dole powstał wtedy wielki westybul kasowy ? to część dla publiczności. Na górze były biura i mieszkanie zarządcy stacji.

Pięknie po remoncie

W latach 30. ubiegłego wieku bocheńska stacja otrzymała oświetlenie elektryczne w miejsce dawnego gazowego. Wnętrze budynku zostało przebudowane w latach 1969-70 oraz gruntownie wyremontowane w latach 2012-13. Jest wreszcie ładnie.

Dodano: 27 stycznia 2018; Aktualizacja 9 lutego 2018;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij