Bochnia
Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika

Autor: Marek Nowak
Nowością – w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii – jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Marek Nowak
Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
Wnętrze budynku zostało przebudowane w latach 1969-70 oraz gruntownie wyremontowane w latach 2012-13. Jest wreszcie ładnie.
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
  • Bochnia. Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Stacja kolejowa Bochnia jest pamiątką po C.K. Uprzywilejowanej Drodze Żelaznej Karola Ludwika. To linia kolejowa prowadząca z Krakowa do Lwowa przez Tarnów i Przemyśl.

Jej budowa w latach 1955-61 była przedsięwzięciem komercyjnym, ale inwestycję wspierało państwo. Stworzenie połączenia wschód-zachód, zwłaszcza w obliczu wojny krymskiej, jaką Rosja toczyła z Turcją niemal na obrzeżach habsburskiego imperium, było ważnym przedsięwzięciem strategicznym. Trzy dekady później linię zdublowała państwowa Galicyjska Kolej Transwersalna.

Dwa dworce

Linię do Bochni otwarto w 1955 r., a wkrótce zbudowano pierwszy dworzec, składający się z dwu piętrowych budynków połączonych parterowym łącznikiem i z werandą dla podróżnych. W latach 1904-06 przebudowano go gruntownie nadając kształt istniejący do dziś. Gmach zaprojektował w Wiedniu Jan Bonnier według szablonu przewidzianego dla galicyjskich dworców kolejowych, nadając mu charakter secesyjny w wiedeńskim wydaniu. Jednak nowością – w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii – jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem. Na dole powstał wtedy wielki westybul kasowy – to część dla publiczności. Na górze były biura i mieszkanie zarządcy stacji.

Pięknie po remoncie

W latach 30. ubiegłego wieku bocheńska stacja otrzymała oświetlenie elektryczne w miejsce dawnego gazowego. Wnętrze budynku zostało przebudowane w latach 1969-70 oraz gruntownie wyremontowane w latach 2012-13. Jest wreszcie ładnie.

Dodano: 27 stycznia 2018; Aktualizacja 9 lutego 2018;
 

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij