Ostrawa
Dni NATO, czyli piknik rodzinny

To wielki, organizatorzy twierdzą nawet, że największy w Europie, przegląd sił bezpieczeństwa. Dominuje lotnictwo. Liczne są pokazy sprawności zarówno pilotów, jak i sił pancernych oraz policji.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
B-52 to największy na świecie samolot wojskowy, produkowany od 1952 do 1962 roku i służący jako bombowiec od 1955 roku, później także w roli samolotu transportowego.
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Im bliżej celu, tym jedzie się coraz trudniej. Boczne wąskie drogi wypełnione są rowerzystami ? od kilkuletnich dzieci po ludzi w mocno dojrzałym wieku. Są też piesi. Wszyscy zdążają na ten gigantyczny piknik dla całych rodzin, jakim są doroczne Dni NATO w Ostrawie.

To wielki, organizatorzy twierdzą nawet, że największy w Europie, przegląd sił bezpieczeństwa. Dominuje lotnictwo. Liczne są pokazy sprawności zarówno pilotów, jak i sił pancernych oraz policji.

Bezpłatnie dla wszystkich

Dni NATO odbywają się na ostrawskim lotnisku Leoša Janáčka już po raz 15. a towarzyszące im Dni Sił Powietrznych Armii Republiki Czeskiej po raz 6. W ubiegłych latach impreza przyciągała po około 200 tys. widzów. W tym blisko ćwierć miliona. Polacy dominują wśród cudzoziemców. Krajem partnerskim jest Szwecja. Sensację wzbudzają zwłaszcza pilotki wojskowe Jordanii z elitarnej, wyłącznie żeńskiej jednostki FCSST ? Female Company for Specjal Security Tasks, uczestniczącej aktualnie w walce z tzw. Państwem Islamskim. W mundurach, ale i tradycyjnych muzułmańskich chustach na głowach. Wspólnie z czeskimi kolegami ze 102 jednostki lotniczej z Prostejowa dały one dynamiczny pokaz znakomitego wyszkolenia do walk powietrznych.

Udane występy Polaków

Wielką atrakcją okazała się możliwość wchodzenia na eksponowane czołgi i działa oraz fotografowania się na nich, zaglądania do samolotów, a nawet jazdy w czołgu lub przelotu śmigłowcami. To jednak już na marginesie głównego programu, który obejmuje 43 punkty ? w tym codziennie po cztery godziny pokazów lotniczych oraz tyle samo naziemnych. Dużym zainteresowaniem cieszyło się to, co zaprezentowali Polacy. Pilotaż śmigłowców SW-4 i akcja katowickich antyterrorystów policyjnych likwidujących niebezpiecznych przestępców. A zwłaszcza blisko półgodzinny pokaz mistrzostwa pilotażu grupy akrobatycznej samolotów Orlik ? 8 x PZL-130. Piloci wykonywali zbiorowo i parami beczki, pętle, czy budzące dreszcz emocji loty ?na zderzenie?.

Hity czeskie, szwedzkie i amerykańskie

Świetne były pokazy wyższego pilotażu gospodarzy ? lotników czeskich ? samolotu JAS-39 Gripen. A także, również wyższego pilotażu, szwedzkich naddźwiękowych samolotów Viggen i Draken oraz zaprezentowanych w Czechach po raz pierwszy Tunnan. W części wystawienniczej Szwedzi pokazali ogromny samolot strategiczny C-17 Globemaster III. Gospodarze zorganizowali światową premierę następcy legendarnego, najpopularniejszego i najczęściej używanego na świecie samolotu ćwiczebnego Aero L-39 Albatros ? samolotu L-39NG, oczywiście także własnej produkcji. Premierę w Czechach ma również norweski samolot P-3 Orion. A niezmienne zainteresowanie budzi ubiegłoroczna ?gwiazda? NATO-DAYS w Ostrawie, amerykański ?konwertoplan? CV-228 Osprey z ruchomymi silnikami, dzięki którym może on być wykorzystywany zarówno jako samolot, jak i śmigłowiec.

Byłem w kabinie pilotów superfortecy B-52

Długie kolejki chętnych do wejścia na wysoki trap, aby móc z niego zajrzeć z zewnątrz do kabiny pilotów, ustawiają się do legendarnej amerykańskiej ?superfortecy? Boeinga B-52 Stratofortress o numerze 1008. To największy na świecie samolot wojskowy, produkowany od 1952 do 1962 roku i służący jako bombowiec od 1955 roku, później także w roli samolotu transportowego. Przewiduje się, że jego wersja B-52H będzie w służbie aż do roku 2050! Samolot ten ma 8 dwuprzepływowych silników, rozpiętość skrzydeł 56,4, długość 48,5 i wysokość 12,4 m oraz powierzchnię 372 m?. I masę własną prawie 88,5 tony, startową 256 ton, zabiera zaś ponad 180 tys. litrów paliwa oraz jest w stanie przewozić z górą 31 ton broni, rakiet, bomb ? także jądrowych, lub kilka ciężkich czołgów.

Antyterroryści, policyjne psy i konie

Ciekawe są też pokazy sprawności śmigłowców oraz skoki spadochroniarzy. Ale i odbijanie zakładników przez jednostki specjalne, czy opanowywanie sytuacji kryzysowych w transporcie, pokazy wyszkolenia koni policji miejskiej z Ostrawy i jej psów policyjnych, motocyklistów ze Straży Miejskiej, działania służb celnych itp.

Dodano: 21 września 2015; Aktualizacja 20 listopada 2018;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij