Kalisz
Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej

Kolej miała zastąpić tysiące wozów konnych poruszających się po kiepskich drogach. Dlatego też przemysłowcy, kupcy i rzemieślnicy zabiegali o stałe połączenie z innymi regionami Królestwa Polskiego.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Waldemar Rusek
Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
Kaliski dworzec ma kategorię: wojewódzki. Oznacza to, że obsługuje ruch międzynarodowy, międzywojewódzki oraz regionalny i oferuje podróżnym podstawowe usługi.
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej

Między Kaliszem a Skalmierzycami od roku 1818 do 1914 przebiegała granica rosyjsko-pruska.

W roku 1815 utworzono Królestwo Polskie, monarchię połączoną unią personalną oraz celną z Rosją i z carem jako królem Polski. Kalisz od roku 1816 był stolicą województwa, a od roku 1837 guberni. W latach 1818-33 ukształtował się kalisko-mazowiecki okręg przemysłowy w województwach kaliskim i mazowieckim. Obejmował on ośrodki przemysłowe położone na trakcie fabrycznym Kalisz-Warszawa. Ciekawe jest, że Kalisz leżał przy zachodniej granicy swojego województwa, a Warszawa na wschodniej swego.

Rosyjskie opory

W ustawie sejmu pruskiego z kwietnia 1818 roku postanowiono o utworzeniu dziewięciu urzędów celnych, między innymi na granicy Skalmierzyc i Szczypiorna, dziś dzielnicy Kalisza. W 1862 roku na terenie Prus powstał Komitet Budowy Kolei Żelaznych z Wrocławia do Warszawy przez Kalisz. Władze carskie nie wydały jednak zezwolenia na prace po rosyjskiej stronie granicy, ze względów wojskowych. Obawiały się że kolej ułatwi wrogowi poruszanie się w czasie wojny. Wiele składano próśb do władz carskich o udzielenie koncesji na budowę linii kolejowej. Robili to także obywatele niemieccy. Zwłaszcza że już do sąsiednich Skalmierzyc dotarła linia kolejowa z Ostrowa Wlkp.

Względy administracyjne, gospodarcze i strategiczne zmusiły jednak rząd carski do budowy dróg kolejowych z Warszawy do ważnych ośrodków Rosji. I tak w roku 1862 powstała kolej warszawsko-petersburska a w 1866 roku warszawsko-terespolska. Napięcie międzynarodowe sprawiło że nie doszło do budowy zatwierdzonej przez cara w listopadzie 1878 roku linii łódzko-kaliskiej. Nie zezwolono również na budowę krótkiej linii łączącej Kalisz z siecią pruską, o którą wnioskowano w roku 1881.

Rozwój zwyciężył

Dopiero intensywny rozwój przemysłu i handlu na terenie guberni kaliskiej spowodował konieczność budowy drogi żelaznej łączącej Kalisz z Prusami i Rosją. Kolej miała zastąpić tysiące wozów konnych poruszających się po kiepskich drogach i obniżyć koszty transportu. Dlatego też w tamtych latach kaliskie władze, przemysłowcy, kupcy i rzemieślnicy zabiegali o zbudowanie stałego połączenia kolejowego z innymi regionami Królestwa Polskiego. Wreszcie 28 lutego 1898 roku car podpisał decyzje o budowie kolei a 14 kwietnia 1900 roku oficjalnie zatwierdził przygotowane projekty techniczne. Zdecydowano o połączeniu Kalisza z Warszawą.

Termin wykonania prac ustalono na 14 kwietnia 1903 r. Budowa na terenie guberni kaliskiej trwała tylko… sześć miesięcy. W międzyczasie wybudowano dwa mosty na Warcie i Prośnie. Kolej kaliska przechodziła przez przemysłowe miasta okręgu łódzkiego: Łask, Pabianice, Zduńską Wolę, Sieradz, Opatówek.

Ze względu na szersze tory Towarzystwo Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej niechętnie przyjęło realizację projektu. Ale władze carskie zagroziły, że w razie odmowy powinno się liczyć z przymusowym wykupem posiadanych linii. Wtedy towarzystwo przyjęło warunki i zgodziło się na budowę linii Warszawa-Kalisz.

Do Warszawy Kaliskiej

Plan budowy linii zakładał jej przebieg wzdłuż drogi Warszawa-Łódź-Kalisz. 80 proc. trasy poprowadzono po nasypach a 20 proc. w wykopach. Do tego dochodzą bocznice, stacje kolejowe, perony, wieże ciśnień. Projektując linię przyjęto zasadę, że przecinając inne linie kolejowe czy trakty drogowe linia będzie przechodziła nad nimi. Wszystkich mostów między Kaliszem a Warszawą wybudowano ponad 100, 17 przejazdów i wiaduktów, jeden tunel oraz 11 stacji kolejowych.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: 2

    Waldemar, 29 marca 2019 @ 21:55

    Ja jestem z Kalisza a naczelna redaktor z Warszawy . Naczelna redaktor pisze Linia Kolejowa Warszawsko – Kaliska a ja uważam że to była Linia Kolejowa Kalisko – Warszawska . Bardzo o to zabiegali Niemcy i Kaliszanie żeby było połączenie kolejowe z Warszawą dzięki któremu mogła się rozwinąć współpraca Prus i Kalisza z Królestwem Polskim .

    http://www.kalisz.info/polaczenie-kolejowe.html

    Anna, 1 kwietnia 2019 @ 09:08

    Tu nie ma znaczenia miejsce zamieszkania, ale nazwa linii kolejowej. Wydaje mi się, że była to Kolej Warszawsko-Kaliska, atak jak były Kolej Warszawsko-Wiedeńska i Kolej Warszawsko-Petersburska. Ale możemy oczywiście pisać o kolei kalisko-warszawskiej czy o linii kolejowej kalisko-warszawskiej, zaczynając małą literą. Proszę poszukać oficjalnej nazwy kolei. Jeśli była to Kolej Kalisko-Warszawska, to ok, pozmieniamy :)

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij