Dęblin
Dworzec Kolei Nadwiślańskiej

Dęblińska stacja to dworzec Kolei Nadwiślańskiej otwartej w 1877 roku. Kolej ta miała ogromne znaczenie strategiczne, bo prowadziła od leżącej na granicy z Prusami Mławy przez trzy nadwiślańskie twierdze Modlin, Warszawę i Dęblin.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Andrzej Węgrowicz
Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
Główny budynek stacyjny powstał w roku 1900, jest murowany, dwukondygnacyjny, przykryty dwuspadowym dachem. Do niego przylega bardzo długi budynek drewniany, parterowy ale z dwiema wydatnymi facjatami krytymi dachami mansardowymi. Zbudowano go w 1924 roku.
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
  • Dęblin. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Lubię odwiedzać dworce kolejowe, nawet jeśli chwilowo w kolejową podróż się nie wybieram. Dlatego zanim jeszcze zabrałem się za zwiedzanie dęblińskiej twierdzy, podjechałem zobaczyć stację.

A właściwie cały zespół dworcowy – z budynkami stacyjnymi i mieszkalnymi, przeznaczonymi dla co znaczniejszych pracowników dawnej kolei.

Droga Żelazna Nadwiślańska

Dzisiejsza stacja Dęblin  to dawny dworzec Kolei Nadwiślańskiej (po rosyjsku to Привислинская железная дорога) otwartej w 1877 roku, po zaledwie trzech latach budowy. Kolej ta miała ogromne znaczenie strategiczne, bo prowadziła od leżącej na granicy z Prusami Mławy przez trzy nadwiślańskie twierdze wybudowane po upadku Powstania Listopadowego:  Nowogieorgiewsk (Modlin), Warszawę (z twierdzą Cytadeli) i  Iwangorod (Dęblin). Dalej przez Lublin i Chełm wiodła do rosyjskich twierdz na Wołyniu: Łucka, Równego i Dubnego. Przebiegała zatem wzdłuż linii przypuszczalnego frontu w spodziewanym konflikcie z Niemcami. Służyć miała szybkiemu transportowi wojska i aprowizacji przyfrontowych twierdz. Z czasem dobudowano do niej dwie linie boczne z węzłem właśnie w Dęblinie – do do Brześcia Litewskiego (kolejna twierdza) przez Łuków, i do Dąbrowy Górniczej w Zagłębiu. Warto przy tym pamiętać, że była to wtedy linia szerokotorowa (1524 mm) komunikująca Kraj Przywiślański z wnętrzem imperium carów.

Wróćmy jednak na dworzec

Stację kolejowa budowano  w latach 1874–1885. Główny budynek stacyjny powstał w roku 1900, jest murowany, dwukondygnacyjny, przykryty dwuspadowym dachem. Do niego przylega bardzo długi budynek drewniany, parterowy ale z dwiema wydatnymi facjatami krytymi dachami mansardowymi. Zbudowano go w 1924 roku. Dworzec zmodernizowano i odnowiono w 2005 roku i został wtedy laureatem konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków „Zabytek zadbany”.  I rzeczywiście, nadal prezentuje się nienajgorzej. W środku czysto, kasa czynna, perony odnowone, pozamiatane. W słabszej kondycji są natomiast budynki zarządu kolei, i budynki mieszkalne usytuowane przy ulicy Dworcowej, które w sumie tworzą unikalny kompleks. Jedne zamieszkałe, inne jakby porzucone – wszystkie zasługują na solidny remont. Na uwagę zasługują też zabytkowe urządzenia techniczne stacji: parowozownia (obecnie biuro), dróżniczówka, wieża ciśnień, nastawnia. Okolica jednak zaniedbana, niezbyt przyjemnie. Do dworca prowadzi wyboista droga.

Warto wiedzieć

Dworzec kolejowy w Dęblinie znajduje się w pewnym oddaleniu od centrum, na północ od miasta.

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
ARTYKUŁ NALEŻY DO CYKLU Z biegiem Wisły

Z biegiem Wisły

Wisła, jedna z najmniej zagospodarowanych rzek Europy, ma tajemnice. Odkrywajmy je po kolei... z biegiem rzeki.

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij