Watykan
Freski w Kaplicy Sykstyńskiej

Michał Anioł, który rzeźbę w marmurze przedkładał ponad wszystko, musiał nauczyć się fresku. Efekt, który ujrzał światło dzienne po latach unieszczęśliwiającej go pracy, jest świadectwem geniuszu artysty.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Watykan. Freski w Kaplicy Sykstyńskiej
Liczące ponad 500 metrów kw. sklepienie podzielił Michał Anioł na kilka wypełnionych ikonograficznie płaszczyzn

Kaplica Sykstyńska powstała w latach 1477-80 zastępując starą antyczną kaplicę papieży Capella Magna. Jej wybudowanie zlecił papież Sykstus IV (pontyfikat 1471-84) i od jego imienia wzięła swoją nazwę; kaplica Sykstusa, Sykstyna.

Budynek kaplicy na planie prostokąta o wymiarach 40,93 m x 13,41 m ma wysokość 20,70 m i przykryty jest sklepieniem kolebkowym, pod którym umieszczono okna. W latach 1481-82 nad dekoracją ogromnego wnętrza kaplicy pracowali najwybitniejsi ówcześni malarze: Pietro Perugino, Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli, Luca Signorelli. Pokryli ściany cyklami opowieści ze Starego i Nowego Testamentu, w dolnym pasie malowanymi zasłonami, „draperiami” z motywem herbu rodu della Rovere oraz pocztem papieży umieszczonym na wysokości okien.

Przed Sądem Ostatecznym

Pier Mateo d’Amelia pokrył gwiazdami kolebkowe sklepienie kaplicy. Tak ozdobioną kaplicę papież Sykstus IV konsekrował 15 sierpnia 1483 r. poświęcając ją Matce Boskiej Wniebowziętej. Ściana południowa (lewa od ołtarza) zawiera sceny starotestamentowe z życia Mojżesza, ściana północna (prawa) – nowotestamentowe sceny z życia Chrystusa. Gdy w 1536 r. Michał Anioł rozpoczął prace nad Sądem Ostatecznym w ścianie ołtarzowej kaplicy, zostały skute i bezpowrotnie utracone, niektóre XV-wieczne freski, w tym, pierwsze dwa panele pędzla Perugina z cyklu życia Mojżesza i życia Chrystusa, oraz ołtarz Matki Bożej Wniebowziętej. I nie ma gwiaździstego nieba Piera d’Amelii na sklepieniu kaplicy, które już wcześniej, bo w latach 1508-1512 zostało zastąpione, budzącymi nieustający zachwyt freskami Michała Anioła.

Dzieło unieszczęśliwiające

Juliusz II della Rovere (pontyfikat 1503-13), bratanek Sykstusa IV, ściągnął Michała Anioła z Florencji do Rzymu w 1505 r., aby wykonał w marmurze jego grobowiec. Praca nad nim przerywana była wielokrotnie. Z polecenia, z nakazu tegoż samego papieża już w 1508 r. rozpoczął Michał Anioł wykonanie fresków na sklepieniu kaplicy. Michał Anioł, rzeźbiarz, artysta, który rzeźbę w marmurze przedkładał ponad wszystko, musiał nauczyć się malarstwa, tego szczególnie trudnego czyli fresku. Efekt, który ujrzał światło dzienne po czterech latach wytężonej, unieszczęśliwiającej go codziennej pracy, jest świadectwem geniuszu Michała Anioła. Mówi się o nim – boski – Il Divino. Michał Anioł był nie tylko wykonawcą fresku, był jego twórcą. Uroczystą mszę w Kaplicy Sykstyńskiej pod tym niezwykłym sklepieniem zainaugurował papież Juliusz II w Dzień Wszystkich Świętych 1512 r.

Malowidła pełne emocji

Liczące ponad 500 metrów kw. sklepienie podzielił Michał Anioł na kilka wypełnionych ikonograficznie płaszczyzn: dziewięć centralnych prostokątów zawiera sceny z Księgi Rodzaju, dwanaście prostokątów po bokach poświęcone jest starotestamentowym prorokom i sybillom, cztery pendentywy (trójkąty w narożnikach) przedstawiają starotestamentowe epizody (m.in. Judyta i Holofernes, Dawid i Goliat). W trójkątach i lunetach u podstawy sklepienia artysta umieścił malowidła przodków Chrystusa. W całej kompozycji rolę architektoniczną pełnią iluzyjne działowe pilastry, namalowane plastycznie ramy poszczególnych obrazów. Na gzymsach siedzą w różnych pozach bezimienne nagie postacie muskularnych młodzieńców zwanych ignudi. Pełnią funkcję dekoracyjną. Doprawdy Michał Anioł był genialnym artystą. Również w przedstawieniu ignudi ujawnia znaj0mość anatomii. Nie upraszczał swojej wizji sklepienia. A ponieważ pracował sam, freski obdarzone są emocjami i siłą wyrazu właściwą temu artyście.

Stworzenie świata

Powstała kompozycja, w której wyliczyć można 343 postacie. Dziewięć centralnych scen przedstawia epizody z Księgi Rodzaju. Podzielone są na trzy grupy tematyczne: wszechświat, człowiek, zło. Pierwsze trzy epizody zdominowane są postacią Stwórcy.
* oddzielenie światła od ciemności (Księga Rodzaju 1: 1-5),
* stworzenie słońca, księżyca i planet (Księga Rodzaju 1: 11-19)

Czytaj dalej - strony: 1 2
 

Komentarze: 5

    Waldemar, 5 stycznia 2020 @ 12:50

    Nam zabronili robienia zdjęć w kaplicy . Przegonili nas jak stado baranów .
    Nie było czasu na podziwianie malowideł .

    Halina, 5 stycznia 2020 @ 14:34

    Tak, w Kaplicy jest zwykle straszny tłok. Ludzie się popychają i prą do wyjścia. Byłam w Muzeach Watykańskich i Kaplicy w dzień wigilijny. Mało ludzi, luksus zwiedzania.

    blach, 5 stycznia 2020 @ 16:57

    to prawda, gonią. Ale udało mi się zrobić kilka całkiem udanych zdjęć. Na przykład takie :)

    Waldemar, 5 stycznia 2020 @ 20:38

    Kaplica budowana była w latach 1475- 1483 z fundacji papieża Sykstusa IV .
    Kaplicę otwarto w roku 1483 ale dopiero po 25 latach
    Michał Anioł rozpoczął malować w niej swoje freski w wieku 33 lat .
    Podaję inne daty powstania kaplicy i rozpoczęcia prac malarskich przez Michała Anioła
    bo te uważam za właściwe .
    Ciekawostki dotyczące kaplicy .
    https://deon.pl/po-godzinach/10-faktow-o-kaplicy-sykstynskiej-o-ktorych-nie-mieliscie-pojecia,446723
    Że w intencie są błędy na każdym kroku to przkonaj się .
    Dziś wpisz w wyszukiwarkę google zwrot :
    Kalisz ludność .
    A potem sprawdź na kilku stronach ile w Kaliszu mieszka ludzi .
    Czy Kalisz jest większy od Poznania ?
    Może w lutym będzie już poprawiony wpis ?

    Halina, 5 stycznia 2020 @ 22:02

    To prawda, w internecie roi się od różnych błędów. Ale, jak myślę, strona oficjalna Muzeum Watykańskiego jest najbardziej informacyjnie rzetelna.
    A poza tym, jak napisałam, Michał Anioł zaczął pracować nad freskiem w 1508 r. i to jest 25 lat po roku konsekracji Kaplicy w 1483 r.

    Waldemar, 6 stycznia 2020 @ 14:51

    Tłustym drukiem pisze :
    ” Kaplica Sykstyńska powstała w latach 1477-80 zastępując starą antyczną kaplicę papieży Capella Magna. ”
    I to mnie zmyliło . Kaplica powstała w latach 1475- 1483 . A rachunek jest prosty :
    Otwarcie Kaplicy + lata po których zaproszono Michała do malowania – wiek Michała to = jego rok urodzenia.
    1483 + 25 – 33 = 1475

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Doceniają nas!

 

Stowarzyszenie Dziennikarzy Podróżników Globtroter wyróżniło Otwarty Przewodnik Krajoznawczy nagrodą
za najciekawsze publikacje turystyczne w 2019 r.

Cieszymy się!

 

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij