Gornergrat
Kolejka z widokiem na Matterhorn

Najstarszą w Szwajcarii koleją elektryczną i najwyżej położoną w Europie koleją zębatą poprowadzoną na wolnym powietrzu dotrzemy na wysokość ponad 3100 metrów. By spojrzeć na 29 szwajcarskich czterotysięczników, w tym ten najpiękniejszy, magnetyzujący: Matterhorn.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Anna Ochremiak
Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
Kolej ruszyła 20 sierpnia 1898 roku i kursuje nieprzerwanie do dziś, od 1942 roku ? także zimą. Pociągi jeżdżą według rozkładu przez cały dzień, od świtu do wieczora.
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
  • Gornergrat. Kolejka z widokiem na Matterhorn
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Tym razem zacznę od narzekania: nie będzie to tania wycieczka. Bilet ?tam? kosztuje 42 franki szwajcarskie. To około 150 zł. Bilet ?tam i z powrotem? ? dokładnie dwa razy tyle. Jednak radzę wysupłać pieniądze, bo podróż jest warta zachodu.

Przejazd trwa 33 minuty. W tym czasie pokonamy odległość 9339 metrów i 1479  różnicy poziomów. A jednak wycieczka pociągiem z Zermatt na Gornergrat jest przeżyciem niezwykłym i ze względu na środek transportu, i ze względu na cel podróży. Najstarszą w Szwajcarii koleją elektryczną i najwyżej położoną w Europie koleją zębatą poprowadzoną na wolnym powietrzu dotrzemy na rozległy odkryty grzbiet, na wysokość ponad 3100 metrów. By spojrzeć na 29 szwajcarskich czterotysięczników, w tym ten najpiękniejszy, magnetyzujący: Matterhorn. I na dwa lodowce.

Odkrywanie Gornergrat

Zaczęło się w pierwszej połowie XIX wieku. Jako pierwszy przybysz z zewnatrz zawędrował tu szkocki glacjolog profesor James David Forbes. Pierwsze zdjęcia panoramy ze szczytu zamieszczono w przewodniku Bedeckera w 1856 roku, a w 1862 r. punkt znalazł się na topograficznej mapie Szwajcarii, tzw. Mapie Dufoura. Za początek masowej (na ówczesną skalę oczywiście) turystyki na Gornergrat przyjmuje się rok 1870. W ciągu kolejnych 20 lat odwiedziło to miejsce ponad 8 tysięcy osób. A wszystko to działo się jeszcze zanim doprowadzenie kolei do Zermatt w 1891 roku otwarło głęboką górską dolinę na świat.

Napływ turystów odmienił oblicze Zermatt

Z małej zapadłej wioski zaczęło przemieniać się w gwarny kurort. A turyści potrzebują atrakcji. W dobie kolei żelaznych powstał śmiały pomysł pociągnięcia torów na sam szczyt Gornergrat. Długo trwały przepychanki z lobby przewodników i tragarzy, którzy oprotestowali pomysł w obawie o utratę zysków. Kolej jednak wygrała. Przez dwa lata 2,5 tysiąca robotników, sprowadzonych w tym celu głównie z Włoch, budowało ten cud techniki. Najtrudniejszy ? wbrew pozorom  ? był dolny odcinek między Zermatt a pierwszą stacją Riffelalp.  Poprowadzenie torów wzmagało budowy mostu nad wąwozem rzeki Vispe ? wiadukt ma 90 metrów długości i wsparty jest na 48-metrowych filarach – i wydrążenia czterech tuneli o długości 25, 45, 60 i 2000 metrów.  Wyżej trudności techniczne były już mniejsze, za to prace utrudniała wysokość. Na trzech tysiącach metrów wydajność robotników spadała o połowę?

Stromo pod górę

Kolej ruszyła 20 sierpnia 1898 roku i kursuje nieprzerwanie do dziś, od 1942 roku ? także zimą.  Pociągi jeżdżą według rozkładu przez cały dzień, od świtu do wieczora. Popularne są bowiem wycieczki także na wschód lub zachód słońca. Podczas jazdy lektor opowiada o budowie kolejki i  zapowiada mijane atrakcje w kilku językach, w tym także po chińsku i japońsku! Rzeczywiście, turyści z Dalekiego Wschodu szczególnie upodobali sobie Zermatt i Gornergrat ? było ich tu naprawdę wielu.

Czytaj dalej - strony: 1 2
Dodano: 20 września 2014; Aktualizacja 2 października 2014;

Zajrzyj na te strony:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij