Gryzonia
Widokową koleją w górę i w dół

Dla pasażerów PKP już sam kontakt z nią stanowi szok. Szwajcarska punktualność, częstość kursów, skorelowane połączenia, czystość stacji, peronów, pociągów robią wrażenie. A równocześnie RB – Rhötische Bahn – obsługuje jedne z najtrudniejszych w świecie trasy.
fot: Cezary Rudziński
Gryzonia. Widokową koleją w górę i w dół
To przez ten kanton przebiegają, lub są jego specjalnością, słynne alpejskie pociągi widokowe, obsługiwane nie przez koleje państwowe, lecz regionalną Kolej Retycką.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Niewiele jest takich miejsc na świecie, w których tylko kilkadziesiąt kilometrów dzieli lodowce i wieczne śniegi, tereny z ośmiomiesięczną zimą, od klimatu śródziemnomorskiego z palmami i inną egzotyczną roślinnością. A tak jest właśnie w Gryzonii.

To największy, o powierzchni 7,1 tys. km kw. kanton w Szwajcarii, zajmuje jedną szóstą całego kraju. Jest zarazem najrzadziej zaludniony. 168 tys. mieszkańców mówi przy tym trzema językami. Wśród nich nieliczna grupa czterema dialektami retroromańskiego. Leżąca na wschodzie kraju, granicząca z Austrią, Lichtensteinem i Włochami Gryzonia nazywana jest „kątem urlopowym” Szwajcarii. Ma bowiem po temu znakomite warunki. 150 dolin, 615 jezior ? najwięcej w kraju  ? oraz różnice poziomów od 270 do4049 m n.p.m. To właśnie tu znajdują się tak sławne w świecie ośrodki sportów zimowych jak St. Moritz  ? miejsce dwu zimowych igrzysk olimpijskich, Davos  ? w którym spotykają się także politycy i działacze gospodarczy. A także nieco mniej u nas znane, ale ze znakomitą siecią kolejek i wyciągów ośrodki wypoczynkowe Flims, Arosa i wiele innych. To przez ten kanton przebiegają, lub są jego specjalnością, słynne alpejskie pociągi widokowe, obsługiwane nie przez koleje państwowe, lecz regionalną Kolej Retycką.

Kolej Retycka w liczbach

Dla pasażerów PKP już sam kontakt z nią stanowi szok. Szwajcarska punktualność, częstość kursów, skorelowane połączenia, czystość stacji, peronów, pociągów robią wrażenie. A równocześnie RB  ? Rhötische Bahn  ? obsługuje jedne z najtrudniejszych w świecie trasy. Różnice poziomów sigają od 429 do 2253 m n.p.m. Pociągi pokonują tu 116 tuneli, z których najdłuższy do niedawna Preda-Spinas o długości  5865 mwyprzedził Vereina o długości 19 060 m. Zwiększyło to łączną długość tuneli eksploatowanych przez RS z blisko 40 do niema l60 km. Łącznie12 km mają też kolejowe mosty i wiadukty, których jest 485. Najdłuższy liczy 287 m. Znajduje się on na lokalnym, tylko 26 kilometrowym odcinku trasy Chur ? Arosa i był pierwszym zbudowanym na świecie mostem kolejowym z żelazobetonu. W najgłębszym miejscu doliny ma on 62 m wysokości. A na całej tej krótkiej trasie pociąg pokonuje 1157 mróżnicy poziomów! Ale naprawdę sławne są tutejsze pociągi widokowe.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij