Lucerna
Jezioro Czterech Kantonów
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Tę budowę rozpoczęto w 1873 r. od odcinka Rigi Staffelhöhe do Rigi Kulm i wpuszczono na niego, na zasadzie dzierżawy kolejkę jadącą z Vitzau (kolej Rigi Bahn). Odcinek z Art Przez Goldhau (518 m n.p.m.) do Staffel uruchomiła kolej Art Rigi Bahn w 1875 r. Po blisko stu dwudziestu latach obie kolejki połączyły się w jedną Rigi Bahn AG. Łączna długość linii obu kolejek wynosi 17 km: z Vitzau do Staffem – 6,9 km o maksymalnym pochyleniu 25 proc., natomiast z Art 8,5 km o spadku do 20 proc. Kolejka Art Rigi Bahn została zelektryfikowana w 1907 r. stając się pierwszą europejską elektryczną koleją zębatą.
Trzy godziny i trzy kwadranse trwał rejs z Lucerny do Flüelen – ten ekspres absolutnie się nie spieszył. Ja również się nie spieszyłam. Odpowiadał mi nostalgiczny klimat podróży parowcem. Spokojne kołysanie, wszystkie odcienie niebieskiego i zielonego dookoła. Tafla jeziora mieniła się odbiciem otaczających wzgórz. Miałam wrażenie, że parująca w upale woda unosi się niewidzialną mgiełką nad lustrem wody przesłaniając horyzont firanką, a szczyty gór tracą ostre kontury, rozmywają się, stają się miękkie. Idylla.
Zygzakiem z portu do portu dobiliśmy do nabrzeża Flüelen. Za kwadrans nadjedzie pociąg.
Warto wiedzieć
* Wysokość lustra Jeziora Czterech Kantonów wynosi 433 m n.p.n.
* Przystań w Lucernie znajduje się na wprost wejścia głównego dworca kolejowego.
* Po Jeziorze Czterech Kantonów pływają promy motorowe i parowce, mające – bagatela – po sto lat.
* Dopłata do biletu kl. 1 na przejazd Wilhelm Tell Expressem (parowiec plus pociąg) kosztuje 39 CHF i zawiera w cenie posiłek obiadowy (do wyboru) za 18 CHF, miejsce na górnym pokładzie i miejsce w wagonie panoramicznym w pociągu jadącym z Flüelen do Locarno (lub Lugano z przesiadką w Bellinzonie) i souvenir!
Dodaj komentarz