Kalisz
Przemysł lotniczy i wiekowy silnik

W Kaliszu jest obecnie sześć zakładów przemysłu lotniczego. Najstarszy zakład to polskie WSK PZL Kalisz, który produkuje części do silników lotniczych i dla przemysłu motoryzacyjnego oraz montuje cały silnik Asz-62IR, bardzo poszukiwany na świecie.
Tagi:
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Waldemar Rusek
Kalisz. Przemysł lotniczy i wiekowy silnik
Silniki Asz-62IR były stosowane w wielu samolotach produkowanych na terenie Polski. Były to między innymi An-2, PZL M18 Dromader (na zdjęciu) czy PZL-106 Kruk.

W czasach PRL Kalisz słynął z przemysłu włókienniczego. Były takie zakłady jak Wistil, Kalpo, Runotex, Polo i Haft. Ale jak Polska się otworzyła na świat, zaczęto importować tanie tekstylia i  odzież z Azji i polskie zakłady nie wytrzymały konkurencji.

Dziś pozostał tylko HAFT produkujący obrusy i firanki. Trzeba było się przestawić na inną branżę: w Kaliszu jest obecnie sześć zakładów przemysłu lotniczego. Najstarszy zakład to polskie WSK PZL Kalisz. Bo inne są zagraniczne.

Postradzieckie rozwiązanie

WSK PZL Kalisz produkuje części do silników lotniczych i dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkuje nie tylko części, ale i montuje cały silnik Asz-62IR. Silniki te są bardzo poszukiwane na świecie. Asz-62IR jest radzieckim silnikiem gwiazdowym z dziewięcioma cylindrami, reduktorem, gaźnikiem i chłodzony jest powietrzem. Nie uwierzysz, ale pierwsze testy tego silnika przeprowadzili konstruktorzy ZSSR (Związek Radziecki) w roku? 1937. Silnik z wieloma modyfikacjami produkowany jest w WSK PZL Kalisz od roku 1961 do chwili obecnej. Posiada wiele części wykonanych ze specjalnych materiałów używanych w przemyśle lotniczym, wykonany z dokładnością liczoną w mikronach (tysięczne milimetra). Takie silniki są trzy razy na hamowni a potem są demontowane i ich części są weryfikowane. Silniki są też przyjmowane do remontu.

Polskie udoskonalenia

W roku 2013 WSK PZL Kalisz zaprezentowała zmodernizowaną wersję silnika Asz-62IR-16E z elektronicznym wtryskiem paliwa. Jest on pierwszym silnikiem certyfikowanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, który wyposażono we wtryskową instalację paliwową. Ten silnik ma większą moc i resurs (trwałość, przebieg) oraz mniejsze zużycie paliwa. Może być napędzany benzyną lotniczą, samochodową lub paliwami alternatywnymi. Silniki Asz-62IR były stosowane w wielu samolotach produkowanych na terenie Polski. Były to między innymi An-2, PZL M18 Dromader (na zdjęciu) czy PZL-106 Kruk.

Warto wiedzieć

W Kaliszu jest obecnie 6 zakładów lotniczych. Są to:
* WSK PZL Kalisz, jedyny polski zakład,
* Pratt & Whitney Kalisz,
* Vac Aero Kalisz,
* Meyer Tool Poland,
* Hamilton Sundstrand Kalisz,
* Teknequip Kalisz.
15 maja 2009 roku cztery z nich utworzyły Stowarzyszenie Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Wielkoposki Klaster Lotniczy. Działa ono na rzecz podnoszenia konkurencyjności branży Lotniczej w Polsce. Podobna organizacja działa w Rzeszowie.  W organizacji są nie tylko firmy produkujące części lotnicze.

Kanadyjski desant

W wszystko się zaczęło od sprowadzenia do Kalisza Pratt & Whitney, do zakładu WSK PZL Kalisz. To tu polska załoga zaczęła produkować pierwsze części dla Kanady. W roku 1992 powstała spółka WSK PZL Kalisz i Pratt & Whitney Canada. A w 1996 wykupiono udziały WSK i Pratt stał się samodzielny. Wtedy zaczął sprowadzać zakłady współpracujące z nim za oceanem. Dziś w Kaliszu zatrudnionych w przemyśle lotniczym jest ponad 3 tys. ludzi. Ktoś wysnuł przypuszczenie że gdyby policzyć, to 30 proc. samolotów ma części wyprodukowane w Kaliszu.

Dodano: 22 października 2018; Aktualizacja 2 listopada 2018;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij