Kalisz
Przemysł lotniczy i wiekowy silnik

W Kaliszu jest obecnie sześć zakładów przemysłu lotniczego. Najstarszy zakład to polskie WSK PZL Kalisz, który produkuje części do silników lotniczych i dla przemysłu motoryzacyjnego oraz montuje cały silnik Asz-62IR, bardzo poszukiwany na świecie.
Tagi:
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Waldemar Rusek
Kalisz. Przemysł lotniczy i wiekowy silnik
Silniki Asz-62IR były stosowane w wielu samolotach produkowanych na terenie Polski. Były to między innymi An-2, PZL M18 Dromader (na zdjęciu) czy PZL-106 Kruk.

W czasach PRL Kalisz słynął z przemysłu włókienniczego. Były takie zakłady jak Wistil, Kalpo, Runotex, Polo i Haft. Ale jak Polska się otworzyła na świat, zaczęto importować tanie tekstylia i  odzież z Azji i polskie zakłady nie wytrzymały konkurencji.

Dziś pozostał tylko HAFT produkujący obrusy i firanki. Trzeba było się przestawić na inną branżę: w Kaliszu jest obecnie sześć zakładów przemysłu lotniczego. Najstarszy zakład to polskie WSK PZL Kalisz. Bo inne są zagraniczne.

Postradzieckie rozwiązanie

WSK PZL Kalisz produkuje części do silników lotniczych i dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkuje nie tylko części, ale i montuje cały silnik Asz-62IR. Silniki te są bardzo poszukiwane na świecie. Asz-62IR jest radzieckim silnikiem gwiazdowym z dziewięcioma cylindrami, reduktorem, gaźnikiem i chłodzony jest powietrzem. Nie uwierzysz, ale pierwsze testy tego silnika przeprowadzili konstruktorzy ZSSR (Związek Radziecki) w roku… 1937. Silnik z wieloma modyfikacjami produkowany jest w WSK PZL Kalisz od roku 1961 do chwili obecnej. Posiada wiele części wykonanych ze specjalnych materiałów używanych w przemyśle lotniczym, wykonany z dokładnością liczoną w mikronach (tysięczne milimetra). Takie silniki są trzy razy na hamowni a potem są demontowane i ich części są weryfikowane. Silniki są też przyjmowane do remontu.

Polskie udoskonalenia

W roku 2013 WSK PZL Kalisz zaprezentowała zmodernizowaną wersję silnika Asz-62IR-16E z elektronicznym wtryskiem paliwa. Jest on pierwszym silnikiem certyfikowanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, który wyposażono we wtryskową instalację paliwową. Ten silnik ma większą moc i resurs (trwałość, przebieg) oraz mniejsze zużycie paliwa. Może być napędzany benzyną lotniczą, samochodową lub paliwami alternatywnymi. Silniki Asz-62IR były stosowane w wielu samolotach produkowanych na terenie Polski. Były to między innymi An-2, PZL M18 Dromader (na zdjęciu) czy PZL-106 Kruk.

Warto wiedzieć

W Kaliszu jest obecnie 6 zakładów lotniczych. Są to:
* WSK PZL Kalisz, jedyny polski zakład,
* Pratt & Whitney Kalisz,
* Vac Aero Kalisz,
* Meyer Tool Poland,
* Hamilton Sundstrand Kalisz,
* Teknequip Kalisz.
15 maja 2009 roku cztery z nich utworzyły Stowarzyszenie Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Wielkoposki Klaster Lotniczy. Działa ono na rzecz podnoszenia konkurencyjności branży Lotniczej w Polsce. Podobna organizacja działa w Rzeszowie.  W organizacji są nie tylko firmy produkujące części lotnicze.

Kanadyjski desant

W wszystko się zaczęło od sprowadzenia do Kalisza Pratt & Whitney, do zakładu WSK PZL Kalisz. To tu polska załoga zaczęła produkować pierwsze części dla Kanady. W roku 1992 powstała spółka WSK PZL Kalisz i Pratt & Whitney Canada. A w 1996 wykupiono udziały WSK i Pratt stał się samodzielny. Wtedy zaczął sprowadzać zakłady współpracujące z nim za oceanem. Dziś w Kaliszu zatrudnionych w przemyśle lotniczym jest ponad 3 tys. ludzi. Ktoś wysnuł przypuszczenie że gdyby policzyć, to 30 proc. samolotów ma części wyprodukowane w Kaliszu.

Dodano: 22 października 2018; Aktualizacja 2 listopada 2018;
 

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij