Kijów
Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Okazało się jednak, że po ponad stu latach są one już w stanie awaryjnym. Dawną świetność przywrócił im więc w latach 2010-12 zespół czterech konserwatorów. Także ich praca została dokładnie opisana i zilustrowana.
Dzbany i krzyże ołtarzowe
Innym podobnym przykładem jest naukowa konserwacja ikon z ikonostasu klasztornego refektarza (Trapieznoj). Ten piękny, zwłaszcza po przeprowadzonej ostatnio rewaloryzacji, budynek z cerkwią stojący w pobliżu soboru i Wielkiej Dzwonnicy, o których piszę osobno, wybudowany został w 1895 roku według projektu arch. W. Nikołajewa. Zaś jego wnętrza zaprojektował w roku 1903 arch. A Szczusiew. Monumentalne malowidła ścienne były dziełem malarzy: G. Popowa, I. Iżakiewycza i A. Lakowa, którzy pracowali nam nimi w 1atach 1903-1910. Pierwszy z nich był również autorem ikon w ikonostasie, z których do naszych czasów zachowało się tylko sześć. Namalował je farbami olejnymi i złotem na blachach miedzianych. I one wymagały renowacji, wykonanej w latach 2013-14. Oprócz eksponowanych na tej wystawie ikon, obrazów i dzieł rzemiosła artystycznego z drewna oraz tkanin, szalenie ciekawe są zabytki metalowe. Np. ozdobny dzban z pokrywką wykonany w XVIII w. ze srebra, z czekanką, złoceniami, perłami, kwarcem, szkłem. Oglądać można stan tego dzbana przed renowacją na zdjęciach oraz oryginał po niej wykonanej w 2008 roku przez W. Kurłowa.
Pamiątki po metropolitach
W gablotach wystawiono też wiele srebrnych krzyży ołtarzowych i do postawienia na stole, np. stojący ołtarzowy z 1758 r., roboty ukraińskiej ze srebra, drewna, z odlewami, złoceniami, płaskorzeźbami i grawerką. To, co obecnie oglądamy, jest wynikiem pracy restauratorów N. Onopijenki i A. Marczuka w latach 2003-04. Obok zaś są zdjęcia tego krzyża przed renowacją. Podobnie, również stojącego srebrnego krzyża ołtarzowego z 1707 roku, z płaskorzeźbami i złoceniami, odnowionego przez S. Szelałowa w 2013 roku. Nie brak i mniejszych przedmiotów sakralnych. Zwłaszcza krzyży z łańcuchami noszonych na piersiach przez metropolitów. Jest tu m.in. krzyż kijowskiego metropolity Fławiana (Horodeckiego) z cerkwi p.w. Podniesienia Krzyża w Bliskich Pieczarach Ławry, z końca XIX – początku XX w. Wykonany ze złoconego i emaliowanego srebra oraz szkła odrestaurowany został przez W. Kurłowa (metal) w latach 2006-07 i G. Marczenkę (malarstwo) w latach 2006-09. Efektownie wygląda też po renowacji ikona jednego ze świętych ze zdjętą z niej srebrną koszulką wykonaną techniką czekanki z pozłoceniami. I obok niej sama, pozbawiona uszkodzeń i oczyszczona, ta koszulka. Obejrzeć warto również wyroby z tkanin, m.in. ornaty i wiele innych przedmiotów.
Warto wiedzieć
Wstęp na tę wystawę jest w ramach biletu do muzealnej części kompleksu Pieczerska Ławra.
Dodaj komentarz