Manila
Koleją po stolicy Filipin

Poruszanie się komunikacją publiczną po organizmie miejskim tak wielkim, zwłaszcza będąc przyzwyczajonym do naszych skromnych w tej materii polskich miar, jest nadspodziewanie sprawne.
Tagi: ,
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Jarosław Swajdo
Manila. Koleją po stolicy Filipin
  • Manila. Koleją po stolicy Filipin
  • Manila. Koleją po stolicy Filipin
  • Manila. Koleją po stolicy Filipin

Ze swą około stumilionową populacją lokują się Filipiny w gronie największych ludnościowo państw świata. Stąd też ich stolica, Manila, to jedno z analogicznie jego największych miast.

Jako obszar metropolitarny, w zależności od przyjętych ram, skupia Manila ponad 24 mln ludzi, co wysuwa ją na ósmą pozycję w świecie. Manila dystansowana jest więc tylko przez parę innych globalnych megamiast, z których wszystkie też leżą w Azji (m.in. przez Tokio i Seul, Dżakartę i Delhi, Szanghaj i Pekin). Jakaś połowa tego obszaru jest oficjalnie określana mianem Metro Manila, z kilkunastoma administracyjnie odrębnymi miastami. Prócz City of Manila, tj. właściwej stolicy, są to Quezon City, Makati City, Pasay City, Parañaque City i in. Z kolei sama Manila City dzierży światową palmę pierwszeństwa w kategorii miast o najgęstszym zaludnieniu. Wyprzedza więc tutaj m.in. tradycyjnie kojarzone z dużym zagęszczeniem metropolie subkontynentu indyjskiego (np. Dhakę, Bombaj, Kalkutę).

Dwa w jednym

Poruszanie się komunikacją publiczną po organizmie miejskim tak wielkim, zwłaszcza będąc przyzwyczajonym do naszych skromnych w tej materii polskich miar, zaś w części stricte centralnej na dodatek również jako się rzekło mocno naszpikowanym mrowiem ludzkim, jest jak na realia kraju bądź co bądź Trzeciego Świata nadspodziewanie sprawne. Jak w każdej wielkiej metropolii szkielet manilskiego zbiorkomu tworzony jest przez szybką kolej miejską.

Nie jest to metro w sensie kolei podziemnej, jak potocznie infrastruktura takowa zwykle postrzegana bywa u nas, lecz, mówiąc językiem kolejowo bardziej fachowym, systemy rapid transit, tak light rail jak heavy rail (bez wnikania w techniczne między nimi niuanse). Większość stacji ulokowana jest ponad poziomem (above-ground). Organizacyjnie są to dwa systemy, bardzo podobne do siebie, jeśli nie identyczne, aczkolwiek odrębnie zarządzane. Mianowicie państwowy Manila Light Rail Transit System (LRT) oraz prywatny Manila Metro Rail Transit System (MRT). Dla pasażera jest to jednakże w praktyce poza znaczeniem. Są bowiem LRT i MRT całkowicie integrowane. W tym objęte wspólnym systemem taryfowym.

Zielona, niebieska, żółta

Na chwilę obecną funkcjonują łącznie trzy linie (dalsze są w konstrukcji, częściowo mocno zaawansowanej). Dwie LRT i jedna MRT. Manila Light Rail Transit System Line 1 (Green Line). Manila Light Rail Transit System Line 2 (Blue Line). Oraz Manila Metro Rail Transit System Line 3 (Yellow Line).

Zielona jedynka

Centralna jest tu oczywiście jedynka. Oznaczana kolorem zielonym, wcześniej zaś żółtym (np. na starszych mapo-schematach), generalnie biegnie w układzie północ-południe, czyli równolegle do Manila Bay, licząc niecałe 20 km i mając 20 stacji, z krańcowymi odpowiednio Roosevelt Station i Baclaran Station. Idąc z północy na południe spina Quezon City, Caloocan City, Manila City, Pasay City i Parañaque City. W obrębie Manili Właściwej idzie samym sercem stolicy, wiaduktem ponad Taft Avenue, z dwoma w zasadzie dość jednakowo centralnie ulokowanymi stacjami, a to Central Terminal Station, tuż na południe od Pasig River, oraz United Nations Station (potocznie UN Avenue Station). Obie znajdują się też w bliskim sąsiedztwie głównych celów krajoznawczo-turystycznych (Intramuros, Rizal Park) czy różnych paraturystycznych (Ermita; manilskie śródmieście; kluby nocne itp.). Z kolei następny na Northbound przystanek za Central Terminal Station, noszący nazwę Carriedo Station i ulokowany już po północnej stronie Río Pásig, można ewentualnie wziąć pod rozwagę planując wyprawę na Binondo, czyli na manilskie, uważane za najstarsze na świecie Chinatown.

Czytaj dalej - strony: 1 2 3
 

Komentarze: 2

    Waldemar, 22 maja 2019 @ 21:25

    Warto zapamiętać sobie tą stronę jeśli lubisz podróże koleją po świecie .
    http://kolejnapodroz.pl/2018/11/24/kolej-na-filipinach-przewodnik-dla-pasazerow/

    js, 24 maja 2019 @ 10:15

    @Waldemar 22 maja 2019 21:25. dość fajna strona. zresztą o ile dobrze kojarzę mam ją już kiedyś widzianą. większość z prezentowanych na niej miejsc, tj. miast oraz dworców kolejowych, znam z autopsji, a te przy polsce to wręcz wszystkie, włącznie z gałkówkiem i głogówkiem, zwykle też niejednokrotnie. tym tedy chętniej rzuciłem sobie na nie okiem. pzdr. js.

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij