Flåm
Kolejką turystyczną do Myrdal

Z Flåm do Myrdal pociąg pokonuje 20 km, wznosi się 850 m i jedzie około godziny. Po obu stronach można podziwiać wodospady, a największy z nich to Kjosfossen o wysokości 93 m. Ale bilet w tę i z powrotem kosztuje 340 koron (ok. 170 zł)!
fot: Barbara Górecka
Flåm. Kolejką turystyczną do Myrdal
Wszystko byłoby fajnie, gdyby można było chociaż chwilę pokręcić się po miejscowości, ale nic z tego bo na bilecie podana jest godzina powrotu? za 5 minut.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Fl?m to pięknie zlokalizowana miejscowość na końcu Aurlandfjordu, odnogi Sognefjordu. W okresie letnim jest tu kilka połączeń promowych z Bergen. Organizowane są również rejsy turystyczne po okolicznych odnogach Sognefjordu. Po miejscowości kursuje elektryczna kolejka turystyczna ? małe wagoniki na kołach.

Niedaleko portu znajduje się dość duży dworzec kolejowy słynnej kolei turystycznej kursującej na trasie Fl?m ? Myrdal. Budynek dworca jest dobrze zagospodarowany na potrzeby turystów. Oprócz kas biletowych znajdują się tutaj punkty informacyjne, restauracje, kawiarnie i sklepy różnych branż. Obok dworca kolejowego jest przystanek autobusowy, a połączenia w różnych kierunkach dość częste. We Fl?m jest też Muzeum Kolejnictwa, warto do niego zajrzeć.

Obok muzeum stoi pomnik Ingolfa Elstera Christensena. Żył on w latach 1872-1943 i był norweskim politykiem partii konserwatywnej. Był również ministrem sprawiedliwości i ministrem obrony narodowej. Pełnił jeszcze kilka innych funkcji. Odegrał ważną rolę w życiu tej części Norwegii.

Linia kolejowa Fl?m-Myrdal jest w Norwegii bardzo rozreklamowana. To rzeczywiście atrakcja ?cenowa? bo bilet w tę i z powrotem kosztuje 340 koron (ok. 170 zł)! Z Fl?m do Myrdal pociąg pokonuje 20 km, wznosi się 850 m i jedzie około godziny. Jedzie w tak wolnym tempie, aby turyści mogli podziwiać krajobrazy, oraz ze względu na bardzo stromy teren. Po drodze jest kilka małych stacyjek. Po obu stronach można podziwiać wodospady, a największy z nich to Kjosfossen o wysokości 93 m i dość szeroki. Tutaj pociąg zatrzymuje się na kilka minut i turyści wysiadają aby zrobić sesję fotograficzną. Pobyt pod wodospadem umila śpiewająca ?zjawa na ruinach?.

Dojeżdżamy do Myrdal. Tu jest kolejowy węzeł komunikacyjny łączący Bergen i Oslo. Wszystko byłoby fajnie, gdyby można było chociaż chwilę pokręcić się po miejscowości, ale nic z tego bo na bilecie podana jest godzina powrotu? za 5 minut. I teraz nie wiem, czy to nasze jakieś niedopatrzenie przy kupowaniu biletu powrotnego, czy tak to rzeczywiście funkcjonuje. Znowu przystanek pod wodospadem i zjazd w dół. Teraz autobusem do Gudvangen przez tunel o długości 24.5 kilometra.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 3 listopada 2010; Aktualizacja 7 czerwca 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!