Lhasa
Komórki i młynki w klasztorze Sera

Klasztor należy do trzech najważniejszych buddyjskich uniwersytetów szkoły Gelung. I ma bogatą, także krwawą historię. Klasztor zajmujący obecnie obszar blisko 115 tys. m kw. stał się ostatnio celem nie tylko pielgrzymek, ale i turystyki.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
Myszkując po terenie klasztoru i zaglądając na placyki między poszczególnymi budynkami mieszkalnymi zauważyłem gotującą się wodę w czajnikach ustawionych na bateriach słonecznych.
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
  • Lhasa. Komórki i młynki w klasztorze Sera
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Tamdrin, bóstwo z głową konia należy do grona najświętszych dla Tybetańczyków. Jego posąg znajduje się w położonym w górach, około4 kmna północ od stolicy Tybetu ?  Lhasy, klasztorze Sera. Nazwa ta oznacza dziką różę oraz jej owoce.

Klasztor należy do trzech najważniejszych buddyjskich uniwersytetów szkoły Gelung. I ma bogatą, także krwawą historię. Według legendy miejsce to odkrył w 1409 roku założyciel sekty Żółtych Czapek Congchapa (1357-1419). I przepowiedział, że stanie na nim wielkie buddyjskie miasto. Po jego śmierci jeden z uczniów mistrza, Chamchen Chője Shakaya Yeshe (1354-1435) założył w tym miejscu w 1419 roku klasztor Sera. Jako kolejny z Wielkiej Trójki klasztorów szkoły Gelung. Pierwszym w niej był istniejący dotychczas i położony niespełna o 50 km na wschód od Lhasy klasztor Ganden założony w 1410 roku. Drugim zaś pobliski, oddalony o zaledwie kilka kilometrów, później najważniejszy jako rezydencja dalajlamów, obecnie także czynny monaster Drepung założony w 1416 roku.

20 lat studiów

Klasztor Sera stał się centrum studiów i praktyki tantryzmu, indyjskiego kierunku religijno-filozoficznego związanego z praktykami szamanistycznymi i oddawaniem czci Bogini-Matce. Później słynął także z Dobdobs, mnichów-wojowników. Trzeci opat tego klasztoru, Gungru Gyeltshen Sangpo (Gung ru rgyal mtshan bang, 1383-1450) podzielił uczelnię na cztery fakultety: Gya, Dromteng, Tő i Me, na których studiowano różne dziedziny filozofii buddyjskiej. Wkrótce jednak połączono je w dwa fakultety Sera Tő i Sera Me. W II połowie XV w. pierwszy z nich przyłączono do nowo otwartego fakultetu Sera Che.Na obu studiowano filozofię, po 20 (!) latach nauki absolwenci otrzymywali stopień Geshe (Dge bshes). Trzeci fakultet, Ngagpa Dratshang, zajmował się tantryzmem. Na tych trzech fakultetach było łącznie 35 wydziałów. Całością kierowała tak zwana Rada Dziesięciu Lamów pod przewodnictwem opata klasztoru. Oficjalnie przed włączeniem Tybetu do ChRL studiowało w nim 3,3 tys. mnichów, faktycznie od 7,5 do 10 tys. równocześnie.

Policjanci i buntownicy

Klasztor ? uniwersytet miał własną policję, wspomnianych już wojowników Dobdobs, która pilnowała aby mnisi nie naruszali obowiązujących zasad zachowania i postępowania. Zdarzały się bowiem incydenty, a nawet bunty i zbrodnie. Tak np. jesienią 1944 roku ściąganie przez kilku mnichów z fakultetów Sera Che i Sera Nagagpa czynszów od chłopów w klasztornych włościach skończyło się zamieszkami.  W lutym 1947 roku doszło do zbojkotowania przez mnichów z Sera Che odbywających się w klasztorze Wielkich Modłów, zaś w kwietniu tegoż roku do buntu przeciwko regentowi, uśmierzonemu przez armię tybetańską z użyciem artylerii oraz 200-300 ofiarami śmiertelnymi po stronie mnichów.

Skutki ?Rewolucji Kulturalnej?

Rezultatem antychińskiego powstania Tybetańczyków w 1959 roku było zamknięcie klasztoru i zamienienie go na koszary wojskowe. W latach ?rewolucji kulturalnej? znaczna część klasztoru Sera została zburzona przez hunwejbinów ? ogłupioną przez maoistów młodzież. Dopiero w 1980 roku rząd chiński przeznaczył na jego odbudowę pół miliona juanów, a w 1982 r. został on wpisany na chińską listę zabytków. Od tamtej pory zdążono odbudować lub zrewaloryzować większość klasztornych obiektów. Wrócili też do niego mnisi, chociaż w dziesięciokrotnie mniejszej liczbie, wznowiono studia. Nie przywrócono jednak obu fakultetów filozoficznych jako obcych obowiązującej ideologii komunistycznej.

Czytaj dalej - strony: 1 2
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij