Paryż
Metro, symbol w stylu Art Nouveau

Paryskie metro, wspaniały system komunikacji wielkiej metropolii, narodziło się, gdy 19 lipca 1900 r. o godzinie 13 odjechał pierwszy pociąg Linii Nr 1, łączącej miejskie bramy: Porte de Vincennes z Porte de Maillot
Tagi: , ,
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
Ciekawe i intrygujące są chociażby stacja Bastille (Bastylia), której ściany peronów ozdobione są freskami malowanymi na kafelkach. Przedstawiają najważniejsze wydarzenia rewolucji francuskiej. To dzieło malarskie Liliane Belembert i Odile Jacquot z 1989 r. na ceramice z La Bussiere.
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
  • Paryż. Metro, symbol w stylu Art Nouveau
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Stacja Varenne Linii nr 13 paryskiego metra jest najbliższa Muzeum Rodina. Gdy wysiada się z wagonu, można wpaść wprost w objęcia ?niezadowolonego ze swojego wyglądu? Balzaka w szlafroku…

To kopia rzeźby Rodina, która obok kopii sławnego ?Myśliciela? ustawiona jest na peronie (kierunek Châtillon-Montrouge). I staje się jasne, że metrem można Paryż zwiedzać, ale i można je ? metro ? zwiedzać.

Prapoczątki

Paryskie metro, wspaniały system komunikacji wielkiej metropolii, narodziło się, gdy 19 lipca 1900 r. o godzinie 13 odjechał pierwszy pociąg Linii Nr 1, łączącej miejskie bramy: Porte de Vincennes z Porte de Maillot na długości 10,3 km. Otwarto wówczas osiem (z osiemnastu) wykończonych stacji: Porte de Vincennes, Nation, Gare de Lyon, Bastille, Hôtel de Ville, Palais Royal – Musée du Louvre, Champs-Élysées – Clemenceau et Porte Maillot. Te są zatem najstarszePo nieomal półwiecznym podchodzeniu do zatwierdzenia w 1895 r. projektu budowy metra, ogłoszeniu w 1898 r. ? przypieczętowującej budowę deklaracji  O budowie metra poruszanego trakcją elektryczną, służącą do przewozu pasażerów wraz z ich bagażem ? rozpoczęło się intensywne, burzliwe drążenie tuneli pod ulicami Paryża. Ruszyli 4 października 1898 r. Czas naglił, miejska kolej miała bowiem obsługiwać II Olimpiadę letnią czasów nowożytnych w Lasku Vincennes, będącej częścią kolejnej ? przewidzianej na rok 1900 ? Wystawy Światowej w Paryżu, okazji do zaprezentowania najnowszej francuskiej myśli technologicznej (to na tej wystawie eksponowano pierwsze ruchome chodniki i ekran kinowy ? wszak pięć lat wcześniej narodziła się kinematografia braci Lumi?re).

Co stacja, to dzieło sztuki

?Jedynka?, najstarsza, historyczna linia położona jest wzdłuż północnego brzegu Sekwany i obecnie, po przekroczeniu bram miasta łączy Zamek Vincennes z dzielnicą La Défense. Ma 16,5 km. Zawiezie turystów w miejsca turystycznie oblegane i atrakcyjne, choćby La Défense, Łuk Triumfalny, Plac Concorde, Muzeum Luwr czy na Plac Bastylii, a Pola Elizejskie znajdą się w zasięgu kilku kroków, gdy wysiądzie się aż na pięciu stacjach: Charles de Gaulle – Étoile, George V, Franklin D. Roosevelt, Champs-Élysées – Clemenceau i Concorde. Warto przyjrzeć się wejściom do metra, peronom tej linii, popatrzeć na sufity, wystrój ścian. Ciekawe i intrygujące są chociażby stacja Bastille (Bastylia), której ściany peronów ozdobione są freskami malowanymi na kafelkach. Przedstawiają najważniejsze wydarzenia rewolucji francuskiej. To dzieło malarskie Liliane Belembert i Odile Jacquot z 1989 r. na ceramice z La Bussiere. Na krótkim odcinku tory wychodzą nad ziemię, a stojąc na peronie można podziwiać widok na kanał uchodzący do Sekwany. Stacja Palais Royal – Musée du Louvre jest najbliższa, aby znaleźć się w muzeum. Wejście na placu Colette, przed gmachem Comedié Française, wygląda jak korony wysadzane drogocennymi kamieniami, jak kopuły zwieńczone figurkami, a może jak zastygła w ruchu karuzela. Dzieło Jean-Michela Othoniela z 2000 r. nosi nazwę ?Kiosque des Noctambules? czyli Kiosk lunatyków. Różnobarwne kule tworzą konstrukcje, jedna w kolorystyce ciepłej, zwieńczona żółtą figurką z dmuchanego szkła ? to dzień, druga w kolorach zimnych, z fioletową figurką odpowiada nocy.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Zajrzyj na te strony:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
ARTYKUŁ NALEŻY DO CYKLU Paryskie metro

Paryskie metro

Niezłą frajdą jest zwiedzać Paryż metrem – tym samym zwiedzać metro. I może się to stać obsesją.

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij