Nowy Sącz
Najcenniejsza: bazylika św. Małgorzaty
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W rezultacie przebudów świątynia uległa sporym zmianom, zwłaszcza wnętrz w stylu baroku. Szczególne znaczenie miało usunięcie wspomnianych środkowych kolumn. Z równoczesnym zastąpieniem pierwotnego sklepienia płaskim drewnianym, a podczas gruntownej przebudowy w latach 70. XX w. żelbetowym. Odnowę i częściową rekonstrukcję dawnego wyglądu kościoła rozpoczęto w latach międzywojennych. Przebudowy wież z przywróceniem im pierwotnego wyglądu dokonano natomiast w latach 1955-59. A w 10 lat później przeprowadzono blisko pięcioletnią rewaloryzację wnętrz. Ceglano-kamienny gmach ma elementy gotyckie i barokowe. W tym drugim stylu jest fasada z dwiema wieżami.
„Cudowny” obraz Przemienienia Pańskiego.
Wewnątrz nawa główna poprzedzona jest kruchtą łączącą obie wieże. Przy czym w przyziemiu północnej zachowały się drzwi, na których w 1617 r. podpisało się czterech hejnalistów miejskich, a ich, obecnie słabo czytelne podpisy, skopiował na rysunku Stanisław Wyspiański. W centrum ołtarza głównego z I polowy XVII w. znajduje się „cudowny” obraz Przemienienia Pańskiego. W tym kościele jest on od roku 1785. Owiany legendami – rzekomo dzieło św. Łukasza Ewangelisty. Faktem natomiast jest, iż ten wizerunek jest datowany na XVI w a namalowany został temperą na trzech deskach lipowych w stylu Veraicon („Prawdziwe oblicze”).
Oznacza to, że przedstawia oblicze Jezusa, które jakoby odbiło się na chuście św. Weroniki, gdy ocierała je w drodze na Golgotę. W ołtarzu tym są również posągi Marii z dzieciątkiem, biskupów św. Wojciecha i św. Stanisława oraz apostołów św. Piotra i św. Pawła. Ponadto wieńcząca całość postać MB Bolesnej. Zabytkowe są również ołtarze boczne. M. in. po stronie lewej, uważany za najcenniejszy, rokokowy Trójcy Przenajświętszej. Po prawej zaś XIX-wieczny Matki Bożej, ale w centrum z gotycką, z XIV w. figurą Madonny z Dzieciątkiem. Ponadto ołtarz neorokokowy, też z XIX w., Serca Pana Jezusa, z obrazem miejscowego malarza Bernarda Wójcika.
. i zabytkowe detale
Są też kaplice oraz kilka innych cennych obiektów. W prezbiterium z 7. zewnętrznymi skarpami, wewnątrz odkryto w roku 1970 na jego południowej ścianie gotyckie polichromie z 1360 roku przedstawiające sceny męczeństwa i ukrzyżowania, m.in. św. św. Doroty, Jakuba, Bartłomieja i Ukrzyżowania Jezusa. Zaś na lewym filarze pod chórem fragmenty Opłakiwania i Ostatniej Wieczerzy. Znajduje się w nim również polichromowana rzeźba Madonny z Dzieciątkiem oraz rzeźbione w drewnie i nie dekorowane figurki 12. apostołów, rzekomo przywiezione przez rycerzy wracających spod Grunwaldu.
Ponadto w świątyni są trzy portale gotyckie z XV w., a w nawie głównej odlana w brązie w 1557 roku chrzcielnica. Na chórze znajdują się oryginalne w kształcie, 34-głosowe organy z – jak czytam na informacji wewnątrz kościoła – „. systemem wiatrownic klapowo-zasuwowych. Ze sterownikiem elektromagnetycznym oraz piszczałkami cynowo-miedzianymi”. Organy te wykonał w 1979 r. Włodzimierz Truszczyński z Warszawy, podobnie jak 16-głosowe organy w prezbiterium. Moją uwagę wewnątrz świątyni przyciąga również współczesny witraż „Królewskie miasto Nowy Sącz”. Zaś w jej kamiennej ścianie zewnętrznej kamienna, wyglądająca na starą, ale na jej temat nie znalazłem żadnej informacji, płaskorzeźba ze sceną Ukrzyżowania.
Dodaj komentarz