Sölden
Nowa kolejka linowa to cud techniki

Górny odcinek kolejki jest najwyższą konstrukcją tego typu na świecie, zaś system ewakuacji pasażerów, jest „ewakuacją bez ewakuacji”, a więc bez konieczności opuszczania kolejki, zjazdów na linie czy pomocy śmigłowców.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Őtztal Tourismus
Sölden. Nowa kolejka linowa to cud techniki
Kolejka ta może kursować nawet podczas wichury z prędkością wiatru do 100 km/h. Jej stacja górna określana jest jako cud techniki. Zbudowana została na wiecznej zmarzlinie, na odsłoniętych fundamentach, co umożliwia ich chłodzenie w lecie.
  • Sölden. Nowa kolejka linowa to cud techniki
  • Sölden. Nowa kolejka linowa to cud techniki
  • Sölden. Nowa kolejka linowa to cud techniki
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W popularnym regionie narciarskim w Alpach austriackich Őtztal-Sölden działa nowa kolejka linowa Gaislachkoglbahn w Sölden. Jest najnowocześniejsza w świecie, a otwarto ją zaledwie w minionym sezonie.

Jej dolny odcinek ma przepustowość do 3600 osób na godzinę, górny jest najwyższą konstrukcją tego typu na świecie, zaś zastosowany po raz pierwszy nowy system ewakuacji pasażerów w razie potrzeby, jest ?ewakuacją bez ewakuacji?, a więc bez konieczności opuszczania kolejki, korzystania ze zjazdów na linie czy pomocy śmigłowców. Pasażerowie zjadą w kabinie, w której podróżują. Równocześnie jest to obiekt o supernowoczesnej architekturze oraz rozwiązaniach technicznych. Kolejka ta działa od grudnia 2010 roku.

Szybko, wygodnie, nowocześnie

Jej dwa odcinki przewożą pasażerów z wysokości 1363 na 3040 m n.p.m. w 12 minut. Odcinek dolny to kolejka gondolowa o długości trasy 2040 m. Odcinek górny ze stacji środkowej na Gaislachkogl jest obsługiwany przez 30-osobowe wagoniki. Długość jej trasy wynosi 1978 m, a różnica poziomów 864 m. Do wejścia do gondoli na stacji dolnej dojeżdża się ruchomymi schodami lub windą. Kto ze stacji środkowej wybiera się na stok, odjeżdża z kolejki po spadzistej rampie. Przejście do kolejki górnej znajduje się na tym samym poziomie, odpada więc ewentualne  chodzenie po piętrach. Wsiadanie i wysiadanie odbywa się nie, jak ma to przeważnie miejsce, na zakrętach, lecz na prostym odcinku. Supernowoczesne kształty mają też stacje tej kolejki. Stalowe szkielety pokryte zostały twardą i super wytrzymałą przeźroczystą powłoką o grubości zaledwie 0,2 mm. Tak, to nie pomyłka ? sprawdzałem dwukrotnie, gdyż nie uwierzyłem. Największe okno w niej ma 190 m kw. i można przez nie oglądać fascynującą panoramę Alp Sztubajskich.

Takiej kolejki jeszcze nie było

Kolejka ta może kursować nawet podczas wichury z prędkością wiatru do 100 km/h. Jej stacja górna określana jest jako cud techniki. Zbudowana została na wiecznej zmarzlinie, na odsłoniętych fundamentach, co umożliwia ich chłodzenie w lecie. I zaopatrzona w specjalny system hydrauliczny oparty na 27 podporach. Gdyby nastąpiło jakiekolwiek zachwianie konstrukcji, natychmiast przywróci on jej pierwotny stan. Najwyżej ? na ponad 3 tys. m n.p.m.  ? zbudowana podpora kolejki waży 200 ton, ma wysokość ponad 37 m i długość suwadła z górą 40 m. Zaś część jej fundamentu może być przesuwana. O nowatorskim systemie ewakuacyjnym już napisałem. Piszę o tym tak szczegółowo, gdyż to rzeczywiście kolejka, jakiej jeszcze dotychczas nigdzie indziej nie wybudowano.

Zajrzyj na te strony:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij