Paryż
Linie metra Towarzystwa Nord-Sud

Paryskie metro jest ratunkiem dla nóg turysty. I można je pokochać, trzeba mieć tylko oczy dookoła głowy. Ma ono 303 czynne stacje, szesnaście linii, a jego sieć ma łączną długość 219,9 km, w tym części naziemnej 20 km.
Tagi: , ,
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
Na stacji Concorde warto spróbować przeczytać fragmenty Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r., które wypisano niebieskimi literami na krzywych, wykafelkowanych na biało ścianach. To może nie być łatwe, gdyż pozbawione są znaków interpunkcyjnych.
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
  • Paryż. Linie metra Towarzystwa Nord-Sud
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Towarzystwo zwane popularnie NORD-SUD budowało paryskie linie metra pomiędzy Montmartre a Montparnasse. Stosowało własne projekty wejść z ceramiki i kutego żelaza, bardziej surowe i oszczędne w ornamenty, w porównaniu z wejściami Guimarda.

Napis ?Metropolitain? wyróżniał się w otoczeniu.: białe litery na czerwonym tle. Miało własne wzornictwo wystroju wnętrza i peronów. Charakterystyczne są szczególne kafelkowe fryzy z inicjałami NS, logo towarzystwa. Ozdobne fryzy otaczają nazwy stacji z białego fajansu wkomponowane w tło z granatowych kafli, a fryz, w zależności od funkcji stacji miał kolor kasztanowy albo zielony dla stacji końcowych i przesiadkowych (wyjątkiem jest stacja S?vres-Babylone). Ornamenty z płytek w takim samym kolorze ozdabiają ściany i sufity peronu.Tympanony ponad wjazdem z peronu w tunel noszą napisy z obu stron, wskazujące kierunek ruchu np. ?DIRON MONTPARNASSE” i ?DIRON MONTMARTRE” opatrzone strzałką wskazującą na odpowiedni  peron. Wiele z tych wyróżniających elementów zostało zniszczonych po drugiej wojnie, podczas renowacji stacji.

Linia nr 12 (Mairie d?Issy – Porte de la Chapelle) otwarta została w 1910 r. jako linia A Nord-Sud. Ta linia usatysfakcjonuje najbardziej wybrednego turystę. Snuje się przez wzgórze Montmartre, dzielnicę Nowe Ateny z kościołem Notre-Dame de Lorette. Przebiega przez dworzec Saint-Lazare, na którym Nord-Sud wykonał piękną,  wewnętrzną rotundę wspartą na kolumnach. Na trasie jest kościół Madeleine i plac Concorde, Muzeum Orsay, w końcu dzielnica Montparnasse. Na stacji Concorde warto spróbować przeczytać fragmenty Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r., które wypisano niebieskimi literami na krzywych, wykafelkowanych na biało ścianach. To może nie być łatwe, gdyż pozbawione są znaków interpunkcyjnych.

Stacja Abbesses chlubi się jedną z najpiękniejszych secesyjnych ?édicule? pawilonów wejściowych do metra Guimarda, choć na liniach Nord-Sud ich nie stosowano. W 1974 r. została tu przeniesiona ze stacji Hôtel de Ville. Abbesses jest najgłębiej położona (36m poniżej poziomu) stacją, a na perony prowadzą ślimacze schody (na szczęście jest również winda). A dookoła magnetyczny Montmartre. Drugą, bardzo głęboko położoną stacją Nord-Sud jest, również na Butte Montmartre, Lamarck – Caulaincourt (głębokość 25 m), które przemierza się również kręconymi schodami. I ciekawostka, nazwa stacji na peronach to tylko pierwotne ?Lamarck?. Stacja Saint-Georges wzięła swoją nazwę od nazwy ulicy, a wejście do niej usytuowane zostało w ogródku przy kamienicy, jednej z kamienic okalających w koło plac  św. Jerzego. Jego ozdobą jest interesująca fontanna, służąca niegdyś do pojenia koni.

Czytaj dalej - strony: 1 2
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
ARTYKUŁ NALEŻY DO CYKLU Paryskie metro

Paryskie metro

Niezłą frajdą jest zwiedzać Paryż metrem – tym samym zwiedzać metro. I może się to stać obsesją.

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij