Weimar
Pierwsze lata Bauhausu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Haus am Horn był prototypem nowoczesnego domu dla rodziny w demokratycznych czasach (bez służby). Ściany składały się z lekkich bloków betonowych, pokoje były małe, funkcjonalne i umieszczone wokół centralnego salonu ze świetlikiem. Dom miał w pełni wyposażoną kuchnię, centralne ogrzewanie i piecyk gazowy w łazience.
Meble, lampy, dywany i naczynia ceramiczne pochodziły z warsztatów Bauhausu. Ich projektantami i wykonawcami byli studenci szkoły, w tym takie przyszłe znakomitości jak Marcel Breuer (słynne krzesło Breuera), Alma Siedhoff-Buscher – projektantka zabawek i Gunta Stölzl, wybitna projektantka tkanin.
Pożegnanie z Weimarem
Dom Haus Am Horn nie był wyłącznie manifestacją artystyczną – stanowił odpowiedź na biedę i kryzys mieszkaniowy w Niemczech po I wojnie światowej. Projekt się podobał, jednak produkcji masowej nie udało się wdrożyć.
Weimarska wystawa z 1923 roku była wielkim sukcesem. Zwiedziło ją 15 tysięcy osób, szeroko rozpisywała się o niej prasa, nawet amerykańska i kanadyjska. Jednak już rok później socjalistyczny rząd Turyngii upadł, władzę objęli konserwatyści nieznoszący Bauhausu, oskarżający szkołę o radykalizm, „bolszewizm” i kosmopolityzm. W tej sytuacji Gropius zdecydował się opuścić Turyngię – 1 kwietnia 1925 roku zamknął szkołę w Weimarze i przeniósł ją do Dessau.
Nowe Muzeum Bauhausu
6 kwietnia 2019 r., dokładnie w setną rocznicę otwarcia szkoły Gropiusa, w Weimarze zostanie uroczyście otwarte Neues Bauhaus Museum, wzniesione kosztem 22,6 milionów euro. Powstało na skraju parku Weimarhallenpark i w sąsiedztwie nazistowskiego Gauforum, które miało symbolizować potęgę III Rzeszy. Muzeum pomyślane jest jako umieszczona na betonowej podstawie szklana kostka na tle ściany zieleni. Ma w swoich zbiorach ponad 13 tysięcy obiektów powstałych w pierwszej fazie istnienia szkoły. W tym obrazy i plakaty takich mistrzów malarstwa jak Wassily Kandinsky, Paul Klee czy Oskar Schlemmer. Do prawdziwych skarbów należą wytwarzane w pracowniach Bauhausu przedmioty codziennego użytku, dziś ikony designu, m.in. czajnik do herbaty Marianne Brandt, lampa stołowa Wilhelma Wagenfelda czy geometryczna kołyska Petera Kelera.
Eksperymentalny dom Haus am Horn po gruntownej renowacji będzie dostępny dla publiczności od 8 maja 2019.
Dodaj komentarz