Prebold
Przystanek w mieście św. Pawła

Rano czekając na śniadanie poszliśmy na spacer. Rzymskokatolicki kościół parafialny jest pod wezwaniem św. Pawła. Od niego wywodziła się kiedyś nazwa miejscowości Šempavel (święty Paweł).
fot: Waldemar Rusek
Prebold. Przystanek w mieście św. Pawła
Warto tu zobaczyć miejscowe muzeum regionalne. Jest też pomnik poświęcony poległym żołnierzom ofiarom wojny narodowowyzwoleńczej.
  • Prebold. Przystanek w mieście św. Pawła
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Prebold jest miejscowością w środkowej Słowenii na skraju doliny rzeki Savinja. Miejscowość jest znana również jako Šempavel (św. Paweł). Ma około 1600 mieszkańców. My byliśmy tam z wycieczką objazdową.

Zwyczajowo w tym biurze dopłaca się około 200 zł za komfort. Pod tym pojęciem rozumie się jeden nocleg więcej, wieczorem zaraz po przybyciu na miejsce. Ci którzy tego nie wykupią zajeżdżają rano i z marszu idą zwiedzać. A my bierzemy sobie prysznic i spać.

Niespodziewany luksus

Gdy nam przydzielono apartament w naszym hotelu (jest tylko jeden w tym mieście) to i pilotka, i my byliśmy ogromnie zdziwieni. Dano nam apartament o powierzchni większej niż moje mieszkanie. Były pokoje, łazienka z wanną z hydromasażem, dwa wc, kuchnia itd. W hotelu jest bezprzewodowy internet, telewizja kablowa, centrum odnowy biologicznej, basen, sala gier ze stołem do bilarda oraz plac zabaw dla dzieci. W recepcji można wypożyczyć rowery żeby zwiedzać okolice. Byliśmy tu jedną noc i żałuję że nie wiedziałem o atrakcjach hotelowych i w okolicy.

Prebold znajduje się tylko 2 km od autostrady Lublana-Maribor. Uzdrowisko Lasko jest oddalone od hotelu 20 km, a stoki narciarskie w Golte 15 km od hotelu. 20 minut jazdy jest do krytego zaplecza sportowego. Prebold jest też punktem wyjściowym na szlaki górskie. My jednak następnego dnia mieliśmy zwiedzać Lublanę oddaloną stąd o około 60 km i Jaskinię Postojną odległą od hotelu o 116 km.

Kościół św. Pawła

Rano czekając na śniadanie poszliśmy na spacer. Rzymskokatolicki kościół parafialny jest pod wezwaniem św. Pawła. Od niego wywodziła się kiedyś nazwa miejscowości Šempavel. Wcześniejszy kościół z XIV wieku został zburzony w roku 1895 bo był zbyt mały. Zbudowano nowy za pieniądze z ofiar okolicznych mieszkańców i władz w roku 1898 w stylu neoromańskim na planie krzyża. Ołtarz główny ustawiony jest na wschód, a wejście jest od zachodu, drzwi są dębowe. Nad wejściem jest posąg św. Pawła wykonany przez Iwana Cezara.