Prebold
Przystanek w mieście św. Pawła

Rano czekając na śniadanie poszliśmy na spacer. Rzymskokatolicki kościół parafialny jest pod wezwaniem św. Pawła. Od niego wywodziła się kiedyś nazwa miejscowości Šempavel (święty Paweł).
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Waldemar Rusek
Prebold. Przystanek w mieście św. Pawła
Warto tu zobaczyć miejscowe muzeum regionalne. Jest też pomnik poświęcony poległym żołnierzom ofiarom wojny narodowowyzwoleńczej.
  • Prebold. Przystanek w mieście św. Pawła

Prebold jest miejscowością w środkowej Słowenii na skraju doliny rzeki Savinja. Miejscowość jest znana również jako Šempavel (św. Paweł). Ma około 1600 mieszkańców. My byliśmy tam z wycieczką objazdową.

Zwyczajowo w tym biurze dopłaca się około 200 zł za komfort. Pod tym pojęciem rozumie się jeden nocleg więcej, wieczorem zaraz po przybyciu na miejsce. Ci którzy tego nie wykupią zajeżdżają rano i z marszu idą zwiedzać. A my bierzemy sobie prysznic i spać.

Niespodziewany luksus

Gdy nam przydzielono apartament w naszym hotelu (jest tylko jeden w tym mieście) to i pilotka, i my byliśmy ogromnie zdziwieni. Dano nam apartament o powierzchni większej niż moje mieszkanie. Były pokoje, łazienka z wanną z hydromasażem, dwa wc, kuchnia itd. W hotelu jest bezprzewodowy internet, telewizja kablowa, centrum odnowy biologicznej, basen, sala gier ze stołem do bilarda oraz plac zabaw dla dzieci. W recepcji można wypożyczyć rowery żeby zwiedzać okolice. Byliśmy tu jedną noc i żałuję że nie wiedziałem o atrakcjach hotelowych i w okolicy.

Prebold znajduje się tylko 2 km od autostrady Lublana-Maribor. Uzdrowisko Lasko jest oddalone od hotelu 20 km, a stoki narciarskie w Golte 15 km od hotelu. 20 minut jazdy jest do krytego zaplecza sportowego. Prebold jest też punktem wyjściowym na szlaki górskie. My jednak następnego dnia mieliśmy zwiedzać Lublanę oddaloną stąd o około 60 km i Jaskinię Postojną odległą od hotelu o 116 km.

Kościół św. Pawła

Rano czekając na śniadanie poszliśmy na spacer. Rzymskokatolicki kościół parafialny jest pod wezwaniem św. Pawła. Od niego wywodziła się kiedyś nazwa miejscowości Šempavel. Wcześniejszy kościół z XIV wieku został zburzony w roku 1895 bo był zbyt mały. Zbudowano nowy za pieniądze z ofiar okolicznych mieszkańców i władz w roku 1898 w stylu neoromańskim na planie krzyża. Ołtarz główny ustawiony jest na wschód, a wejście jest od zachodu, drzwi są dębowe. Nad wejściem jest posąg św. Pawła wykonany przez Iwana Cezara.