Nowy Sącz
Sądecki Park Etnograficzny

Sądecki Park Etnograficzny jest bardzo ciekawym, wartym dokładniejszego poznania muzeum etnograficznym. Najlepiej zwiedzać go spacerując z mapką i folderem w ręku.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
Park ma dla zwiedzających wyglądać jak normalna żyjąca wieś...
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny
  • Nowy Sącz. Sądecki Park Etnograficzny

Na obrzeżach Nowego Sącza znajduje się Sądecki Park Etnograficzny. Największy, a zarazem bardzo interesujący skansen w Małopolsce.

Zajmuje 20 hektarów różnorodnie ukształtowanego terenu, na którym stoi blisko 90 budynków. W ogromnej większości są to oryginalne, konkretne zabytki przeniesione tu z innych miejscowości. Ale kilka jest całkowitymi lub częściowymi replikami.

Lachy, Pogórzanie, Górale Sądeccy

Park prezentuje dawną wiejską architekturę drewnianą, ale również tradycyjną kulturę ludową Sądecczyzny i jej lokalnych grup etnograficznych: Lachów, Pogórzan i Górali Sądeckich. A także mieszkających niegdyś w tych stronach grup etnicznych: Łemków, Niemców Galicyjskich i Cyganów Karpackich. Najwięcej, po 15 domów należało wcześniej do Łemków i Górali Sądeckich. 12 – Lachów Sądeckich. Po 7 do Pogórzan i szlacheckiego dworu oraz folwarku, po cztery tzw. kolonistów józefińskich, czyli wspomnianych Niemców Galicyjskich. Są też budowle sakralne, szkoła ludowa. Trzy należały do osiadłych Cyganów Karpackich.

Brak tabliczek informacyjnych

W odróżnieniu od innych skansenów brak jednak przy nich tabliczek informujących o ich pochodzeniu i historii. Od przewodniczki oprowadzającej nas usłyszałem, że to świadome działanie, gdyż Park ma dla zwiedzających wyglądać jak normalna żyjąca wieś. O obiektach szerzej informują zaś przewodnicy. A zwiedzający go indywidualnie otrzymują przy wejściu mapkę z lokalizacją budynków opisanych na odwrocie. Mam wątpliwości odnośnie do słuszności takiego rozwiązania, gdyż informacje te są bardzo lakoniczne. Zdecydowanie za krótkie dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się coś więcej. Przykładowo: „1 – chałupa biednego wyrobnika z Podegrodzia, I. poł. XIX w., wnętrze urządzone na przełom XIX i XX w.” „17 – dwór szlachecki z Rdzawy zbudowany na pocz. XVII w., przebudowany na przełomie XVIII i XIX w. Wewnątrz w dwóch salach unikalne polichromie ścienne z XVII w.”.

Ciekawe opisy w folderze

Jak bardzo są to informacje niepełne, można przekonać się porównując je ze znajdującymi się w innym, również bezpłatnym folderze „Skansenova. Sądecki tygiel”. Niestety, opisującym tylko 10 wybranych obiektów. Chociaż znakomicie, z tak ciekawymi szczegółami oraz informacjami dodatkowymi, że chciałoby się je powtórzyć w tej relacji dosłownie. Wnoszą one wiele do wiedzy zwiedzających.

W opisie Spichlerza z Gostwicy czytam np. że „Wiara w skuteczność działań magicznych była na wsi powszechna. Istniał cały wachlarz zabiegów chroniących gospodarza i jego dobytek przed ogniem, złodziejami i innymi nieszczęściami. Namalowany na drzwiach spichlerza znak krzyża z podniesionymi ramionami wraz z otaczającymi go kolistymi plamami miał właśnie takie magiczne działanie. Chronił największe bogactwo rodziny, czyli zboże, a także inne cenne rzeczy, które trzymano w spichlerzu – zapasy jedzenia, siodła, płótno, narzędzia do obróbki lnu. W spichlerzu zawieszano również stare i zniszczone obrazy religijne. Obyczaj nie pozwalał ich wyrzucać, a obecność wizerunku świętego dodatkowo „zabezpieczała” dobytek.”

Czytaj dalej - strony: 1 2
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij