Meksyk
Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe

Sanktuarium powstało w miejscu, w którym nawrócony na chrześcijaństwo Indianin Juan Diego miał cztery objawienia ciemnoskórej, w długiej błękitnej szacie, Najświętszej Marii Panny. Nazwano ją później Matką Boską z Gwadelupy.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
Doroczne grudniowe uroczystości maryjne w tej bazylice mają szczególnie uroczysty charakter, o czym tylko słyszałem i czytałem, bo jestem tu w innym terminie.
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
  • Meksyk. Sanktuarium Santa Maria De Guadalupe
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Najważniejsze sanktuarium maryjne Meksyku i najczęściej odwiedzane katolickie sanktuarium obu Ameryk, znajduje się na obrzeżach stolicy ? Cuidad de Mexico.

To słynna Basilica da Santa Maria de Guadalupe, zajmująca spory obszar u podnóża i na zboczu wzgórza Cerro de Tepeyac. Sanktuarium to powstało w miejscu, w którym nawrócony na chrześcijaństwo Indianin Juan Diego miał, rzekomo, w sumie cztery objawienia ciemnoskórej, w długiej błękitnej szacie, Najświętszej Marii Panny. Nazwano ją później Matką Boską z Gwadelupy.

Prawdy i legendy

Związek jej nazwy z również ?cudowną? figurą Nuestra Se?ora w Gwadelupie w środkowej Hiszpanii nie został, o ile wiem, dotychczas wyjaśniony. Wątpliwości jest w tym przypadku więcej. Dotyczą one nawet samego istnienia Juana Diego. Są bowiem również sceptycy, także wśród naukowców, uważający, że jego postać i rzekome widzenia zostały wymyślone, aby pomóc w szerzeniu chrześcijaństwa wśród rdzennych mieszkańców tego regionu Ameryki Północnej okresu prekolumbijskiego. I rolę tę spełniły znakomicie. Ale trzymajmy się powszechniej uznawanej wersji wydarzeń.

Widzenia Indianina

Według niej Indianin Juan Diego stojąc 9 grudnia 1531 r. na dawnym azteckim wzgórzu świątynnym Cerro del Tepeyac położonym niedaleko dawnej stolicy Azteków Tenochititlánu, zobaczył piękną czarną panią w niebieskiej szacie ozdobionej złotem. Uznał ją za Najświętszą Marię Pannę, ale miejscowy ksiądz, któremu o tym opowiedział, nie uwierzył mu. Juan wrócił więc na to wzgórze, gdzie nie tylko ponownie objawiła mu się ta piękna dama, ale jej wizerunek w niezrozumiały, ?cudowny? sposób utrwalił się na jego tunice. Wybiegając trochę naprzód wspomnę, że ten fragment stroju Indianina w postaci obrazu znajduje się obecnie w Nowej Bazylice i jest przedmiotem kultu.Juan miał później jeszcze dwa kolejne widzenia Nuestra Se?ora de Guadalupe. Kościół w końcu uznał te objawienia za prawdziwe i miejsce to stało się obiektem kultu przyciągającym także współcześnie miliony pielgrzymów z całego świata. Przede wszystkim oczywiście katolików z Meksyku i innych krajów obu Ameryk.

Stara bazylika Matki Bożej

Z czasem, jak zwykle w podobnych sanktuariach, wzniesiono odpowiednie budowle sakralne. Najpierw z zachowanych do naszych czasów, w około 1700 roku, u stóp wzgórza Cerro del Tepeyac, zwróconą frontonem ku równinie, barokową bazylikę (Antigua Basilica) z dwiema wieżami oraz dużą, żółtą kopułą. Fasada tej bazyliki pokryta jest kamiennymi płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny z życia Maryi. Obecnie część jej wnętrza zajmuje muzeum ? Museo de la Basilica de Guadalupe. Można w nim obejrzeć ciekawą kolekcję dzieł sztuki sakralnej okresu kolonialnego. Równocześnie na terenie sanktuarium  powstawały kaplice. Najwspanialsza z nich, również barokowa Capilla dei Pocito, stanęła w końcu XVIII w. na miejscu czwartego i ostatniego, domniemanego objawienia Maryi Juanowi Diego. Na dosyć niezwykłym planie elipsy, z kopułą pokrytą biało-niebieskimi ceramicznymi płytkami talavera.

Czytaj dalej - strony: 1 2
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij