Nowe Skalmierzyce
Dworzec przy dawnej granicy

Początkowo Skalmierzyce miały połączenie kolejowe tylko z Ostrowem Wlkp (10 km). Jednak rosnąca wymiana handlowa między Rosją i Prusami wymusiła połączenie Skalmierzyc i Kalisza (15 km).
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Waldemar Rusek
Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
W latach 1905-06 zbudowano nowy reprezentacyjny dworzec kolejowy, którego neogotycki gmach miał być symbolem pruskiej potęgi.
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy

W roku 1815 na obradach Kongresu Wiedeńskiego powołano do życia Królestwo Polskie. Jego granicę państwową wytyczono między Kaliszem a Skalmierzycami.

Sejm pruski w roku 1818 postanowił o utworzeniu na granicy dziewięciu urzędów celnych (komór celnych), a wśród nich jeden w Skalmierzycach. Komora celna powstała około dwóch kilometrów od zabudowań wsi Skalmierzyce, tuż przy samym Szczypiornie. To jest w miejscu, gdzie przebiega dziś granica pomiędzy Kaliszem a Nowymi Skalmierzycami (pierwsze zdjęcie, widok w kierunku Szczypiorna). Pod koniec XIX wieku miejscowość obejmowała 120 domów, które zamieszkiwało 950 osób.

Rozwój przy granicy

Miała to być miejscowość o charakterze niemieckim z osadnikami sprowadzonymi z Rzeszy. Zaczęła się rozwijać ulica Celna, dziś Kaliska. Powstawały hotele, sklepy i restauracje (na drugim zdjęciu dawna restauracja J. Seidla, dziś kamienica z mieszkaniami i sklepem) ale najważniejszy był Główny Urząd Celny – dziś budynek mieszkalny zwany przez mieszkańców „starym cłem”.

W roku 1875 do Ostrowa Wlkp. zajechał pierwszy pociąg. Miasto to szybko stało się węzłem kolejowym łączącym Poznań, Leszno, Wrocław. Dalszy rozwój kolei hamowała jednak granica państwowa z Rosją, tu – Królestwem Polskim. Winą były stosunki niemiecko-rosyjskie. Dopiero w październiku 1895 roku Towarzystwo Budowy Dróg Żelaznych otrzymało koncesje na uruchomienie linii kolejowej Ostrów-Skalmierzyce a otwarto ją w styczniu 1896 roku. Wtedy nie było jeszcze dworca ani linii kolejowej w Kaliszu. Wybudowano pierwszy dworzec, do którego długo przylegały tory kolejowe. Dziś jest to budynek mieszkalny, stojący przy Placu Wolności, koło przystanku autobusowego (trzecie zdjęcie).

Początkowo Skalmierzyce miały połączenie kolejowe tylko z Ostrowem Wlkp (10 km). Jednak rosnąca wymiana handlowa między Rosją i Prusami wymusiła połączenie Skalmierzyc i Kalisza (15 km). Starali się o to zarówno Polacy z różnych regionów Królestwa jak i Niemcy, składając prośby u władz rosyjskich. Spotykali się długo z niechęcią. Pojawiły się również przy projektowaniu trudności techniczne. Rosja miała tory szerokie na 1524 mm, a powszechnie stosowane w Niemczech miały 1435 mm.

Wyczekane porozumienie

6 grudnia 1904 roku rządy niemiecki i rosyjski zawarły dwa traktaty. Dotyczyły one warunków budowy linii kolejowej ze Skalmierzyc do Kalisza, gdzie zaczynała się linia kalisko-warszawska kolei żelaznej oddana do użytkowania w 1902 roku. Wybudowania linii podjęło się Towarzystwo Warszawsko-Wiedeńskiej Kolei Żelaznej. Postanowiono że na dworcu w Skalmierzycach będzie jeden tor szeroki do obsługi pociągów rosyjskich a drugi normalny do obsługi pociągów niemieckich. Również między Kaliszem a Skalmierzycami jak i w Kaliszu były dwie szerokości torów.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Zajrzyj na te strony:

 

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij