Nowe Skalmierzyce
Dworzec przy dawnej granicy

Początkowo Skalmierzyce miały połączenie kolejowe tylko z Ostrowem Wlkp (10 km). Jednak rosnąca wymiana handlowa między Rosją i Prusami wymusiła połączenie Skalmierzyc i Kalisza (15 km).
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Waldemar Rusek
Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
W latach 1905-06 zbudowano nowy reprezentacyjny dworzec kolejowy, którego neogotycki gmach miał być symbolem pruskiej potęgi.
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy
  • Nowe Skalmierzyce. Dworzec przy dawnej granicy

W roku 1815 na obradach Kongresu Wiedeńskiego powołano do życia Królestwo Polskie. Jego granicę państwową wytyczono między Kaliszem a Skalmierzycami.

Sejm pruski w roku 1818 postanowił o utworzeniu na granicy dziewięciu urzędów celnych (komór celnych), a wśród nich jeden w Skalmierzycach. Komora celna powstała około dwóch kilometrów od zabudowań wsi Skalmierzyce, tuż przy samym Szczypiornie. To jest w miejscu, gdzie przebiega dziś granica pomiędzy Kaliszem a Nowymi Skalmierzycami (pierwsze zdjęcie, widok w kierunku Szczypiorna). Pod koniec XIX wieku miejscowość obejmowała 120 domów, które zamieszkiwało 950 osób.

Rozwój przy granicy

Miała to być miejscowość o charakterze niemieckim z osadnikami sprowadzonymi z Rzeszy. Zaczęła się rozwijać ulica Celna, dziś Kaliska. Powstawały hotele, sklepy i restauracje (na drugim zdjęciu dawna restauracja J. Seidla, dziś kamienica z mieszkaniami i sklepem) ale najważniejszy był Główny Urząd Celny – dziś budynek mieszkalny zwany przez mieszkańców „starym cłem”.

W roku 1875 do Ostrowa Wlkp. zajechał pierwszy pociąg. Miasto to szybko stało się węzłem kolejowym łączącym Poznań, Leszno, Wrocław. Dalszy rozwój kolei hamowała jednak granica państwowa z Rosją, tu – Królestwem Polskim. Winą były stosunki niemiecko-rosyjskie. Dopiero w październiku 1895 roku Towarzystwo Budowy Dróg Żelaznych otrzymało koncesje na uruchomienie linii kolejowej Ostrów-Skalmierzyce a otwarto ją w styczniu 1896 roku. Wtedy nie było jeszcze dworca ani linii kolejowej w Kaliszu. Wybudowano pierwszy dworzec, do którego długo przylegały tory kolejowe. Dziś jest to budynek mieszkalny, stojący przy Placu Wolności, koło przystanku autobusowego (trzecie zdjęcie).

Początkowo Skalmierzyce miały połączenie kolejowe tylko z Ostrowem Wlkp (10 km). Jednak rosnąca wymiana handlowa między Rosją i Prusami wymusiła połączenie Skalmierzyc i Kalisza (15 km). Starali się o to zarówno Polacy z różnych regionów Królestwa jak i Niemcy, składając prośby u władz rosyjskich. Spotykali się długo z niechęcią. Pojawiły się również przy projektowaniu trudności techniczne. Rosja miała tory szerokie na 1524 mm, a powszechnie stosowane w Niemczech miały 1435 mm.

Wyczekane porozumienie

6 grudnia 1904 roku rządy niemiecki i rosyjski zawarły dwa traktaty. Dotyczyły one warunków budowy linii kolejowej ze Skalmierzyc do Kalisza, gdzie zaczynała się linia kalisko-warszawska kolei żelaznej oddana do użytkowania w 1902 roku. Wybudowania linii podjęło się Towarzystwo Warszawsko-Wiedeńskiej Kolei Żelaznej. Postanowiono że na dworcu w Skalmierzycach będzie jeden tor szeroki do obsługi pociągów rosyjskich a drugi normalny do obsługi pociągów niemieckich. Również między Kaliszem a Skalmierzycami jak i w Kaliszu były dwie szerokości torów.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Zajrzyj na te strony:

 

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij