Szprewald
Po kanałach w płaskodennych łodziach

Wśród niepozbawionego walorów przyrodniczych i kulturowych regionu, największą atrakcją są wycieczki po kanałach organizowane w płaskodennych łodziach wprawianych w ruch za pomocą długich tyczek.
fot: Halina Puławska
Szprewald. Po kanałach w płaskodennych łodziach
Na całej długości wioski funkcjonują przystanie ze szprewaldzkimi łodziami, gospody i sklepiki z regionalnymi wyrobami.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

O babci nic nie wiemy, w każdym razie tak wystraszyła woły, że uciekły i pędząc zygzakiem z pługiem utworzyły deltę z ciekami wodnymi. Jakby nie było, między kanałami pozostały niskie wzniesienia, wysepki. Niektóre z niepodtapialnych wysp piaszczystych są bardzo duże i nazywają się po niemiecku Kaupe, a w języku dolnołużyckim kupa. Na tych wysepkach już w XVII w. powstały wioski, m.in. Burg czy Lehde, zasiedlone w dużej mierze przez Dolnołużyczan. Najbardziej znaną wioską jest Burg Kaupen.

Górny i Dolny

Obecnie Szprewald jest siatką naturalnych i sztucznych kanałów, które tworzą sieć dróg wodnych o długości ok. tysiąca trzystu km. Mówi się o Górnym i Dolnym Szprewaldzie, których granicę tworzy zwężenie doliny przy miasteczku Lübben. Górny Szprewald (niem.: Oberspreewald) ma powierzchnię ok.300 km kw. i rozciąga się na południe od Lübben po Straupitz i Vetschau. Jest częścią polodowcowej Pradoliny Barucko-Głogowskiej na Niżu Środkowoeuropejskim i zaznacza linię najdalszego na południe ostatniego zlodowacenia sprzed ok. 20.000 lat. Dolny Szprewald (Unterspreewald) jest północną części krainy, położonym wokół miasta Schlepzig po Krausnick, Alt Schadow i Groß Leuthen na powierzchni ok.100 km kw. Powstał w procesie cofania się lodowców. Głównym miastem całego Szprewaldu jest Lübbenau.

Łódka szprewaldzka nie ma dzioba

A wracając do rejsu kilka słów o szprewaldzkiej łodzi: jej pradawną formą była dłubanka, wykonywana z jednego pnia za pomocą zaokrąglonej siekiery. Dłubanki używane były jeszcze w XIX wieku i zastąpione przez łodzie z podłużnych i poprzecznych desek. Łódka szprewaldzka nie ma dzioba, jest płytka, z przodu szersza niż z tyłu. Od zawsze była środkiem transportu (do wielu wysp do tej pory można się dostać tylko łodzią), przewożono nią plony, zwierzęta, maszyny. Do tej pory łodzią dostarczana jest poczta z wioski Lehde, do której nie ma innego dojazdu.

Warto wiedzieć

* W 1991 r. Spreewald uznany został za rezerwat biosfery UNESCO stając się częścią światowej sieci (350) wielkoobszarowych terenów chronionych. Rezerwat rozciąga się na powierzchni ok. 48.000 hektarów.
* Łużyce i Spreewald należą do najbardziej barwnych regionów Niemiec. Mają jedne z najpiękniejszych strojów ludowych, niezwykłych, trochę strasznych legend, pielęgnowanych zwyczajów?
* Nazwy ulic, kierunków są na Łużycach dwujęzyczne.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!