Kraków
Synagoga Remuh na Kazimierzu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W sali modlitwy
Wejście do sali modlitw prowadzi przez portal wykonany z piaskowca, w którym są drzwi kute w żelazie. Z boku stoi oryginalna kamienna skarbona z drugiej połowy szesnastego wieku. Nad nią widnieją hebrajskie napisy ? złoto, srebro, miedź?? wzywające do datków i jałmużny. Drugi napis jest poświęcony pamięci Remuh ? ?ofiara za spokój duszy Remu błogosławionej pamięci??. Sala modlitw ma kolebkowe sklepienie. Wewnątrz rzuca się w oczy przepiękna bima. Misternie wykuta żelazna krata otacza ze wszystkich stron podest modlitewny. Jest to dokładna kopia tej przedwojennej. U wejścia zawieszone są drewniane, dekorowane malowanymi płaskorzeźbami drzwi. Pochodzą one z nieznanej synagogi spoza Krakowa. Zostały tu wstawione po wojnie. Na drzwiach wyobrażone są: menora, dzbany i misy, kosze z kwiatami i owocami.
Wokół Aron ha-kodesz
Na ścianie wschodniej umieszczono oryginalny, późnorenesansowy rzeźbiony w kamieniu Aron ha-kodesz, pochodzący z drugiej połowy szesnastego wieku. Wnęka zamknięta jest secesyjnymi ażurowymi drzwiami i zasłonięta parochetem z lambrekinem. Obramowanie zostało wykonane z piaskowca z podwójnymi pilastrami po bokach. Kapitele o roślinnym ornamencie dźwigają pełne belkowanie z fryzem z hebrajskimi napisami. Obok stoi pulpit kantora, schodki i z lewej strony ner tamid (wieczna lampka). Po prawej stronie stoi krzesło, które nigdy nie jest zajmowane. Podobno w tym miejscu zawsze modlił się rabin Remu. Nad tym miejscem jest wmurowana, kuta w kamieniu tablica opisująca to wydarzenie.
* * *
Do synagogi przylega stary cmentarz Remu, ale o tym w innym artykule.
Warto wiedzieć?
* Parochet to bogato zdobiona, aksamitna kotara w synagodze. Zasłania ona Aron ha-kodesz (wnęka na Torę ) symbolicznie oddzielając strefę sacrum od profanum. Na nim zawiesza się pas tkaniny zwany kaporetem. Parochet składa się z centralnego kawałka materiału zwanego lustrem. Zdobiony jest wypukłym, ozdobnym haftem przedstawiającym gwiazdę Dawida, koronę na Torę lub parę lwów. One symbolicznie podtrzymują tablice Dekalogu. Po bokach znajdują się dwa cienkie pasy z innej tkaniny, które symbolizują kolumny ze Świątyni Jerozolimskiej. W wielkie święta zawieszany jest specjalny biały parochet. Jest też święto, kiedy wisi czarny.
* Lambrekin to marszczony i ozdobnie wycinany pas tkaniny. Stanowi on obramowanie parochetu.
Dodaj komentarz