Szczyrk
Czyrna i Solisko po nowemu

Przemianę widać gołym okiem. Nowa kolejka gondolowa, dwie nowe kanapy z podgrzewanymi siedzeniami i osłonami przeciwwiatrowymi, nowa trasa. Nowoczesny system naśnieżania i karnety wspólne z innymi ośrodkami... Przyszło nowe.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Anna Ochremiak
Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
Stacja dolna (ale i górna) kolejki gondolowej nie jest schowana w żadnym pomieszczeniu, wsiada się do wagoników na świeżym powietrzu.
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu
  • Szczyrk. Czyrna i Solisko po nowemu

Sezon, który trwa w najlepsze, jest przełomowym dla narciarskiego oblicza Szczyrku. Inwestycje słowackiej spółki TMR w wysokości 35 milionów euro uczyniły z dawnego ośrodka Czyrna-Solisko najnowocześniejszy teren narciarski w Polsce.

Teraz to Szczyrkowski Ośrodek Narciarski, w skrócie Szczyrkowski. Jest tu 23 km nartostrad, w tym 15 km sztucznie naśnieżanych stoków. 4 km nartostrad ma sztuczne oświetlenie i są otwarte codziennie od 18 do 21. Dzienna jazda trwa od godz. 8:30 do 16.

Szczyrk Gondola

Nowa 10-osobowa kolej gondolowa startuje z miejsca zwanego już teraz Szczyrk Gondola i prowadzi na Halę Skrzyczeńską. Przy dolnej stacji na wysokości 591 m znajduje się parking na 1200 samochodów, a w nowym i nowoczesnym budynku znajdują się kasy, centrum informacji, sklep sportowy , wypożyczalnia nart i toalety. Stacja dolna (ale i górna) kolejki gondolowej nie jest schowana w żadnym pomieszczeniu, wsiada się do wagoników na świeżym powietrzu. To rzadkie rozwiązanie, ale wygodne, bo nigdzie nie trzeba wspinać się po schodach.

Na Hali Skrzyczeńskiej

Kolejka Na Halę Skrzyczeńską ma długość 1427 m i pokonuje 590 m różnicy poziomów. Górna stacja znajduje się na wysokości 1001 m n.p.m. Stąd można wrócić do gondolki na dwa sposoby: czerwoną jedynką (Sportowa) o długości ok. 1700 m, oraz niebieską trójką o długości 2100 m. Obie te trasy, i tylko te, są oświetlone. Czarna Bieńkula nie została w tym roku przygotowana i jest zamknięta. Na Małe Skrzyczne (1211 m n.p.m.) wyjedziemy stad jeszcze starym, dwuosobowym orczykiem. Są tu dwie nitki, jedzie się dość szybko. W dół piękną, widokowa i łatwa trasą nr 2 – Świerkowa. Długa jest na 1350 m, przewyższenie ok. 200 m. Można też zjechać wzdłuż kanapy z żółtymi osłonami do Soliska czerwoną siódemką (Malinowa, 1820 m), albo niebieską czwórką (Szumarjanka, 2000 m). Przewyższenie obu wynosi 345 m. Jest jeszcze turystyczna szóstka, ale jest w tym roku nieprzygotowana. Na hali zbudowano też nowy zbiornik wody, potrzebnej do naśnieżania stoków o pojemności i 100 tys. m sześc.

Solisko

Tu dolne stacje mają dwie nowe kolejki. Wspomniana już, z żółtymi osłonami przeciwwiatrowymi i podgrzewanymi siedzeniami na na Halę Skrzyczeńską o długości 1 615 m i przewyższeniu ok. 350 m. Druga, również z osłonami przeciwwiatrowymi (niebieskimi) i podgrzewanymi siedzeniami prowadzi z Soliska na Wierch Pośredni (1000 m n.p.m.) i ma długość 1390 m. Stąd można zjechać na dwa sposoby. Albo słynną Golgotą (nr 11), która w epoce „przed ratrakami” była zmuldzonym i oblodzonym wyzwaniem, a dziś trochę trudniejszą (stromo i dość wąsko) trasą czerwoną. Albo nową, niebieską trasą Salmopolską (ok. 2800 m, 355 m. przewyższenia), którą wytyczono w tym roku właśnie po to, by nie wszyscy pchali się na Golgotę.

Czyrna

Dawny wyciąg orczykowy na Halę Skrzyczneńską z czyrnej nie działa. Zastąpiła go gondola. W Czyrnej pozostały małe orczyki do nauki i dla początkujących. Zjechać można tam z trasy wzdłuż gondoli, ale by wrócić potem do jej dolnej stacji, trzeba się trochę natupać. Na dole jest parking.

W sumie

Stare orczyki jeszcze w większości stoją, nie są jednak (poza tym na Małe Skrzyczne) używane. Nie przygotowuje się też wszystkich tras. Ale przemianę widać gołym okiem. Jeśli dodamy do tego, że w ośrodku obowiązuje karnet w programie lojalnościowym GOPASS (znany ze słowackich ośrodków w Jasnej, Szczyrbskim Plesie i Łomnicy), że z tym samym karnetem można jeździć także na trasach COS na Skrzycznem i w ośrodku Beskid (przysiółek Biła), czyli na ok. 40 km tras, i że przez miasto jeździ bezpłatny skibus, to naprawdę można uznać, że przyszło nowe.

***

Tyle danych technicznych i szczegółów. O wrażeniach opowiem w osobnym artykule.

Dodano: 27 lutego 2018; Aktualizacja 14 marca 2018;

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Obserwuj stronę na Google+
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij