Beskid Wyspowy
Szlakiem z Jordanowa do Skawy

To piękna i łatwa wędrówka odcinkiem Głównego Szlaku Beskidzkiego. Trasa wiedzie bocznym grzbietem Lubonia Małego. Zaczyna się na skrzyżowaniu szlaków turystycznych w centrum Jordanowa.
fot: Barbara Górecka
Beskid Wyspowy. Szlakiem z Jordanowa do Skawy
Przy szosie stoi kamienna kapliczka z 1905 roku fundacji Józefa Kwatery. Jest "czterokondygnacyjna" i w kolorze niebieskim. Obok stoi ładny stary dom.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Szlak prowadzący z Jordanowa do Skawy, a dalej do Rabki jest bardzo przyjemny. Wiedzie przez Beskid Wyspowy.

To piękna i łatwa wędrówka odcinkiem Głównego Szlaku Beskidzkiego. Trasa wiedzie bocznym grzbietem Lubonia Małego. Zaczyna się na skrzyżowaniu szlaków turystycznych w centrum Jordanowa. Z rynku wychodzimy czerwonym szlakiem w kierunku Skomielnej Białej. Ten odcinek prowadzi przy drodze asfaltowej, ale chodnik dla pieszych jest bezpieczny. Teren się lekko obniża i po opuszczeniu miasta skręcamy w prawo w dolinę Malejówki.

Po prawej stronie, w głębi widać zalesiony grzbiet Góry Ludwiki (653 m), a po lewej  kulminację Lubonia Małego (869 m). Teren zaczyna się lekko wznosić. Z podejścia widoczne są liczne zabudowania wsi Naprawa. W tyle, na tle kościoła, widoczne jest pasmo Polic. Trochę dalej panorama rozszerza się o Stołową Górę (841 m), Koskową Górę (867 m) i Zembalową ( 859 m).

Pokonując zakręty dochodzimy do długiego i prostego odcinka. Stąd na wprost widoczny jest Luboń Wielki (1022 m), z charakterystyczną wieżą na szczycie. Przy szosie stoi kamienna kapliczka z 1905 roku fundacji Józefa Kwatery. Jest „czterokondygnacyjna” i w kolorze niebieskim. Obok stoi ładny stary dom. Kawałek dalej, za przystankiem autobusowym, skręcamy prostopadle w prawo. Jesteśmy na drodze do Skawy. Tu już nie ma chodnika. Mijamy zabudowania należące do wsi Naprawa Górna. Stąd na wprost widać zalesioną Zbójecką Górę (644 m), na horyzoncie ukazują się grzbiety Pasma Podhalańskiego, z lewej widać Luboń Mały i Luboń Wielki.

Szlak sprowadza łagodnie w dół  do pierwszych zabudowań wsi Skawa. To Skawa Dolna. Od kamiennej kapliczki droga stromo obniża się w dolinę Skawy. Po prawej stronie mijamy nową dużą kaplicę wyglądającą jak kościół. Już widać stację PKP w Skawie. Tu skręcamy ostro w lewo, pomiędzy domostwa, na stok Birtalowej Góry ( 626 m.n.p.m.). Na jednej z polan można odpocząć przed dalszym marszem do Rabki Zdroju, lub zakończyć tu wędrówkę zwiedzając wieś Skawa.

Warto wiedzieć

Skawa to wieś letniskowa w   gminie Raba Wyżna. Leży pomiędzy Rabką-Zdrojem a Jordanowem. Przepływa przez nią rzeka Skawa. Osiedle istniało już w XV wieku, chociaż nie było wymieniane z nazwy – należało do parafii Mszana Dolna. Pod koniec XIX wieku Skawa  była już dużą wsią liczącą około 300 domostw i ponad 1700 mieszkańców. Działała tu szkoła ludowa. W 1920 roku Zgromadzenie Salezjańskie zbudowało w Skawie zakład dla młodzieży i kościół. Dzisiaj wieś liczy ponad 500 domostw. Zabytków w tej wsi nie znajdziemy.