Ołomuniec
Tajemnice pałacu arcybiskupów
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Na parterze naprzeciw wejścia znajduje się duży fryz przedstawiający Dobrego Pasterza. Na szczytowym podeście schodów prowadzących na I piętro dominuje wielki posąg św. św. Cyryla i Metodego, dłuta Emanuela Maxa z roku 1840. Przewodnik podkreśla, że jest to pierwsze dzieło sztuki przedstawiające tych świętych zgodnie z rzeczywistością. Św. Metodego jako biskupa, zaś św. Cyryla jako mnicha. Wcześniej obu malowano lub rzeźbiono jako biskupów. Z wielu detali korytarza na I p. uwagę zwracają dwa fryzy w lunetach z alegorycznymi postaciami trzymającymi herby archidiecezji. Używanym w latach 1588-1924 i nowym, wprowadzonym przez arcybiskupa Leopolda Prečana, w którym dwa czarne orły zastąpiono czeskimi lwami.
Wolfgang Amadeusz Mozart
W tle tych fryzów przedstawiony jest zamek w Kromierzyżu ? letnia, reprezentacyjna rezydencja biskupów ołomunieckich oraz tzw. złota karoca kardynała Troyera, której oryginał znajduje się w tutejszym Muzeum Archidiecezjalnym. Na klatce schodowej prowadzącej na II p. uwagę zwracają portrety cesarzowej Marii Teresy, która odegrała ważna rolę w podniesieniu w roku 1777 biskupstwa ołomunieckiego do rangi arcybiskupstwa. I dziekana tutejszej kapituły, Leopolda Podstatzkiego – Lichtenstein, urodzonego w Salzburgu i znającego rodzinę Mozartów. W 1767 r. gdy uciekła ona z tego miasta przed epidemią ospy, zapewnił 11-letniemu Wolfgangowi Amadeuszowi, jego siostrze i ojcu gościnę w swoim domu.
Dodam, że młodziutki kompozytor napisał w nim wówczas symfonię nr 6 F-dur. Pierwszą zwiedzaną salą jest obecna, od 1939 r. Biblioteka Jubileuszowa z podręcznym księgozbiorem prawie 12 tys. pozycji. Z niej przechodzi się do największej w całej rezydencji Sali Ceremonialnej (Slavnostni dvorana). Powstała ona w trakcie przebudowy po pożarze w 1904 roku. Ozdobił ją (sztukaterie i malowidła stropowe czterech pór roku) Josef Hladik.
Tu zasiadł na tronie Franciszek Józef I
Dosyć niezwykła jest w niej przednia ściana. Między dwoma ślepymi wejściami znajduje się wielki obraz ołomunieckiego arcybiskupa, kardynała Rudolfa Jana Habsburga (1819-31). Bardzo zasłużonego dla miasta. Odnowił m.in. uniwersytet, założył miejski teatr oraz parki wokół centrum miasta. Ponadto świetnie grał na fortepianie i komponował. Był uczniem, przyjacielem i mecenasem Ludwiga van Beethovena. Na przeciwległej ścianie, obok wejścia do tej sali, wisi również wielki portret, z 1916 roku, arcybiskupa Franciszka Bauera. Jest to sala koncertowa oraz miejsce podejmowania wybitnych osobistości. M.in. papieża Jana Pawła II, a wcześniej prezydentów T.G. Masaryka i Václava Havla. Dodam, że pałac ten, chociaż inne pomieszczenia, odwiedził też król Jan III Sobieski w 1683 r.
A także, ale to ciekawe historie o których więcej napiszę niżej, cesarz austriacki Franciszek II i car Rosji Aleksander I oraz cesarze Austrii: Ferdynand I Dobrotliwy i Franciszek Józef I. Kolejna sala, tronowa, służyła arcybiskupom jako miejsce przyjmowania oficjalnych wizyt. Jesienią 1848 r., podczas Wiosny Ludów w Wiedniu rodzina cesarska znalazła schronienie w Ołomuńcu. I to w tej sali 2 grudnia abdykował cesarz Ferdynand I Habsburg-Lotaryński. Nowym cesarzem został zaś jego 18-letni bratanek, później ?miłościwie panującym? ludom Austro-Węgier aż do roku 1916, Franciszek Józef I.
Ukryta kaplica
Współczesna dekoracja tej sali, w stylu empire, pochodzi w początków XIX wieku. Autentyczne są stiuki, sztuczne marmury oraz zwierciadła i stoliki ze stojącymi na nich drobnymi przedmiotami dekoracyjnymi. Natomiast neobarokowe meble pochodzą z końca XIX, zaś tron przywieziono dopiero w 1980 r z zamku Jawornik na Śląsku. Należał on w przeszłości do arcybiskupów wrocławskich. Wszystkie kolejne sale noszą nazwy od kolorów ich ścian pokrytych brokatowymi tapetami. Kopiami pierwotnych, z XVIII w., wymienionych w latach 80-tych XX w. wobec ich zużycia.
Dodaj komentarz