Warszawa
Tu był wiadukt Pancera

Konstrukcja wiaduktu nie ucierpiała podczas wojny. Dla Niemców bowiem miał on znaczenie strategiczne. Dopiero obawa przed atakiem Rosjan stojących na Pradze, spowodowała, że 13 września 1944 r wojska niemieckie wysadziły przedostatni filar wiaduktu.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Wiktoria Głodowska
Warszawa. Tu był wiadukt Pancera
Po wiadukcie pozostała tablica, którą przed powojennymi zniszczeniami uratował fakt, że napis na niej był także po... rosyjsku!
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Budził kiedyś wielki podziw. Aby go zbudować, trzeba było wyburzyć klasztor klarysek. Dziś z potężnego wiaduktu została tylko tablica. Można ją oglądać na trawniku przed Zamkiem Królewskim, od strony Mostu Śląsko-Dąbrowskiego.

Wiadukt miał 657 metrów długości i ponad 20 m szerokości. Łączył plac Zamkowy z mostem Kierbedzia. Ulica, po której jeździły tramwaje (najpierw konne, później elektryczne) była osadzona na ceglanych łukach wspartych na sześciu filarach i dwóch przyczółkach. Wiadukt wzniesiono w 1846 r, ale już w 1843 r, pod jego budowę rozebrano klasztor klarysek (stał dokładnie nad dziesiejszym wylotem tunelu  Trasy W-Z). Nad wyburzeniem kościoła i klasztoru bernardynek-klarysek czuwał Adam Idzikowski.

To był był wbardzo ważny i ruchliwy warszawski trakt. Łączył przecież dwa dworce: Petersburski (obecnie Wileński) z dworcem Wiedeńskim (okolice dzisiejszego dworca Centralnego). Tramwaje zabierały pasażerów sprzed dzisiejszego hotelu Polonia, jechały Alejami Jerozolimskimi, Nowym Światem, Krakowskim Przedmieściem i przy kolumnie Zygmunta skręcały na wiadukt, który łagodnym łukiem opadał do mostu (jego przebieg odtwarza ul. Nowy Zjazd). Linia kolejowa (tzw. średnicowa) łącząca oba dworce powstała dopiero w 1933 r.

Konstrukcja wiaduktu nie ucierpiała podczas wojny. Dla Niemców bowiem  miał on znaczenie strategiczne. Dopiero obawa przed atakiem Rosjan stojących na Pradze, spowodowała, że 13 września 1944 r wojska niemieckie wysadziły  przedostatni filar wiaduktu. Spowodowało to zawalenie dwóch sąsiadujących przęseł.

Tuż po wojnie planowano odbudowę wiaduktu. Zrezygnowano jednak z tego  pomysłu i nową trasę poprowadzono pod placem Zamkowym. Po wiadukcie  pozostała tablica, którą przed powojennymi zniszczeniami uratował fakt, że napis na niej był także po…  rosyjsku!

Warto wiedzieć

Feliks Ludwik Pancer (ur. 27 lub 28 maja 1798 w Bodzechowie, zm. 16 marca 1851 w Warszawie) był polskim oficerem, inżynierem budownictwa lądowego i wodnego. Za konstrukcję wiaduktu otrzymał nagrodę w wys. 3 tys. rubli (równowartość jego dwuletnich dochodów). W późniejszych latach sporządził jeszcze m. in. projekt wodociągów dla Warszawy i kolejnego mostu na Wiśle pod Warszawą, jednak nie uzyskały one akceptacji. Feliks Pancer jest pochowany na Powązkach w Warszawie.

Dodano: 15 kwietnia 2010; Aktualizacja 20 marca 2012;

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Obserwuj stronę na Google+
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij