Zermatt
Antylawinowy dworzec kolejowy

Dworzec kolejowy w Zermatt został zbudowany w 1891 roku, wtedy, gdy dotarła tu linia kolejowa z Visp. Jednak jego obecny kształt jest wynikiem przebudowy w latach 80. ubiegłego wieku. Stary nieustannie niszczyły lawiny. Nowy, betonowy bunkier ma być na nie odporny. 
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Anna Ochremiak
Zermatt. Antylawinowy dworzec kolejowy
Na szarej ścianie dworca, wśród wielu innych, widzę napis ?Witamy?. To miłe, na razie Polacy nie są tu najliczniejszą grupą turystów. Na razie?
  • Zermatt. Antylawinowy dworzec kolejowy
  • Zermatt. Antylawinowy dworzec kolejowy
  • Zermatt. Antylawinowy dworzec kolejowy
  • Zermatt. Antylawinowy dworzec kolejowy
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Wysiadam na dworcu kolejowym w Zermatt. Tu kończy się linia z Visp, dalej nie ma już drogi. Bo i ta żelazna i ta kołowa kończą się tutaj, na końcu doliny otoczonej przez większość szwajcarskich czterotysięczników.

No, może niezupełnie? Dalej i wyżej  prowadzi jeszcze linia Gornergrat. Dziesięciokilometrowe tory wywożą na wysokość 3089 m n. p. m. (o tej kolejce pisze w osobnym artykule). Ale to linia obsługująca turystów i narciarzy. Jej dolana stacja znajduje się naprzeciwko dworca. Kolej prawdziwa, służąca przewozowi ludzi i towarów, a nie tylko uciesze gawiedzi, kończy się w Zermatt.

Wysiadam zatem z pociągu. Przywiózł mnie tu słynny Glacier Express. Na szarej ścianie dworca, wśród wielu innych, widzę napis ?Witamy?. To miłe, na razie Polacy nie są tu najliczniejszą grupą turystów. Na razie?

Dworzec kolejowy w Zermatt został zbudowany w 1891 roku, wtedy, gdy dotarła tu linia kolejowa z Visp. Jednak jego obecny kształt jest wynikiem przebudowy w latach 80. ubiegłego wieku. Stary nieustannie niszczyły lawiny. Nowy, betonowy bunkier ma być na nie odporny.  Kryje się w nim w sumie sześć torów, które obsługują pociągi kursowe do Visp i Brig, składy Glacier Expressu wyruszające codziennie do Sankt Moritz i wahadłowce kursujące regularnie do Täsch. Tam bowiem wszyscy zmotoryzowani, którzy chcą zawitać do Zermatt, musza zostawić auto na gigantycznym parkingu. Wjazd samochodem do słynnej wioski pod Matterhornem jest zakazany.

Przed dworcem ? postój taksówek i autobusów. Niby nic w tym dziwnego, gdyby nie to, że te pojazdy to elektryczne wózki. Elektryczne taksówki, elektryczne dostawczaki. Elektryczne autobusy i śmieciarki. Elektryczne? no nawet elektryczna policja ma elektryczny radiowóz. Pewnie rusza nim w pościg za elektrycznym piratem drogowym? Nie, tu nie ma piratów :)

Warto wiedzieć

Wszystkie docierające do Zermatt pociągi obsługuje Matterhorn-Gotthard-Bahn

Dodano: 5 października 2014; Aktualizacja 12 października 2014;

Zajrzyj na te strony:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij