Rzym
Tor Marancia, czyli ulica sztuki

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Wyjście ze strefy centrum, poza zabytkowy Rzym, na dalekie przedmieścia, może przynieść wiele miłych niespodzianek. Taką niespodzianką jest efekt artystycznego projektu Big City Life (życie wielkiego miasta), którego założeniem jest rewitalizacja poprzez sztukę ?szarych obszarów miejskich?, ich kulturowego i społecznego rozwoju.
W południowej robotniczej dzielnicy Rzymu Ardeatino, przy Viale di Tor Marancia nr 63, na początku 2015 r. ściany domów mieszkalnych pokryte zostały ogromnymi muralami. To typowe blokowisko czteropiętrowych gmachów, z obszernymi podwórkami, poweselało. Wydaje się też, że murale sprowokowały dbałość mieszkańców osiedla o otoczenie; ławeczki, kolory kwiatów na podwórkach i balkonach, a nawet dekorowanie otoczenia własną, amatorską sztuką, choćby taką, jak dłubana w drewnie. Jest w tym odwieczna prawidłowość. Sztuka łagodzi obyczaje, można powiedzieć rozszerzając arystotelesowską mądrość: muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów.
Dwudziestu artystów z dziesięciu krajów świata pokryło fasady jedenastu budynków autentycznymi dziełami sztuki. Nie ma w nich ?zadanego? tematu. Są futurystyczne, abstrakcyjne i klasyczne. Wszystkie przekazują duchowe wartości. Wartości uniwersalne. Ilustracją Big City Life Tor Marancia, twórców i ich dzieł niech będą zdjęcia (w kolejności wyświetlania):
1. Philippe Bauelocque (Francja), Humanity constellation (Elisabetta)
2. LEK & SOWAT (Francja-USA), Veni Vidi Vinci
3. Reka (Australia), Natura morta
4 i 5. MR Klevra (Włochy), Santa Maria di Shanghai
6 i 7. Gaia (USA), Spettacolo Rinnovamento Maturit?
8 i 9. Jerico (Filipiny), Distanza Uomo Natura
10. Domenico Romeo (Włochy), Alme Sol Invictus
11. Pantonio (Portugalia), Il Ponentino
12. Danilo Bucch (Włochy), Assolo
13 I 14. SETH (Francja), Il bambino redentore
15. JAZ (Argentyna), Il peso della storia
16 i 17. Diamont (Włochy), Hic adamantes sunt
18. Alberonero (Włochy), A Carlo Alberto 93 colori
19. Clemens Behr (Niemcy), No title
20. Best Ever (UK), Pyramide
Powstało prawdziwe muzeum, otwarte dla publiczności siedem dni w tygodniu. Niektóre murale widoczne są z Viale di Tor Marancia; aby podziwiać inne trzeba wejść na teren tej artystycznej enklawy.
Warto wiedzieć
Dzielnica Ardeatino sąsiaduje z dzielnicami Garbatella i Ostiense. To dzielnice peryferyjne, brzydkie, nie zachęcające do odkrywczych spacerów. Ale i tam, w kwartale Ostiense ? San Paolo, rzymski City Hall (sponsor i inicjator tej artystycznej rewolucji) udostępnił twórcom ściany kamienic. Można to zobaczyć wybierając się tam specjalnie, albo specjalnie przy okazji odwiedzin w papieskiej bazylice św. Pawła za murami.
Dodaj komentarz