Kopenhaga
Str?get ? twarz miasta

Wyłączanie Str?get z ruchu samochodowego rozpoczęło się w 1962 r., gdy na początku lat 60. rw starych wąskich uliczkach paraliżował on nie tylko ulice, ale i chodniki. To wówczas Rada Miejska podjęła decyzję o ustanowienie deptaku dla ludzi i rowerów.
fot: Halina Puławska
Kopenhaga. Str?get ? twarz miasta
Obszar Str?get leży w samym sercu Kopenhagi. Układ ulic został w tym miejscu rozplanowany po wielkim pożarze w 1728 r.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Str?get to deptak niezwykły i bardzo fajne miejsce na spacer o każdej porze dnia. To twarz miasta. Jest strefą dla pieszych. Usytuowany w centrum starego miasta, biegnie z zachodu na wschód, łącząc plac Ratuszowy (R?dhuspladsen) z Nowym Placem Królewskim (Kongens Nytorv).

Jest najdłuższym na świecie i pierwszym „pedestrian street” , liczącym ok.1,1.km. Str?get znaczy prosty i rozpoczyna się ulicą Frederiksberggade od Placu Ratuszowego, przechodzi przez Nowy Rynek (Nytorv) i Stary Rynek (Gammeltorv), wpada na najkrótszą ulicę Kopenhagi Nygade i dalej ulicę Vimmelskaftet, która dochodzi do Placu Amagertorv, a z niego ulicą ?stergade osiąga Kongens.

Cały wachlarz uliczek

Na tablicach informacyjnych każda z nazw poszczególnych ulic poprzedzona jest nazwą Str?get. Ale Str?get to nie tylko ten szlak, to faktycznie wiele ulic, uliczek i placyków historycznych, staromiejskich, które odbijając z tej centralnej arterii, tworzą dla Str?get „wachlarz” ? ponad trzy kilometry szlaku o ograniczonym ruchu samochodowym, chociaż koła się tam kręcą ? ale rowerowe. Bo rowery ? tak na marginesie ? są w Kopenhadze wszędzie.

Pół wieku bez samochodów

Wyłączanie Str?get z ruchu samochodowego rozpoczęło się w 1962 r., gdy na początku lat 60. ruch samochodowy w starych wąskich uliczkach paraliżował nie tylko ulice, ale i chodniki. To wówczas kopenhaska Rada Miejska podjęła decyzję o ustanowienie deptaku dla ludzi i rowerów. I tak 17 listopada 1962 r. wyłączono z ruchu samochodowego pierwszy odcinek Frederiksberggade na okres próbny, który trwał 2 lata. Nie poszło gładko: kierowcy samochodów klaksonami wyrażali swój sprzeciw, kupcy widzieli oczami duszy bankructwo, a „ojciec” tego pomysłu, urbanista, burmistrz miasta Alfred Wassard stanął nawet przed groźbą śmierci. W dniu uroczystego otwarcia z tańcem i muzyką, całości pilnowali policjanci. Po dwóch latach w lutym1964 r.

Str?get stał się faktem

Następne lata (1968, 1973 i 1992) przynosiły poszerzenie strefy bez samochodów, fragment po fragmencie. Pierwsze 15 800 m kw. osiągnęło obszar ok. 100 tys. m kw. Dzisiaj nikt ? ani Duńczycy, ani turyści nie wyobrażają sobie Kopenhagi bez Str?get. Tam trzeba być, bawić się, odpoczywać i kupować. Podaje się, że latem przepływa przez deptak dziennie około 80 tys. ludzi, zimą ? 48, a w ostatnią niedzielę przed Bożym Narodzeniem aż 120 tys.

Co oferuje Str?get?

Wiele znanych marek i drogich sklepów, takich jak Illums Bolighus, Magasin du Nord, i Royal Copenhagen Porcelain (Królewska Fabryka Porcelany), a także uznanych na świecie sieci handlowych – Louis Vuitton, Emporio Armani, Bang & Olufsen, Tommy Hilfiger, Herm?s, Gucci czy Burberry. Są tam restauracje, chodnikowe knajpy, fast food, sklepy specjalistyczne, galerie sztuki, sklepy z pamiątkami i domy towarowe. Jest uliczna rozrywka proponowana przez muzyków, grających na wszystkim, są teatry i muzea. Obszar Str?get leży w samym sercu Kopenhagi. Układ ulic został w tym miejscu rozplanowany po wielkim pożarze w 1728 r. Większość budynków pochodzi z przełomu 19 i 20 w., a najstarszy budynek datowany jest na rok 1616 i znajduje się przy placu Amagertorv.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 26 sierpnia 2014; Aktualizacja 9 stycznia 2015;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij