Ostrawa
Dni NATO, czyli piknik rodzinny

To wielki, organizatorzy twierdzą nawet, że największy w Europie, przegląd sił bezpieczeństwa. Dominuje lotnictwo. Liczne są pokazy sprawności zarówno pilotów, jak i sił pancernych oraz policji.
fot: Cezary Rudziński
Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
B-52 to największy na świecie samolot wojskowy, produkowany od 1952 do 1962 roku i służący jako bombowiec od 1955 roku, później także w roli samolotu transportowego.
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
  • Ostrawa. Dni NATO, czyli piknik rodzinny
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Im bliżej celu, tym jedzie się coraz trudniej. Boczne wąskie drogi wypełnione są rowerzystami – od kilkuletnich dzieci po ludzi w mocno dojrzałym wieku. Są też piesi. Wszyscy zdążają na ten gigantyczny piknik dla całych rodzin, jakim są doroczne Dni NATO w Ostrawie.

To wielki, organizatorzy twierdzą nawet, że największy w Europie, przegląd sił bezpieczeństwa. Dominuje lotnictwo. Liczne są pokazy sprawności zarówno pilotów, jak i sił pancernych oraz policji.

Bezpłatnie dla wszystkich

Dni NATO odbywają się na ostrawskim lotnisku Leoša Janáčka już po raz 15. a towarzyszące im Dni Sił Powietrznych Armii Republiki Czeskiej po raz 6. W ubiegłych latach impreza przyciągała po około 200 tys. widzów. W tym blisko ćwierć miliona. Polacy dominują wśród cudzoziemców. Krajem partnerskim jest Szwecja. Sensację wzbudzają zwłaszcza pilotki wojskowe Jordanii z elitarnej, wyłącznie żeńskiej jednostki FCSST – Female Company for Specjal Security Tasks, uczestniczącej aktualnie w walce z tzw. Państwem Islamskim. W mundurach, ale i tradycyjnych muzułmańskich chustach na głowach. Wspólnie z czeskimi kolegami ze 102 jednostki lotniczej z Prostejowa dały one dynamiczny pokaz znakomitego wyszkolenia do walk powietrznych.

Udane występy Polaków

Wielką atrakcją okazała się możliwość wchodzenia na eksponowane czołgi i działa oraz fotografowania się na nich, zaglądania do samolotów, a nawet jazdy w czołgu lub przelotu śmigłowcami. To jednak już na marginesie głównego programu, który obejmuje 43 punkty – w tym codziennie po cztery godziny pokazów lotniczych oraz tyle samo naziemnych. Dużym zainteresowaniem cieszyło się to, co zaprezentowali Polacy. Pilotaż śmigłowców SW-4 i akcja katowickich antyterrorystów policyjnych likwidujących niebezpiecznych przestępców. A zwłaszcza blisko półgodzinny pokaz mistrzostwa pilotażu grupy akrobatycznej samolotów Orlik – 8 x PZL-130. Piloci wykonywali zbiorowo i parami beczki, pętle, czy budzące dreszcz emocji loty „na zderzenie”.

Hity czeskie, szwedzkie i amerykańskie

Świetne były pokazy wyższego pilotażu gospodarzy – lotników czeskich – samolotu JAS-39 Gripen. A także, również wyższego pilotażu, szwedzkich naddźwiękowych samolotów Viggen i Draken oraz zaprezentowanych w Czechach po raz pierwszy Tunnan. W części wystawienniczej Szwedzi pokazali ogromny samolot strategiczny C-17 Globemaster III. Gospodarze zorganizowali światową premierę następcy legendarnego, najpopularniejszego i najczęściej używanego na świecie samolotu ćwiczebnego Aero L-39 Albatros – samolotu L-39NG, oczywiście także własnej produkcji. Premierę w Czechach ma również norweski samolot P-3 Orion. A niezmienne zainteresowanie budzi ubiegłoroczna „gwiazda” NATO-DAYS w Ostrawie, amerykański „konwertoplan” CV-228 Osprey z ruchomymi silnikami, dzięki którym może on być wykorzystywany zarówno jako samolot, jak i śmigłowiec.

Byłem w kabinie pilotów superfortecy B-52

Długie kolejki chętnych do wejścia na wysoki trap, aby móc z niego zajrzeć z zewnątrz do kabiny pilotów, ustawiają się do legendarnej amerykańskiej „superfortecy” Boeinga B-52 Stratofortress o numerze 1008. To największy na świecie samolot wojskowy, produkowany od 1952 do 1962 roku i służący jako bombowiec od 1955 roku, później także w roli samolotu transportowego. Przewiduje się, że jego wersja B-52H będzie w służbie aż do roku 2050! Samolot ten ma 8 dwuprzepływowych silników, rozpiętość skrzydeł 56,4 m, długość 48,5 m i wysokość 12,4 m oraz powierzchnię 372 m kw. I masę własną prawie 88,5 tony, startową 256 ton, zabiera zaś ponad 180 tys. litrów paliwa oraz jest w stanie przewozić z górą 31 ton broni, rakiet, bomb – także jądrowych, lub kilka ciężkich czołgów.

Antyterroryści, policyjne psy i konie

Ciekawe są też pokazy sprawności śmigłowców oraz skoki spadochroniarzy. Ale i odbijanie zakładników przez jednostki specjalne, czy opanowywanie sytuacji kryzysowych w transporcie, pokazy wyszkolenia koni policji miejskiej z Ostrawy i jej psów policyjnych, motocyklistów ze Straży Miejskiej, działania służb celnych itp.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 21 września 2015; Aktualizacja 9 września 2022;
 

Komentarze: 1

    cz :), 9 września 2022 @ 16:07

    Ostrawa zaprasza 17 i 18 września na Dni NATO oraz Dni Sił Powietrznych Republiki Czeskiej, największe tego typu show w Europie. Głównym celem imprezy jest zaprezentowanie szerokiej publiczności najnowocześniejszej techniki i wyposażenia czeskiej armii, a także armii państw będących członkami NATO. Zwiedzający będą mieli okazję po raz pierwszy zapoznać się z najnowszymi projektami modernizacyjnymi Armii Republiki Czeskiej – szwedzkim bojowym wozem piechoty CV90, modelem izraelskiego systemu obrony przeciwlotniczej SHORAD czy modelem w skali 1:1 samolotu F-35 piątej generacji w czeskich barwach. W związku z modernizacją sił powietrznych śmigłowców, podczas Dni NATO odbędzie się jeden z ostatnich publicznych pokazów lotu śmigłowca bojowego Mi-24, który cieszył się zawsze dużym zainteresowaniem publiczności. „Myśliwce Mi-24, które zaczęły służyć w armii czechosłowackiej już w 1978 roku, w przyszłym roku będą stopniowo zastępować maszyny UH-1/AH-1 amerykańskiej firmy Bell Flight, więc podczas tegorocznych Dni NATO będzie jedna z ostatnich okazji, aby publiczność mogła je zobaczyć na ziemi i w powietrzu” – powiedział generał dywizji Ivo Střecha, I zastępca szefa Sztabu Generalnego Armii Republiki Czeskiej. Na widzów czeka także dynamiczny pokaz śmigłowca W-3A Sokół będącego w służbie czeskich sił powietrznych. Ze względu na udział w misji Baltic Air Policing, w programie nie zostaną uwzględnione pokazy 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego Čáslav. Podczas Dni NATO ponownie zaprezentuje się polska Jednostka Wojskowa AGAT, która szykuje pokaz skoku typu HALO oraz zaprezentuje swoją technikę naziemną. Więcej informacji o imprezie: http://www.natodays.cz

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij