Warna
Na polu bitwy z 1444 roku

Na miejscu historycznej bitwy stoczonej tu w 1444 r., która okazała się tak tragiczna w skutkach dla Bułgarów i innych Słowian Bałkańskich, Albańczyków i Węgrów, w 1935 r. zbudowano mauzoleum – muzeum i park.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
Jest to właściwie cenotaf, czyli symboliczny grobowiec, Ciała Władysława III, nazwanego później Warneńczykiem nie znaleziono, chociaż w jego biografii wymieniane jest zarówno to miejsce, jak i rok śmierci.
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku
  • Warna. Na polu bitwy z 1444 roku

Budziła ona, i nadal budzi spory, bo ciała Władysława III, nazwanego później Warneńczykiem nie znaleziono, chociaż w jego biografii wymieniane jest zarówno to miejsce, jak i rok śmierci. Chociaż jest również legenda, że król nie zginął pod Warną, ale w przebraniu i pod zmienionym nazwiskiem przedostał się aż na portugalską wyspę Maderę, gdzie przeżył jeszcze kolejne ponad 20 lat, ginąc na statku podczas burzy na Atlantyku.

Cenotaf i inne pomniki

Na miejscu historycznej bitwy stoczonej tu w 1444 r., która okazała się tak tragiczna w skutkach dla Bułgarów i innych Słowian Bałkańskich, Albańczyków i Węgrów, w 1935 r. zbudowano mauzoleum – muzeum i park. Jest to właściwie cenotaf, czyli symboliczny grobowiec, a inicjatorem jego budowy był bułgarski oficer Petyr Dimkov. Wzniesiono go na zboczu jednego z trackich kurhanów z grobowcem z IV w p.n.e., a na szczycie tego wzgórza, które było punktem dowodzenia w bitwie króla Władysława, stanął wysoki obelisk. Dookoła zaś powstał, wzdłuż bulwaru Jánosa Hunyady, Park-Muzeum wojny 1444 r. Na pobliskim, niezbyt odległym, szczycie innego kurhanu, znajdował się punkt dowodzenia sułtana Murada II, na którym stoi kamienny monument, a prowadzą do niego, także kamienne schody.

Wszystkie obiekty dokładnie są zlokalizowane na planie parku. Także pomnik Jánosa Hunyady, blok kamienny z wykutym na nim bułgarskim tekstem (w tłumaczeniu): „Wieczna chwała bohaterskim synom narodów bułgarskiego, węgierskiego, polskiego, rumuńskiego, czeskiego, słowackiego, ukraińskiego, chorwackiego, którzy polegli pod Warną 10.XI.1444 r. w bitwie przeciwko osmańskim ciemiężcom za wolność i niezawisłość”. Na innych kamiennych blokach wykuto obecne herby państw, których żołnierze uczestniczyli w tej bitwie. Na frontonie mauzoleum jest napis: VLADISLAO VARNENSI. Łacińskie imię i przydomek Władysława III Warneńczyka.

Co warto obejrzeć?

Wewnątrz znajduje się kamienna płyta z wykutą na niej leżącą postacią króla w rycerskiej zbroi i z mieczem, obok niej stoją po obu stronach obecne flagi państw pokonanych tu w 1444 r. Zaś w oddalonych od symbolicznego grobowca salach budynku muzeum wystawiono m.in. kolczugi, hełmy, miecze, kusze, łuki i groty strzał, ostrogi, metalowe fragmenty końskiej uprzęży oraz inne przedmioty wykopane na polu bitwy. Pośrodku głównej sali stoi makieta białego konia z siedzącym na nim rycerzem – królem w hełmie, zbroi i mieczem oraz stojącym obok rycerzem.

Wzdłuż ścian ustawione są współczesne rzeźby w brązie, m.in. niewielka króla na koniu, druga stojącego w długiej szacie, koronie i z tarczą ozdobioną jagiellońskim orłem, wojownika z tamtej epoki itp. A także wspomniane gabloty z eksponatami. Na ścianach wiszą obrazy o tematyce batalistycznej oraz dekoracje na czerwonym tle nawiązujące do stojących przed nimi rzeźb. Na wprost wejścia do muzeum ścianę od podłogi do sufitu zajmuje graffiti przedstawiające średniowiecznych rycerzy. Obok stoi brązowa rzeźba Jánosa Hunyady z mieczem na koniu oraz jego duże popiersie. To główne tutaj eksponaty, opisane po bułgarsku i angielsku. Turystów polskich, a zapewne także węgierskich, chociaż ich przyjeżdża do Bułgarii stosunkowo niewielu, razi brak opisów w ich językach.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!