Santorini
Byłam w starożytnym Akrotiri
Akrotiri odkrył przypadkowo w 1867 roku francuski geolog Ferdinand Fouqué, który prowadził badania wulkaniczne na Santorini, natrafiając na fragmenty ceramiki i domostw. Jednak dopiero w 1967 roku grecki archeolog Spyridon Marinatos rozpoczął systematyczne wykopaliska. Wierzył, że erupcja wulkanu Thera mogła być źródłem legendy o zatopieniu Atlantydy.
Odkryto tutaj mnóstwo artefaktów świadczących o wysokiej kulturze Minojczyków. Istnieją dowody (również na Krecie), że Minojczycy byli dojrzałym i wysoko rozwiniętym społeczeństwem, m.in. kochali sztukę, kolory i życie, co widać głównie na freskach naściennych i ceramice. Ponadto uważa się ich za społeczeństwo „techniczne”, dążące do luksusowego wyposażenia swoich domostw. W starożytnym Akrotiri odkryto „nowoczesne” pozostałości urządzeń sanitarnych i przedmiotów. Mieli łazienki wyposażone w terakotowe wanny, piecyki, lampki oliwne, stoły ofiarne, ściany malowane jak w pokojach. Ponadto na drugiej kondygnacji domostw – by wykorzystać siłę grawitacji – konstruowali kamienne toalety (ze spłukiwaną muszlą), połączone glinianymi rurami z systemem kanalizacyjnym przebiegającym pod ulicami miasta.
Dokonania Minojczyków
Mieszkańcy Akrotiri specjalizowali się między innymi w obróbce miedzi, o czym świadczą znalezione na miejscu narzędzia, formy oraz tygle do topienia metali.
Malowanie ścian, figurek, a nawet pitosów, etc. było na stałe wpisane w kulturę Minojczyków. Kontynuowali je następcy – Grecy, Rzymianie, których świątynie były barwne, w końcu chrześcijanie, których kościoły pokrywała polichromia. Moda na biel przyszła w późnym średniowieczu.
Do tej pory w prehistorycznym Akrotiri zidentyfikowano ponad 40 budynków, a szacuje się, że odkryte zostało dopiero około 30 proc. miasta. Kubatura niektórych domów wynosiła nawet 500 m kw. Mogły pomieści magazyny, warsztaty, kuchnię. Znaleziono także młyn do mielenia ziarna na mąkę i warsztat tkacki.
Freski z różnorodnymi motywami odnajdowane są wszędzie. Na ścianach, kuchennych urządzeniach, a także na klatce schodowej. Stanowią one najcenniejsze artefakty. Wystarczy wymienić: „niebieskie małpy” na patelni, „rośliny papirusowe”, „fryz z flotą” przedstawiający prawdopodobnie widok Santorini przed wielkim wybuchem, fresk przedstawiający „krajobraz skalny z kwitnącymi liliami i latającymi między kwiatami jaskółkami (słynny „wiosenny fresk”). Większość ścian domostw zdobiły freski przedstawiające postacie ludzkie, zwierzęce, oraz motywy roślinne, np. ”trzy kobiety na polu z kwitnącymi krokusami”, „ zbieracze szafranu”, „rozmawiające kobiety w kolorowych sukniach i wykwitnie ufryzowanych”, słynny fresk „chłopiec z rybami”, „antylopy”, „boksujący się chłopcy”, „małpy wspinające się po skalistym brzegu rzeki”. Dekorowano pitosy „delfinami i białymi liliami”…







Dodaj komentarz