Wrocław
Lekkość konstrukcji, czyli Most Rędziński

Autor: Marek Nowak
Most Rędziński jest też najdłuższym żelbetowym mostem podwieszonym w Polsce (część podwieszona to dwa najdłuższe w Polsce przęsła żelbetowe po 256 m każde, razem 512 m). Jest to też najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w kraju.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot:
Wrocław. Lekkość konstrukcji, czyli Most Rędziński
Za pomocą 160 want o łącznej długości 25 km konstrukcja utrzymuje dwie niezależne trzypasmowe nitki autostrady.

Tym mostem jeżdżę dość często i za każdym razem jego lekkość mnie po prostu zachwyca. A przecież Most Rędziński – drogowy most autostradowy nad Odrą na obrzeżach Wrocławia – jest największy w Polsce.

Znajduje się on w linii autostrady A8 łączącej Wrocław z Łodzią i Warszawą. Należy też do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia – AOW. Prowadzi on ponad Wyspą Rędzińską, sztucznym tworem powstałym poprzez odcięcie zakola Odry przy pomocy śluz Rędzińskich w pierwszej połowie ubiegłego wieku. Nota bene – śluzy są zabytkowe, mają ciekawa architekturę.

Ale wróćmy do mostu i jego naj-. Ma on:

* 1742 metry długości przez co jest najdłuższy w Polsce (sama przeprawa ma 612 m, podana długość obejmuje też dojazdowe estakady),
* 122 m wysokości, przez co ma najwyższy pylon w Polsce,
* 70 tys. m. kw. powierzchni, przez co jest największym powierzchniowo mostem żelbetowym na świecie.
Jest też, moim zdaniem, najładniejszy.

Most Rędziński jest też najdłuższym żelbetowym mostem podwieszonym w Polsce (część podwieszona to dwa najdłuższe w Polsce przęsła żelbetowe po 256 m każde, razem 512 m). Jest to też najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w kraju. Za pomocą 160 want o łącznej długości 25 km utrzymuje dwie niezależne trzypasmowe nitki autostrady. Most budowano w latach 2008-11, oddano, jak wiele inwestycji drogowych w kraju, przed EURO 2012.

Warto wiedzieć

Most zaprojektował Zespół Badawczo-Projektowy „Mosty-Wrocław” pod kierownictwem prof. Jana Biliszczuka. Wykonawcami były Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Budowa kosztowała 576 mln zł. By go wybudować przejęto blisko tysiąc działek. Co dzień przejeżdża nim 25 tys. samochodów.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 31 marca 2020; Aktualizacja 28 czerwca 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!