Budapeszt
Mosty na Dunaju od strony wody

W czasie rejsu można dużo więcej zobaczyć niż w czasie autokarowej wycieczki po mieście. A na pewno inaczej. Mnie zainteresowały budapesztańskie mosty, widziane od strony wody.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Waldemar Rusek
Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
Most Łańcuchowy otwarty w roku 1849 był pierwszym stałym mostem w Budapeszcie.
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody
  • Budapeszt. Mosty na Dunaju od strony wody

Budapeszt ma podobno dziesięć mostów na Dunaju. W czasie II wojny światowej Niemcy wysadzili je wszystkie, ale zostały odbudowane. Sześć z nich widziałem podczas rejsu stateczkiem po Dunaju.

Most Łańcuchowy

Zaprojektował go w roku 1839 angielski inżynier Wiliam Tierney Clark. Otwarty w roku 1849 po rewolucji węgierskiej był pierwszym stałym mostem w Budapeszcie. Obecną nazwę nadano mu w roku 1898. Ma 380 metrów długości i około 15 metrów szerokości. Najdłuższe przęsło ma 203 metry. Na moście znajduje się jezdnia z dwoma pasami ruchu. Konstrukcja mostu jest żeliwna, zrekonstruowany został w roku 1914. Po tym jak Niemcy wysadzili go w roku 1945, zostały tylko wieże. Odbudowany i ponownie otwarty w roku 1949.

Most Małgorzaty

Łączy bulwar świętego Stefana w Peszcie z bulwarem Małgorzaty w Budzie. Jest drugim pod względem wieku mostem w Budapeszcie. Zaprojektował go francuski inżynier Ernest Goüin a jego firma go zbudowała. Prace rozpoczęto w roku 1872 a uroczyste otwarcie nastapiło w roku 1876. Rzeźby dla ozdoby filarów wykonał paryski rzeźbiarz Thabard. Most m a długość 607 metrów i szerokości 25 metrów i po dwa pasy ruchu w obu kierunkach a środkiem przebiega torowisko tramwajowe. Most ma konstrukcję nośną opartą na sześciu łukach o zmiennych wymiarach. Od strony obu brzegów w stronę Wyspy Małgorzaty łuki te zwiększają swoją rozpiętość odpowiednio jest to: 73, 83 i 85 metrów. Gdyby spojrzeć z góry na most to załamuje się on na środku w kierunku brzegów pod kątem 30 st. w obydwie strony tworząc kształt bumerangu. Jego przęsła są położone prostopadle do nurtu rzeki.

Z mostu można zejść na Wyspę Małgorzaty. Wyspę sztucznie utworzono z trzech mniejszych wysepek. Ma ona długość 2,5 km, szerokość około 500 metrów a jej powierzchnia wynosi ok. 95,5 hektara. Na wyspie są hotele, boiska, korty tenisowe, baseny, kluby, restauracje i wiele terenów zielonych ze ścieżkami rowerowymi.

Most był po II wojnie odbudowany w roku 1948 a remonty przeprowadzono w roku 1978 i w latach 2009-11. Wtedy most poszerzono.

Most Wolności

Znajduje się w IX dzielnicy Pesztu łącząc plac Fővám z placem Świętego Gellerta po drugiej stronie. Szczególnie fajnie się prezentuje na tle Wzgórza Gellerta co widać na zdjęciach. Powstał w latach 1894-96, a jego projektantem był János Feketeházy. Po wojnie został odbudowany w roku 1946 jako pierwszy i dlatego nazwano go Mostem Wolności. Wcześniej nosił nazwę Franciszka Józefa.

Jest to most kratowy, wspornikowy i trójprzęsłowy. Ozdobą na samej górze są ptaki mityczne Turul, podobne do czarnego orła. Często zdarzało się że śmiałkowie wspinali się na samą gór,ę gdzie znajdowały się te ptaki. To pewnie dlatego most nazywany jest potocznie mostem samobójców. Jest to najkrótszy most nad Dunajem w Budapeszcie. Ma długość 337 metrów a szerokość 20 metrów. Z trzech przęseł najdłuższe ma 175 metrów. Jezdnia ma po jednym pasie w obu kierunkach a na środku jest torowisko tramwajowe.

Most Elżbiety

Łączy V dzielnicę Pesztu z I dzielnicą w Budzie. Zbudowany został w latach 1897-1903 i nazwany został imieniem węgierskiej królowej Elżbiety (Sissi). W swych czasach do roku 1926 był jedynym mostem łańcuchowym łączącym brzegi o przęśle odległym 290 metrów maksymalnie. Jego długość to 380 metrów. Na moście była jezdnia o szerokości 11 metrów z dwoma chodnikami o szerokości 3,5 metra i torowiskiem tramwajowym. Ruch tramwajowy rozpoczął się po moście 14 sierpnia w roku 1914. Od roku 1964 stoi nowy most nazwany również Mostem Elżbiety. Jest on znacznie szerszy i miał 4 pasy jezdni oraz tory tramwajowe. Most zmienia się. Od roku 1972 zlikwidowano tory tramwajowe i na moście jest 6 pasów dla ruchu samochodowego.

Most Petőfiego

Łączy IX dzielnicę w Peszcie i XI dzielnicę w Budzie. Wybudowano go w latach 1933- 37. Z początku nosił imię regenta Miklósa Horthyego (polityk i wojskowy, regent Królestwa Węgier w latach 1920-44). Most odbudowany w latach 1950-52 otrzymał imię Sándora Petőfiego, poety węgierskiego żyjącego w latach 1823-49. Są na nim po dwa pasy ruchu w obu kierunkach a na środku tory tramwajowe. Ma długość 514 metrów i szerokość 25,6 metra. Najdłuższe z siedmiu przęseł ma 154 metry.

Most Rakoczych

Został oddany do użytku w roku 1995 pod nazwą Most Lágymányosi. Nazwa pochodziła od XI dzielnicy w Budzie. Powstał z okazji Expo 96. W kwietniu roku 2011 Rada Miejska nadała mu nową nazwę na cześć zasłużonej siedmiogrodzkiej rodziny. Most jest belkowy, stalowy, sześcioprzęsłowy. Budowany był jako jezdnia dla aut i torowisko dla tramwajów. Tramwaje nie jeździły po nim nigdy. Obok tego mostu jest Południowy Most Kolejowy. Długość mostu to 493 metry a szerokość to 30,5 metra. Najdłuższe z sześciu przęseł ma 98 metrów. Ruch samochodowy jest na czterech pasach w obu kierunkach.

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij