Ołomuniec
Skarby narodowej duchowości

Muzeum Archidiecezjalne, pobliski Pałac Arcybiskupi w Ołomuńcu, a także Pałac Arcybiskupi w Kromierzyżu stanowią Duchową Oś Moraw. Można skorzystać z biletów łączonych do wszystkich tych trzech obiektów.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
Szczególnie piękny i cenny jest zbiór dzieł średniowiecznej sztuki sakralnej ?  rzeźb madonn ? Marii Panny z Dzieciątkiem i piet ? Marii z martwym ciałem Jezusa na kolanach.
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
  • Ołomuniec. Skarby narodowej duchowości
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Zachwycające madonny

Szczególnie piękny i cenny jest zbiór dzieł średniowiecznej sztuki sakralnej ?  rzeźb madonn ? Marii Panny z Dzieciątkiem i piet ? Marii z martwym ciałem Jezusa na kolanach. A także figury świętych, np. św. Anny Samotrzeć ? matki Myriam (Marii) z Nazaretu i babki Jezusa. Jej siedząca postać z wnukiem na kolanach i stojącą obok jego młodziutką matką, jest dziełem anonimowego średniowiecznego artysty. Dotyczy to zresztą większości dzieł, niekiedy tylko z adnotacjami: ?z kościoła Panny Marii Śnieżnej? czy nawiązującymi do miejsca pochodzenia. Jak np. przepiękna, polichromowana ?Madonna Šternberská?. W tym przypadku ze wskazaniem autora, chociaż nieznanego z imienia, określanego jako Mistrz Madonn Toruńskich ? Naśladowca i okresem powstania dzieła: lata 90. XIV w.

Madonny  są zarówno rzeźbione w surowym drewnie, niekiedy pozbawione detali, np. dłoni, jak i przepięknie polichromowane. Niektóre zachwycające pięknem i tak wspaniale zachowane, jak gdyby dopiero przed chwilą opuściły pracownię artysty. Pod względem piękna palmę pierwszeństwa przyznałbym, chociaż konkurencja jest spora, ?Madonnie Hodslavickiej?, polichromowanym dziele Rzeźbiarza Morawskiego z lat 1410-20. Natomiast jednobarwna, jak wykonana z brązu czy polerowanego kamienia, jest ?Madonna? z lat 1500-10, z utrąconą lewą ręką trzymającą Jezuska, dłuta Rzeźbiarza Ołomunieckiego.

Rzeźby świętych i piety

Uwagę przyciąga także stojąca ?Maria Panna Bolesna? z warsztatu Mistrza Ukrzyżowania z Kunčic z około 1510-15 roku, z kościoła z Hnojicach. To samo dotyczy piet, z których szczególnie spodobała mi się określona jako pochodząca ze zbiorów kanonika Křiváka. To, oczywiście tylko przykłady. Niemal każdy eksponat, także fragmenty gotyckich ołtarzy czy kamiennych rzeźb i płaskorzeźb, warte są obejrzenia. Podobnie jak fragmenty architektoniczne z tamtego okresu z, niekiedy nieźle zachowanymi, freskami o tematyce biblijnej lub ich  fragmentami.

Podziwiać można także zabytkowe, srebrne lub złocone monstrancje z około 1500 r. z dodanymi w latach 1550-50 postaciami NMP i świętych, z kościoła Narodzin Marii Panny. W ekspozycji są też relikwiarze i naczynia liturgiczne, ornaty i inne szaty kapłanów oraz wiele innych ciekawych obiektów. Wymieniłem nazwisko jednego z kanoników, z którego kolekcji pochodziła przepiękna pieta. Zbiory tego muzeum zapoczątkowane zostały bowiem przez biskupów i arcybiskupów.

Biskupi ? kolekcjonerzy i mecenasi sztuki

Pierwszym z nich był Bruno ze Schauenburku (1245-81). Wśród innych zasłużonych na tym polu wymieniani są także m.in. Stanislav Thurzo z Béthlenfalvu (1496-1540) i Karel II Lichtenstein ? Castelcorno (1664-95). Ten ostatni odnowił diecezję po wojnie trzydziestoletniej, a w 1673 r. kupił wyjątkową kolekcję obrazów. I swoje ogromne oraz bogate zbiory dzieł sztuki z różnych dziedzin zapisał w 1691 roku tutejszemu biskupstwu (arcybiskupstwo powstało dopiero w 1777 r.). Zobowiązał też swoich następców do troski o nie oraz uzupełnianie ich w przyszłości. Stworzył tradycję kontynuowaną z nielicznymi wyjątkami po dzień dzisiejszy. Lista jego następców w tym jest długa.

Czytaj dalej - strony: 1 2 3

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 2 stycznia 2019; Aktualizacja 11 stycznia 2019;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij