Szardża
Sztuka muzułmańskiego Orientu

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Wśród szesnastu muzeów czynnych w mieście Szardża (Sharjah, Ash-Sh?riqa), stolicy emiratu o tej samej nazwie nad Zatoką Perską, szczególnie ciekawe są dwa. Cywilizacji Islamu, o którym niedawno pisałem (Sharjah Museum of Islamie Civilization) oraz Sztuki (Art Muzeum). Oba mieszczą się w starej części miasta.
Pierwsze przy nabrzeżu Corniche kanału Creek łączącego Zatokę Perską z laguną Chalida (Khalid Lagoon). Drugie kilkaset metrów dalej i w drugiej od nabrzeża linii ulic, na terenie nazywanym Strefą Sztuki (Arts Area). Jest to największe muzeum sztuki w rejonie Zatoki Perskiej, które 17 kwietnia br. obchodzić będzie 20-lecie otwarcia. Jednak w jego oficjalnych materiałach znalazłem informację, że te ?wielkie zbiory sztuki?, to raptem nieco ponad 500 pozycji w kolekcji stałej. Muzeum mieści się, w specjalnie dla niego wybudowanym trzypoziomowym gmachu, którego architektura nawiązuje do tradycyjnych arabskich suków ? krytych bazarów.
Zbiory szejka, stała kolekcja i wystawy czasowe
W odróżnieniu jednak od tutejszych suków oraz Muzeum Cywilizacji Islamu mieszczącym się w przebudowanym jednym z nich, nie ma w nich długich i szerokich korytarzy z wejściami do sal wystawowych. Sale położone są jedna za drugą w amfiladzie, jak w starych pałacach. Nad częścią centralną gmachu wznoszą się cztery charakterystyczne wieże o wysokości dodatkowego piętra, zbudowane na planach kwadratów. Podobnie na jego szczytach. Wstęp do tego muzeum jest bezpłatny, a czynne jest ono codziennie przez cały rok od godz. 8 do 20. Jedynie w piątki otwierane jest dopiero o 16, a w okresie ramadanu z nieco zmienionymi godzinami. W kolekcji stałej istotną jej część stanowią zbiory miłośnika sztuki arabskiego Orientu, szejka Sultana bin Mohammeda Al Quasimi. Są w niej dzieła malarskie z XVIII-XIX wieku, a także z XX w. i współczesne z całego świata, głównie jednak muzułmańskiego. Obrazy olejne, olejne, akwarele, trochę grafiki oraz niewiele rzeźb. Ze względu na wielowiekowy koraniczny zakaz przedstawiania postaci ludzi i zwierząt, ta tematyka w sztuce islamu ma stosunkowo krótkie tradycje i dorobek. W odróżnieniu od wspaniałych dekoracji roślinnych i geometrycznych, ozdobnej kaligrafii czy sławnych perskich miniatur.
Kamal Youssef i inni
Arabscy i w ogóle muzułmańscy twórcy ograniczali się więc przez wiele lat do malowania bądź rysowania pejzaży, architektury oraz widoków miast. Ta tematyka nie dominuje jednak w tutejszych salach wystawowych. Zapewne dzięki temu, że oprócz zbiorów stałych, w ekspozycji znajdują się wystawy czasowe.
Dodaj komentarz