Neapol
Szopka, czyli zwierciadło codzienności

Pasterze ubrani zostali w tradycyjne neapolitańskie stroje z epoki. To już krok do burzliwego rozwoju szopki neapolitańskiej, w jej najlepszym, historycznym wydaniu. Szopki stały się dziełami rzeźbiarskiej sztuki i stałymi instalacjami w kościelnych kaplicach...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Neapol. Szopka, czyli zwierciadło codzienności
Poza ?osobami? żłobka pojawiły się sceny i postacie ze sfery profanum. Święta Rodzina, anioły, pasterze, mędrcy, umieszczani pośród ruin świątyń pogańskich otoczeni zostały reprezentacją stanowiącą przekrój społeczny Neapolu. Jego niepowtarzalnym kolorytem.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Ta bogata inscenizacja dzieje się na placach, rynku, przy studni, w młynie, fontannie czy rzece, w tawernie i na moście, a biorą w niej udział sprzedawcy rozmaitych artykułów: sera, jaj, mięsa, ryb, warzyw, winiarze, piekarze, tkacze, garncarze, bednarze, muzycy… żebracy. Jedni siedzą przy stole, inni tańczą, piorą, prasują, wieszają pranie, prowadzą zwierzęta z koszami owoców… A skoro tak, to są również w szopce, na stołach, w koszach i na straganach apetyczne wiktuały: pomidory, oliwki, bakłażany, ryby i owoce morza, gałki mozzarelli di buffala, salami, winogrona, papryczki, makarony, bochny chleba ? wszystko co chcecie… W rodzajach i w wymiarach dostosowanych do okoliczności.

Od św. Franciszka…

Inspiracją stawiania żłobka, szopki w kościołach były zapisy ewangelii św. Łukasza (?Narodziny Jezusa? 2, 1-7 i ?Pasterze u żłobka? 2, 8-20) oraz św. Mateusza (?Mędrcy ze wschodu? 2, 1-12), opowiadające historię narodzin Jezusa w stajence, położenia go w żłobie, zapowiedzi o narodzinach, którą zwiastował pasterzom anioł, wędrówkę mędrców, magów prowadzonych ze Wschodu jaśniejącą gwiazdą i niosących Jezusowi swoje dary: złoto, kadzidło i mirrę, jako symbole królestwa, boskości i człowieczeństwa. Orygenes, żyjący w II wieku teolog, ojciec kościoła dodał wołu i osła do sceny narodzin Jezusa. W V wieku, za papieża Leona I Wielkiego nieokreślona u św. Mateusza liczba mędrców ustalona została jako trzy osoby, czego przesłaniem są wymienione w ewangelii trzy dary. Trzy wieki później otrzymali oni imiona: Kacper, Melchior i Baltazar. Nie ma konkretnej daty postawienia pierwszej szopki, chociaż tradycyjnie uważa się, że jej ojcem jest św. Franciszek z Asyżu, który w wigilię 1223 r. w Greccio zaaranżował scenę bożonarodzeniową*.

Pierwsze szopki w kościołach

Wymienić można kilka znaczących etapów rozwoju neapolitańskiej szopki betlejemskiej. Z pierwszych szopek z XIII -XV w. sytuowanych w kościołach, pozostały tylko pojedyncze, wykonane w drewnie, polichromowane postacie (eksponowane są w zbiorach muzealnych). W XV w. w 1478 r. uznani artyści Pietro i Giovanni Alemanno, wykonali rozbudowaną szopkę dla neapolitańskiego kościoła San Giovanni Carbonara; było to 41 pełnowymiarowych, polichromowanych posągów, z których zachowało się tylko 12. Lombardczyk Pietro Belverte w 1507 r. specjalnie dla kościoła San Domenico Maggiore wykonał w drewnie 28 rzeźb. Innowacją było umieszczenie ich w jaskini wykonanej z prawdziwych kamieni. Pojawia się też tawerna ? element, który wejdzie do kanonu szopek neapolitańskich. Można to dzieło oglądać w kościelnej kaplicy. W kościele Santa Maria del Parto w dzielnicy Mergelina zachowało się w kaplicy 5 dużych drewnianych posągów szopki wykonanej w 1520 r. przez Giovanniego Marigliano znanego jako Giovanni da Nola.

—-
* To wydarzenie jest na pewno prekursorem polskich jasełek (od staropolskiego słowa jasło znaczącego żłób).

Czytaj dalej - strony: 1 2 3

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij