Zlin
Studio filmowe fabrykanta butów
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Chyba niewielu ludzi, poza historykami i znawcami filmu wie, że twórca obuwniczego imperium w morawskim mieście Zlin Tomasz Bat?a, założył podwaliny drugiego po praskim Barrandowie, czeskiego studia produkcji filmów.
Działa ono nadal jako Filmový Uzel Zlin. I jest jedną z atrakcji turystycznych, tego wojewódzkiego miasta na wschodnich Morawach. Można je nie tylko zwiedzać, ale również uczestniczyć w zajęciach pozwalających poznać tajniki filmów animowanych.
Od reklamy ? do filmów dokumentalnych
Mija właśnie 90 lat od początków zlińskiego filmu. W roku 1927, w ramach tutejszej fabryki obuwia Bat?y, powstały zalążki przyszłego studia filmowego, które stało się pierwszym w Europie, stałym i wyspecjalizowanym w dziedzinie produkcji filmów dokumentalnych z długookresowymi planami w tym zakresie. Początki były skromne. Na potrzeby reklamowe świetnie rozwijających się zakładów obuwniczych rozpoczęto robienie krótkich, początkowo niemych, filmów wyświetlanych w kinach przed seansami. Większość wykorzystywano w Bat?ova žurnalu ? filmowych Dziennikach Bat?y. Były to zarówno pojedyncze zdjęcia, jak i obszerne reportaże z życia fabryki i jej produkcji. Dzięki sukcesywnie rozwijającemu się laboratorium i zapleczu technicznemu, już w pierwszym okresie działalności, do roku 1934 (Tomasz Bat?a zginął w wypadku lotniczym w 1932 r.), osiągnięto znaczną skalę produkcji. Tylko w roku 1931 nakręcono ponad 72 kilometry taśm filmowych. Początkowo były to filmy nieme, później łączone z dźwiękowymi i od 1934 r. dźwiękowe. Nie tylko reklamowe, ale przede wszystkim dokumentalne.
Interesujące dzieje tego studia od jego pierwszych dni po współczesność przedstawione są na wystawie zlokalizowanej na drugim piętrze czteropoziomowego budynku Filmoveho Uzla Zlin, na południowych obrzeżach tego miasta. W podziale na ważne okresy, z prezentacją także ludzi, którzy w historii zlińskiego filmu odegrali znaczącą rolę. A do pracy w nim zdołano przyciągnąć wielu znakomitych fachowców. Poza pierwszym, reżyserem i autorem scenariuszy oraz w ogóle pomysłów, Jaroslavem Pagačem, świetnym pomysłem okazało się rozpisanie w 1934 r. konkursu na stanowisko fachowego kierownika studia.
Także w latach wojny
I w jego rezultacie przyjęcie do pracy? trzech specjalistów. Elmara Klosa, niezależnego producenta Ladislava Koldę oraz awangardowego fotografa i kamerzysty Alexandra Hackenschmieda. Taką decyzję podjął osobiście następca twórcy zakładów Bat?y ? Jan Antonin Bat?a. Pociągnęło to za sobą budowę w Zlinie własnego studia filmowego, co spowodowało? protesty ówczesnych właścicieli praskiego studia Barrandov. Z innych ważnych dla jego rozwoju faktów wymienia się m.in. przyjęcie do pracy, już w latach wojny, w 1940 roku, świetnej rysowniczki i twórczyni filmów rysunkowych Herminy Tyrlovej.
Dodaj komentarz