Szczecin
Złoty wiek Pomorza w Narodowym

Oglądając szczecińską wystawę trzeba pamiętać, że wypełniają ją dzieła zbierane przez niemieckich i polskich muzealników. Po śmierci ostatniego z Gryfitów, ich zbiory i fundacje ulegały stopniowemu rozproszeniu, często – bezpowrotnemu zniszczeniu.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Szczecin. Złoty wiek Pomorza w Narodowym
Na zdjęciach poniżej w kolejności: 1-2 - portret Filipa I pędzla Lukasa Cranacha; 3 - szkic do portretu; 4 - kopia gobelinu Croya; 5 - motyw gryfa ankaba; 6 - gryf Filipa II; 7 - portret podwójny Sydonii von Bork; 8 - kamienne płaskorzeźby; 9 - apoteoza Filipa II; 10 - kielich Barnima IX (XI); 11 - drzewo genealogiczne; 12 - portret Fryderyka I na marach; 13 - 18 - klejnoty i stroje
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W 1824 r. powstało w Szczecinie Towarzystwo Historii i Starożytności Pomorza, którego zbiory pochodzące od kolekcjonerów i z darowizn (m.in. króla Prus czy kościoła luterańskiego) stały się podwaliną zbiorów Pomorskiego Muzeum Krajowego. Po raz pierwszy pokazano je na wystawie w 1913 r. W trzechsetną rocznicę śmierci księcia Bogusława XIV, w 1937 r. Pomorskie Muzeum Krajowe zorganizowało obszerną wystawę, poświęconą sztuce na dworach pomorskich i uwypuklającą artystyczny mecenat Gryfitów. Powstała do 1945 r. dokumentacja: opisy, inwentarze, katalogi, zdjęcia i rysunki kolekcjonowanych i wystawianych obiektów, jest teraz nieocenionym źródłem wiedzy o pamiątkach po Gryfitach, szczególnie ? tych zaginionych.

Ze współczesnej kolekcji

Aktualna wystawa prezentuje zbiory, które należą do kolekcji szczecińskiego muzeum. Ich prezentacja została zaaranżowana w scenerii wykorzystującej minimum elementów. Nastrój tworzą ścianki działowe, barwa tła i światło. Powstały trzy sale, w których ukazane są dzieła o wspólnym mianowniku:
* w pierwszej sali Wielka Mapa Księstwa ? autorstwa Lubinusa i kopia słynnego gobelinu Croya znajdującego się w Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie ukazują dynastię Gryfitów i historyczne Księstwo. Towarzyszą im emblematy i pieczęcie z identyfikującym dynastię gryfem, np. płaskorzeźba z gryfem księcia Filipa II, na której ozdobnie przedstawiony kroczący gryf dzierży w jednej łapie miecz, w drugiej otwartą księgę (biblię). W tej sali znajduje się również obraz z przełomu XVIII i XIX w. pod nazwą: ?Tzw. podwójny portret Sydonii von Bork jako młodej i starej kobiety?, przywołujący najgłośniejszą z legend otaczających pomorską dynastię,
* druga sala gromadzi fundacje artystyczne książąt: obrazy m.in. ?Gloryfikacja księcia Filipa II? z 1608 r. pędzla Pancratiusa Reinickego i wspomniany wyżej ?Portret Filipa I? Lucasa Cranacha, który eksponowany jest między dwiema monumentalnymi płaskorzeźbami: wapienną płytą z 1545 r. z portretami księcia Barnima IX (XI) i jego żony Anny, a płytą fundacyjną z 1546 r. z portretem księcia Filipa I, pochodząca z zamku we Wkryujściu (Ueckermünde). Rzemiosło artystyczne reprezentuje wykonany w Szczecinie w 1558 r. kielich mszalny fundacji Barnima IX (XI), zaliczany do najwspanialszych dzieł złotniczych XVI wieku na Pomorzu. ?Drzewo genealogiczne książąt pomorskich? namalowane na płótnie w 1598 r. przez Corneliusa Krommeny, przedstawia 155 postaci z dynastii i co ciekawe, znaleźli się na nim wszyscy męscy członkowie rodu, który wygasł w 1637 r. Niewielkich rozmiarów ?Portret księcia Franciszka I na marach (1577-1620) jest jedynym wypożyczonym na wystawę eksponatem. Pochodzi ze zbiorów katedry w Merseburgu. Obraz należy do wizerunków pośmiertnych, należących do pompa funebris na dworze szczecińskim. Ukazuje władcę z drobiazgową dokładnością, w stroju ceremonialnym z klejnotami, w którym został pochowany. Ten obraz jest nieocenionym źródłem informacji i wprowadza do sali trzeciej (zaciemnionej), w której ukazane są dzieła związane bezpośrednio z osobami książąt – ich słynne stroje i biżuteria. To wyjątkowa część wystawy, niosąca ogromny ładunek emocjonalny. Pokazane tutaj obiekty pochodzą z krypty książęcej dawnego kościoła zamkowego w Szczecinie, wydobyte w 1946 r., zebrane z podłogi fragmenty biżuterii i tkanin z sarkofagów rozbitych i z nienaruszonego sarkofagu właśnie księcia Fryderyka I. Wartości tego zbioru nie można przecenić. Jest autentycznym świadectwem kultury dworu pomorskiego.

Warto wiedzieć

* wystawa mieści się w gmachu MN, Galerii Sztuki Dawnej, ul. Staromłyńska 27
* dostępne są audioguidy w trzech językach (pol. niem. ang.), wydany został drukowany przewodnik, pocztówki i naukowy katalog. Na wystawie przed Wielką Mapą Księstwa, Drzewem genealogicznych książąt oraz biżuterią i strojem Franciszka I ustawione są kioski multimedialne z ekranami dotykowymi. Dyskretna emisja archiwalnego filmu na temat najsłynniejszego bodaj dzieła związanego z dworem czyli Kabinetu Pomorskiego Filipa II, zniszczonego w pożodze wojennej dopełnia wystawę.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 28 grudnia 2014; Aktualizacja 9 stycznia 2015;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij