Szczecin
Antyczna kolekcja Dohrna
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Na placu Lotników w Szczecinie stoi konny pomnik kondotiera. To kopia w brązie renesansowego pomnika Bartolomeo Colleoniego, stojącego od 1496 r. na placu świętych Jana i Pawła (Campo SS Giovanni e Paolo) w Wenecji. Wykonany został w końcu XV w. jako spełnienie testamentu słynnego kondotiera, który pozostawił na ten cel 100 tysięcy dukatów.
Projektantem i wykonawcą formy pod odlew był rzeźbiarz Andrea del Verrocchio, który sam dzieła nie dokończył (zmarł w 1488 r.), a odlew pomnika wykonał rzeźbiarz Alessandro Leopardi. Szczecińska kopia należy do zespołu kolekcji dzieł antycznych i renesansowych, szczególnie rzeźby, która powstała na przełomie 19. i 20. wieku pod mecenatem dr Heinricha Dorna (niemieckiego zoologa, entomologa, polityka i przedsiębiorcy, właściciela plantacji tytoniu na Sumatrze) i orędownika utworzenia w Szczecinie muzeum. Gdy w 1913 r. otworzyło swoje podwoje Muzeum Miejskie, w specjalnie dla niego wybudowanym gmachu (według projektu Wilhelma Meyera-Schwartaua przy dzisiejszych Wałach Chrobrego), znalazły się w nim, przekazane w darze przez Heinricha Dohrna zbiory rodzinne i jego ? przyrodnicze, kolekcja waz antycznych i repliki rzeźb greckich. Zamysłem Dohrna było stworzenie wyjątkowej kolekcji rekonstrukcji najsłynniejszych rzeźb greckiego antyku w oryginalnym materiale, czyli w brązie, reprezentujących okres największej świetności sztuki greckiej w V i IV wieku p.n.e., i epoki hellenistycznej (IV-I wiek p.n.e.) ? najczęściej zaginionych, a znanych z wielu rzymskich kopii. Jako amator, Dohrn zaangażował do jej utworzenia najwybitniejszego archeologa swojej epoki Adolfa Furtwänglera. Powstała unikalna, największa w Europie kolekcja, licząca około 100 kopii rzeźb i autentycznych 60 waz antycznych. Repliki wykonywane były głównie we Włoszech: w Neapolu i w Rzymie.
Zaczątek kolekcji renesansowej
Dążeniem Dohrna było utworzenie, również dla Muzeum Miejskiego, kolekcji rekonstrukcji najlepszych dzieł renesansowych. I efektem były ? kopia pomnika Bartolomeo Colleoniego, który stanął w muzeum, w sali pod kopułą i marmurowa kopia posągu Mojżesza, którego oryginał znajduje się w rzymskim kościele św. Piotra w okowach. Kopia Mojżesza nie znalazła wówczas miejsca w salach muzeum i została ustawiona w jadalni rezydencji rodziny Toepffer (w Szczecinie-Zdrojach, w Puszczy Bukowej). Wykonanie obu tych kopii fundował ówczesny „król cementu” ? Helmut Toepffer. Po śmierci Heinricha Dohrna w 1913 r. Muzeum pod dyrekcją Waltera Riezlera, zaniechało wykonywania dalszych kopii posągów.
„Dar” Szczecina dla Warszawy
Kolekcja Muzeum Miejskiego przetrwała lata zawieruchy wojennej 1939-45, a po niej w latach 1947-48 opuściła Szczecin, wypożyczona w depozyt Muzeum Narodowemu w Warszawie, w zamian za dzieła sztuki polskiej. Zadziałała idea szerzenia i umacniania słowiańskości Pomorza. Jej myśl zawarta została w protokole zdawczo-odbiorczym z 15 stycznia 1948 r.: Zostało ustalone: Muzeum Szczecińskie należące do typu Muzeum Okręgowego, ma za cel szerzenie i propagowanie na tych terenach wyłącznie sztuki i kultury polskiej, tradycji słowiańskiej, koniecznym jest by posiadało galerię sztuki polskiej, zbędnemi mu są eksponaty sztuki starożytnej, które natomiast tworzyć będą doskonałe uzupełnienie Działu Sztuki Starożytnej Muzeum Narodowego w Warszawie.(…).
Dodaj komentarz