Szczecin
Gobelin Croya w Muzeum Narodowym

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Na stałej ekspozycji Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku, prezentującej zbiory z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie zobaczyć można cenną kopię Gobelinu Croya, kopię doskonałą, która sama w sobie jest dziełem sztuki.
Gdy w latach 1891-95 w Królewskim Muzeum Sztuki Zdobniczej w Berlinie przeprowadzano renowację Gobelinu Croya, własności uczelni w Greifswaldzie, prezes szczecińskiego Towarzystwa Historii i Starożytności Pomorza Hugo Lemcke uzyskał zgodę na wykonanie malarskiej kopii z oryginału do zbiorów Towarzystwa. Kopię wykonał temperą na kanwie gobelinowej August Grimmer w 1894 r., z zachowaniem oryginalnych rozmiarów tkaniny i odkrytej, pierwotnej kolorystyki. Podkreśla się mistrzostwo Grimmera w malarskim odtworzeniu techniki gobelinowej.
Opona albo Gobelin Croya ? tak nazywana jest ogromna, tkana złotem, srebrem i jedwabiem tapiseria (wys. 454 cm, szer. 686 cm), podarowana w testamencie Uniwersytetowi w Greifswaldzie przez ostatniego po kądzieli Gryfitę ? księcia Ernesta Bogusława de Croya ? stąd jego nazwa. Po śmierci ostatniego księcia Pomorza Bogusława XIV wchodził w skład spadku, którym opiekowała się najpierw Anna de Croy, siostra ?ostatniego Gryfity?, w swojej siedzibie w Słupsku, a potem jej syn Ernest Bogusław. To on w testamencie z 1681 r. spadek po Gryfitach podzielił, zapisując m.in. Wielkiemu Elektorowi najcenniejszy unikat dworu Gryfitów ? miecz Bogusława X. W ręce małżonki Wielkiego Elektora Doroty trafił sepet, ów kabinet pomorski Filipa II. We wspomnianym testamencie, zbiór ściennych tkanin wykonanych na dwory Filipa I w Wołogoszczy i Barnima IX (XI) w Szczecinie, przekazał w spadku kościołowi zamkowemu w Słupsku, w którym książę chciał spocząć obok matki Anny de Croy. Gobelin Croya jest jedynym, który pozostał z tego zbioru. Pozostałe nie zachowały się. Wywiezione zostały ze słupskiego zamku w 1731 r. na polecenie króla Prus Fryderyka Wilhelma I do Berlina wraz z innymi dobrami zamku.
Gobelin Croya jest cennym świadectwem historii Pomorza. Nazywany również ?kobiercem reformacji? (Reformationsteppich), stanowi w niemieckiej sztuce kobierniczej najwybitniejszy protestancki obraz wyznaniowy. Wykonał go około 1554 r., pracujący w Szczecinie jako tapicer na dworze Barnima IX (XI), Peter Heymans z Niderlandów, na zlecenie księcia wołogoskiego Filipa I. Tapiseria została utkana na podstawie kartonów, dla których wzorcem były portrety z lat 30. i 40. XVI w. charakterystyczne dla warsztatu Cranachów, które książę Filip II zebrał w albumowy zbiór małych grafik, szkiców i obrazów, tzw. ?Księgę wizerunków? (zaginioną).
Poczytaj więcej o okolicy:
Zajrzyj na te strony:
- o wystawie Złoty Wiek Pomorza w naszym portalu
Dodaj komentarz