Ateny
Bizantyjskie i chrześcijańskie

W zbiorach muzeum znajduje się około 30 tysięcy obiektów, wczesnochrześcijańskich, bizantyjskich i postbizantyjskich, z okresu od III w. po czasy współczesne. Są kolekcje rzeźb, fresków, mozaik, miniatur...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
Zatrzymała mnie postbizantyjska ikona, która wzbudziła moje zainteresowanie ze względu na treść, kompozycję i kolorystykę. Nosi nazwę ?Wniebowstąpienie proroka Eliasza i sceny z jego życia?.
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
  • Ateny. Bizantyjskie i chrześcijańskie
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W duchowym kontakcie z ikoną

W przestrzeni muzealnej kontakt z ikoną jest wizualny. Odbiera się ją jak obraz ? dzieło sztuki. Utracona zostaje aura, ów duchowy kontakt z ikoną, jaką stwarza atmosfera, najczęściej przygaszonego wnętrza kościoła. Muzeum nie jest miejscem, w którym można by się do niej modlić. Ikona jest obrazem treści Pisma Świętego. Mówi się dlatego, iż ikonę się pisze, pisze obrazem. Jej niezmienność podyktowana jest niezmiennością słowa Bożego i niedozwolona jest dowolna jego interpretacja.

Prezentacja ikon w ateńskim muzeum pozwala jednak na odczucie ich wyjątkowości. Można do nich podejść i spokojnie każdą z nich czytać. Mogą oczarować wielkie oczy frontalnie do widza zwróconych świętych, dostojnych i nieruchomych w ikonach ?portretowych?. Wywołuje uczucie miłości każda z Madonn w kanonicznym modelu, nadającym jej przydomek: Hodegetria, Eleusa, Theotokos, Pantanassa…

Wniebowstąpienie proroka Eliasza…

Zatrzymała mnie postbizantyjska ikona, która wzbudziła moje zainteresowanie ze względu na treść, kompozycję i kolorystykę. Nosi nazwę ?Wniebowstąpienie proroka Eliasza i sceny z jego życia?. Ma wymiary 188,5 x 123,5 cm, a pochodzi ze świątyni proroka Eliasza w wiosce Ano Korakiana na wyspie Korfu. Znalazła się w muzeum w Atenach po tym, jak została odzyskana po kradzieży ikony z kościoła, dokonanej w 1976 r. W celu łatwiejszego transportowania złodzieje barbarzyńsko pocięli ikonę na 9 kawałków. I taka, okaleczona, trafiła w opiekuńcze ręce konserwatorów muzealników w Atenach.

?Wniebowstąpienie proroka Eliasza…? wykonał jeden z najwybitniejszych malarzy kreteńskich XVII w. Theodoros Poulakis (1620-92). Urodził się w Chani na Krecie, większość swego życia twórczego spędził w Wenecji, na jońskich wyspach i na Korfu, gdzie zmarł. W jego dziełach widać wpływy sztuki zachodniej, w tym rycin szkoły flamandzkiej. I tak, główna scena środkowa, uderzająca intensywną paletą barw ? złotej dla tła i czerwonej rumaków, inspirowana była grafiką Jana Wierixa. Przedstawia proroka Eliasza w płonącym rydwanie, zaprzężonym w ogniste konie ? wspaniałe konie.

Na zdjęciach:

1. Dobry pasterz, marmur, starożytny Korynt, poczatek IV w. ? przykład chrześcijańskiej symboliki nadanej pogańskim motywom.
2. Orfeusz grający na lirze pośród zwierząt, marmur, Egina, IV w. przykład chrześcijańskiej symboliki nadanej pogańskim motywom.
3. Narodziny Jezusa, marmurowy relief, Naxos, IV/V w. ? taki żłobek bez Marii.
4. Marmurowa tarcza z dużym, wytłaczanym krzyżem, prawdopodobnie była ścianką ambony w chrześcijańskiej świątyni w Partenonie na Akropolu, V/VI w.
5. Aranżacja sali wystawienniczej ? przykład.
6. Ikona (procesyjna) mozaikowa (rzadka), Madonny Theotokos lub Eleusa (matka i dziecko dotykają się policzkami), pochodzi z Trigli niedaleko Konstantynopola, z kościoła św. Bazylego, XIII w.
7. Trzej hierarchowie, Thessaloniki, kościół św. Mikołaja, XIV w.
8. Ukrzyżowanie ? najstarsza w zbiorach ikona, przemalowywana. Najstarsza warstwa pochodzi z IX w.; warto zwrócić uwagę na pojemniczek ustawiony na ramieniu Matki Boskiej, do którego spływa krew z boku Syna.
9. Ukrzyżowanie, ikona cechy sztuki gotyckiej, przypisywana Paolo z Wenecji, XIV w.
10. Madonna Hodegetria ? powstała prawdopodobnie na Cyprze na początku XIII w. Hodegetria (Wskazująca Drogę) jest najstarszym typem ikonograficznego przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem na ręku. Hodegetrią w Polsce jest m.in. Matka Boska Częstochowska.
11. Święty Jerzy, ikona z Konstantynopola, XIV w.
12. Archanioł Michał, Konstantynopol, XIV w.
13. Carskie (królewskie) wrota ze Zwiastowaniem, XV w.
14. Św. Katarzyna, ikona kreteńskiego malarza Wiktora z drugiej poł. XVII w., pochodzi z Messyny na Sycylii.
15. Wniebowstąpienie proroka Eliasza, XVII w., fragment.
16. Wniebowstąpienie proroka Eliasza XVII w., fragment.
17. Matka Boska i drzewo Jessego, ikona Theodorosa Poulakisa z 1666 e., Cephalonia.
18. Matka Boska i drzewo Jessego ? detal.
19. Anioł z ikony ?Pochówek Matki Boskiej przez anioły…? Obraz inspirowany sztuką zachodnią, dzieło malarza jońskiego Konstantinosa Kontarisa, I poł. XVIII w.,Wyspy Jońskie.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 16 stycznia 2019; Aktualizacja 29 stycznia 2019;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!