Warszawa
Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka

Oprócz przedstawień o tematyce religijnej, „sezonowej”, związanej z Bożym Narodzeniem, są wśród prezentowanych prac także pejzaże letnie i zimowe oraz kompozycje abstrakcyjne.
Tagi:
fot: Cezary Rudziński
Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
Wystawa składa się z ok. 40 prac, w tym ogromnej większości malowanych na płótnie i kartonach.
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka
  • Warszawa. Nativitas Domini – wizja Jozefa Vydrnáka

W Instytucie Słowackim w Warszawie warto zobaczyć wystawę zatytułowaną „Nativitas domini” („Dzień Pański”). To prace malarza Jozefa Vydrnáka.

Wystawa składa się z ok. 40 prac, w tym ogromnej większości malowanych na płótnie i kartonach, trzech na dużych tkaninach i jednej malowanej rzeźby drewnianej „Madonka”. Oprócz przedstawień o tematyce religijnej, „sezonowej”, związanej z Bożym Narodzeniem, są wśród nich pejzaże letnie i zimowe oraz kompozycje abstrakcyjne.

Jozef Vydrnák, rocznik 1961, pochodzi z niespełna 60-tysięcznego, powiatowego miasta Trenczyn nad rzeką Wag, w zachodniej Słowacji. Studia ukończył na Politechnice Słowackiej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie. Uprawia malarstwo, grafikę artystyczną i użytkową, tworzy exlibrisy, ilustracje i oprawy książkowe, własne kroje pisma a także realizacje architektoniczne, w tym sakralne.

Kuratorem, a także autorem wstępu w folderze wydanym z okazji wystawy, jest historyk sztuki dr Marián Kvasninička.  Sztuka współczesna – czytam jego wstęp – zaczyna się od obalenia tradycyjnych konwencji wizualnych, Proces ten w literaturze fachowej nazywany jest dekonstrukcją. Od lat 90. XX w. Jozef Vydrnák stara się odpowiedzieć na to zjawisko na swój własny, niepowtarzalny sposób, próbując – jeżeli można to tak ująć – zrekonstruować dekonstrukcję: przywracając porządek i czytelność, wykorzystując przy tym jednak odkrycia i zasady dekonstruktywistyczne.

W pierwszej dekadzie XXI wieku dodał do tego specyficznego dzieła pismo, jego zmieniające się formy i definiująca je linearność, którą wyniósł do rangi kluczowego elementu strukturalnego swojej typografii. W jego przypadku nie chodzi jednak o pismo, które służy tylko samo sobie, lecz o włączenie go w obraz w formie nazwy, określenia czy pojęcia. Osadzone w ten sposób w obrazie pismo staje się częścią kompozycji rysunku.

* * * 

Wystawę otworzył dyrektor Instytutu Milan Novotný w towarzystwie artysty. Na wernisażu moment otwarcia poprzedził koncert w  wykonaniu muzykującego rodzeństwa Manickich, uczniów Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego na Żoliborzu. Wystawa potrwa do połowy stycznia 2026 roku. Wstęp wolny w dniach i godzinach pracy Instytutu Słowackiego na Starym Mieście, ul. Krzywe Koło 12/14a.

Poczytaj więcej o okolicy:

 

Komentarze: 1

    Anna, 10 grudnia 2025 @ 10:23

    Widziałam wystawę. Najbardziej podobała mi się taka oto Maryjka.

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij