Bochnia
Na Drodze Żelaznej Karola Ludwika
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Stacja kolejowa Bochnia jest pamiątką po C.K. Uprzywilejowanej Drodze Żelaznej Karola Ludwika. To linia kolejowa prowadząca z Krakowa do Lwowa przez Tarnów i Przemyśl.
Jej budowa w latach 1955-61 była przedsięwzięciem komercyjnym, ale inwestycję wspierało państwo. Stworzenie połączenia wschód-zachód, zwłaszcza w obliczu wojny krymskiej, jaką Rosja toczyła z Turcją niemal na obrzeżach habsburskiego imperium, było ważnym przedsięwzięciem strategicznym. Trzy dekady później linię zdublowała państwowa Galicyjska Kolej Transwersalna.
Dwa dworce
Linię do Bochni otwarto w 1955 r., a wkrótce zbudowano pierwszy dworzec, składający się z dwu piętrowych budynków połączonych parterowym łącznikiem i z werandą dla podróżnych. W latach 1904-06 przebudowano go gruntownie nadając kształt istniejący do dziś. Gmach zaprojektował w Wiedniu Jan Bonnier według szablonu przewidzianego dla galicyjskich dworców kolejowych, nadając mu charakter secesyjny w wiedeńskim wydaniu. Jednak nowością ? w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii ? jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem. Na dole powstał wtedy wielki westybul kasowy ? to część dla publiczności. Na górze były biura i mieszkanie zarządcy stacji.
Pięknie po remoncie
W latach 30. ubiegłego wieku bocheńska stacja otrzymała oświetlenie elektryczne w miejsce dawnego gazowego. Wnętrze budynku zostało przebudowane w latach 1969-70 oraz gruntownie wyremontowane w latach 2012-13. Jest wreszcie ładnie.
Dodaj komentarz